W ostatnich latach praca zdalna stała się bardziej popularna, głównie za sprawą trwającej przez kilka lat pandemii koronawirusa. Na początku jej wprowadzenia budziła pewne kontrowersje, ale obecnie odnajduje się w coraz większej ilości firm. Jeszcze kilka lat temu wielu pracodawców uważało, że praca zdalna może być mniej efektywna w porównaniu z pracą stacjonarną. Dzisiaj to się zmieniło. Obecnie nawet pracownicy zaczynają sobie chwalić zdalne zatrudnienie i w dalszym ciągu chcą wykonywać swoje obowiązki zawodowe w sposób zdalny. Minusem pracy poza siedzibą firmy z punktu widzenia pracodawcy jest konieczność monitorowania pracowników wykonujących czynności zawodowe zdalnie, co niekiedy może okazać się trudnym zadaniem. jak kontrolowac prace zdalna pracownika

Praca zdalna, czyli home office 

Praca zdalna stała się niezwykle popularna w okresie trwania pandemii koronawirusa, kiedy to wiele firm było zamkniętych, a większość zatrudnionych została skierowana do wykonywania czynności zawodowych w domu. Wprowadzenie w tym czasie takiego sposobu wykonywania pracy stało się wielkim wyzwaniem zarówno dla pracodawców jak i samych pracowników.

Obecnie duża część firm powróciła do stacjonarnego wykonywania pracy, ale sporo wprowadziło też pracę zdalną na stałe. Największe wyzwanie dla pracodawcy w home office związane jest z kontrolą pracownika w kontekście wykonywanych przez niego obowiązków służbowych. Do monitorowania pracy zdalnej pracownika służą specjalne programy pomagające kontrolować efektywność pracownika, czas spędzony przez niego przy komputerze, a także bezpieczeństwo danych.  

Kontrola pracowników przez pracodawcę

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy pracownik zatrudniony na umowę o pracę ma do wykonania określone obowiązki. Powinien je realizować w sposób sumienny i staranny zgodnie z poleceniami wydanymi przez przełożonego. Praca powinna być wykonywana w ustalonym miejscu wskazanym w umowie o pracę. Pracodawca może kontrolować pracownika i rozliczać go z wykonywanych obowiązków służbowych. W przepisach prawa pracy brak jest jakichkolwiek wskazań jak powinna wyglądać taka kontrola. Kodeks pracy nie zawiera szczególnych wskazań w jaki sposób pracodawca powinien nadzorować pracownika wykonującego pracę zdalną. Kontrola pracownika zdalnego powinna odbywać się pod kątem wykonywania czynności zawodowych, a także w zakresie stosowania się do przepisów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz w innym zakresie, jak przykładowo dotyczącym konserwacji, instalacji i serwisu lub naprawy sprzętu powierzonego pracownikowi. Pracodawca ma prawo kontrolować pracownika w wymienionym zakresie, ale dopiero po uzyskaniu od niego zgody na przeprowadzenie kontroli, która powinna odbyć się w taki sposób, aby nie naruszała prywatności pracownika.

Sposób przeprowadzenia kontroli u pracownika zdalnego

Sposób przeprowadzenia kontroli musi być zgodny z rodzajem wykonywanej pracy. Najlepiej, jeżeli pracodawca sporządzi regulamin, w którym zawrze zakres kontroli oraz zakres praw i obowiązków każdej ze stron. Może też powyższe informacje umieścić w układzie zbiorowym pracy. Pracodawca może sprawdzać pracownika wykonującego pracę zdalną co jakiś określony czas w zakresie wywiązywania się z przydzielonych mu czynności. W niektórych uzasadnionych przypadkach kontrola może być bardziej szczegółowa i może polegać np. na sprawdzaniu służbowej poczty elektronicznej. Jednak w tym przypadku pracodawca powinien zachować ostrożność, zwłaszcza jeżeli kontrola będzie odbywała się na prywatnym komputerze pracownika. Chodzi o to, żeby nie została naruszona prywatność pracownika. Absolutnie zabronione jest czytanie prywatnej korespondencji zatrudnionego.

Skuteczne monitorowanie pracy zdalnej pracownika 

Istnieją sposoby, które mogą pomóc w skutecznym monitorowaniu pracy pracownika zdalnego, np. poprzez zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania przeznaczonego do monitorowania komputera. Dzięki temu pracodawca i pracownik zawsze mogą mieć kontakt ze sobą. Dodatkowo pracodawca ma możliwość monitorowania ilości czasu spędzanego przez pracownika przed komputerem oraz ma podgląd, w których godzinach loguje się on do systemu. Czasami pracodawca może wprowadzić obowiązek okresowego wysyłania raportów dotyczących wykonywanych czynności, aktywności i nieaktywności pracownika, czasu spędzonego w aplikacji itp.

