Akta pracownicze w formie elektronicznej
Obowiązkiem każdego pracodawcy jest prowadzenie akt osobowych zatrudnionych pracowników. Do czasu zmiany przepisów akta prowadzone były wyłącznie w formie papierowej. Obecnie pracodawca uzyskał możliwość wyboru w jaki sposób chce je przechowywać, czy w formie elektronicznej, czy papierowej. Jest to zgodne z art. 94 pkt 9a Kodeksu pracy, który mówi, że:Prowadzenie akt pracowniczych w formie elektronicznej jest sporym ułatwieniem dla pracodawcy. Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo przechowywanych danych to są one na równi bezpieczne z papierowymi. Pracodawca ma obowiązek stosowania zabezpieczeń zgodnie z rozporządzeniem RODO. Przepisy pozwalają, aby akta pracownicze były prowadzone i przechowywane również w sposób mieszany, czyli zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Jest to zgodne ze stanowiskiem prezentowanym przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które zostało potwierdzone w dniu 8 sierpnia 2018 roku w odpowiedzi na zadane pytanie poselskie nr 7753 w sprawie nowych przepisów dotyczących dokumentacji pracowniczej.Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
prowadzić i przechowywać w postaci papierowej lub elektronicznej dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników (dokumentacja pracownicza).
Akta osobowe – z czego się składają?
Akta osobowe zostały podzielone na 3 główne części, A, B i C:- część A – dokumenty związane z procesem rekrutacji
- część B – dokumenty związane z przebiegiem zatrudnienia
- część C – dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia.
- część D – to miejsce, w którym przechowywane są dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności, które zostały określone w innych przepisach
- część E – dokumenty związane z kontrolą trzeźwości pracownika lub kontrolą na obecność w organizmie środków działających podobnie jak alkohol.
Pracodawca, który chce prowadzić akta pracownicze w wersji elektronicznej musi posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny lub kwalifikowaną pieczęć elektroniczną.
Zmiana sposobu prowadzenia akt pracowniczych
Ustawa nie zabrania, aby pracodawca zmienił sposób prowadzenia akt pracowniczych z formy papierowej na elektroniczną i odwrotnie. Art. 94(8) Kodeksu pracy (Zmiana postaci prowadzonej i przechowywanej dokumentacji pracowniczej) wskazuje:Przedsiębiorca, który będzie chciał zmienić sposób prowadzenia akt pracowniczych z wersji papierowej na elektroniczną musi wykonać następujące czynności:§ 1. Pracodawca może zmieniać postać, w której prowadzi i przechowuje dokumentację pracowniczą.
§ 2. Zmiana postaci dokumentacji pracowniczej z papierowej na elektroniczną następuje przez sporządzenie odwzorowania cyfrowego, w szczególności skanu, i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną pracodawcy lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym upoważnionej przez pracodawcę osoby, potwierdzającym zgodność odwzorowania cyfrowego z dokumentem papierowym.
§ 3. Zmiana postaci dokumentacji pracowniczej z elektronicznej na papierową następuje przez sporządzenie wydruku i opatrzenie go podpisem pracodawcy lub osoby przez niego upoważnionej, potwierdzającym zgodność wydruku z dokumentem elektronicznym.
- odwzorować w sposób cyfrowy akta, np. za pomocą skanu
- podpisać wersję cyfrową akt podpisem elektronicznym lub pieczęcią elektroniczną.
- wydrukowania dokumentów przechowywanych cyfrowo i podpisania ich przez pracodawcę lub inną osobę przez niego upoważnioną.
Akta pracownicze – okres przechowywania
Zgodnie z nowymi przepisami okres przechowywania akt pracowniczych został skrócony z 50 lat do 10 lat licząc od daty ustania zatrudnienia z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę.Art.94 ust. 9b Kodeksu pracy
Do czasu zmiany przepisów kwestia związana z długością okresu przechowywania akt pracowniczych nie była do końca uregulowana. Akta osobowe pracowników przeważnie były przechowywane przez okres 50 lat zgodnie z przepisami dotyczącymi świadczeń emerytalnych i rentowych. Niektóre dokumenty, jak np. grafiki, harmonogramy, karty urlopowe niszczone były po 3 latach. Taki termin wiązał się z przedawnieniem roszczeń wynikających ze stosunku pracy.Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
przechowywać dokumentację pracowniczą w sposób gwarantujący zachowanie jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności, w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem przez okres zatrudnienia, a także przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł, chyba że odrębne przepisy przewidują dłuższy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej.
Od 1 stycznia 2019 roku akta osobowe pracowników muszą być przechowywane przez okres zatrudnienia pracownika, a po jego ustaniu dodatkowo przez 10 lat liczone od daty ustania zatrudnienia.
Sposób przechowywania dokumentów musi być zgodny z warunkami określonymi w przepisach, czyli:
- musi gwarantować zachowanie poufności dokumentów
- musi zapewniać ochronę przed uszkodzeniem lub zniszczeniem
- nie może kolidować z dostępnością dokumentów
- dokumenty powinny być przechowywane w sposób kompletny oraz zapewniający integralność akt.
Akta pracownicze – kiedy pracodawca może je zniszczyć?
Znowelizowany art. 94(6) Kodeksu pracy nakłada na pracodawcę w przypadku rozwiązania stosunku pracy lub jego wygaśnięcia obowiązek wydania pracownikowi razem ze świadectwem pracy dokumentu, w którym znajdą się informacje o:- okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej
- możliwości odbioru przez pracownika dokumentacji pracowniczej w terminie do końca miesiąca kalendarzowego następującego po upływie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej
- zniszczeniu dokumentacji pracowniczej w przypadku jej nieodebrania.
W sytuacji, kiedy pracownik nie żyje to prawo do odbioru dokumentów posiadają:
- dzieci pracownika, dzieci jego małżonka, dzieci przysposobione
- wnuki, rodzeństwo
- dzieci przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem 18 roku życia z wyjątkiem dzieci przyjętych na wychowanie w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka
- małżonkowie zmarłego pracownika
- rodzice, w tym także ojczym, macocha oraz rodzice przysposabiający.
Data publikacji: 2023-03-31, autor: FakturaXL