Wprowadzenie programu do monitorowania komputera przynosi obopólne korzyści: dla pracodawcy i dla pracownika. Program daje gwarancję, że przepracowane godziny zostaną rozliczone prawidłowo. Przedsiębiorca zyskuje również nadzór nad aktywnością pracownika. Pracodawca musi pamiętać o tym, że monitorowanie pracownika zdalnego powinno odbywać się w zgodzie z prawem. Przeprowadzane czynności kontrolne w żaden sposób nie mogą naruszać prywatności pracowników ani przekraczać granicy, która mogłaby oznaczać, że pracownik może odczuć, iż jest szpiegowany, a nie monitorowany. Absolutnie nie może mieć miejsca sytuacja, kiedy prywatne dane pracownika będą poddane inwigilacji. 

Monitorowanie pracownika na prywatnym komputerze – co na to przepisy?

Obowiązkiem pracodawcy zlecającego pracę zdalną jest zapewnienie pracownikowi odpowiedniego sprzętu, na którym będzie mógł wykonywać swoją pracę. Pracownik nie ma obowiązku udostępniać własnego komputera, a tym bardziej instalowania na nim programu do monitorowania. Jeżeli jednak doszłoby do takiej sytuacji, to program powinien być tak ustawiony, aby pracownik mógł być sprawdzany jedynie w określonych godzinach. 

Poczta firmowa – zakres kontroli 

Niektórzy pracodawcy uważają, że mają prawo do całkowitej kontroli skrzynki pocztowej swojego pracownika i przeglądania treści wszystkich wiadomości znajdujących się na niej. Z zasady pracodawca może przeglądać wiadomości znajdujące się na e-mailu pracownika, ale musi pamiętać o tym, że może robić to jedynie w określonym zakresie. Absolutnie nie wolno mu przeglądać prywatnej korespondencji pracowników. Dotyczy to przede wszystkim odczytywania e-maili otwieranych przez pracowników na prywatnych skrzynkach. Mogą to też być np. wiadomości przychodzące na pocztę firmową, ale skierowane bezpośrednio do danego pracownika i stanowiące jego prywatną wiadomość niezwiązaną bezpośrednio z firmą. 

Przepisy Kodeksu pracy, a monitorowanie pracowników

7 kwietnia 2023 roku zmieniły się przepisy Kodeksu pracy w zakresie pracy zdalnej. Zgodnie z nimi pracodawca ma prawo monitorować pracowników wykonujących pracę zdalną. Jednak musi pamiętać, żeby zachować równowagę pomiędzy przeprowadzanymi czynnościami kontrolnymi, zapewnieniem efektywności wykonywanej pracy, a ochroną prywatności pracownika. Poniżej kilka wybranych zagadnień dotyczących monitorowania pracy zdalnej zawartych w znowelizowanym Kodeksie pracy. 
  • informowanie pracowników w formie pisemnej lub elektronicznej o zastosowaniu systemu monitoringu oraz kontroli w miejscu wykonywania pracy zdalnej jeszcze przed rozpoczęciem wykonywania pracy zdalnej
    Celem monitorowania pracy zdalnej jest kontrola czasu pracy, kontrola efektywności, ochrony danych, bezpieczeństwa sieci, zgodności z przepisami, zapobiegania nadużyciom, ochrony majątku firmy. Monitorowanie musi być uzasadnione i proporcjonalne do celu w jakim jest wykonywane
  • ograniczenia związane z prywatnością
    Pracodawcy nie wolno monitorować pracownika przy wykonywaniu przez niego czynności prywatnych, jak przykładowo: korzystanie z prywatnej skrzynki e-mailowej, przeglądanie stron internetowych niezwiązanych z pracą
  • ochrona danych osobowych
    Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych mających na celu ochronę danych osobowych pracownika zgodnie z przepisami o RODO i innymi dotyczącymi ochrony prywatności
  • ewidencja czasu pracy

    Pracodawca ma prawo zażądać od pracownika, aby ten prowadził ewidencję czasu pracy z uwzględnieniem w niej godziny rozpoczęcia i zakończenia wykonywania pracy, przerw oraz innych okresów nieobecności. 

Ewidencja czasu pracy – dane jakie powinna zawierać

Ewidencja czasu pracy powinna zawierać między innymi takie informacje, jak: 
  • liczba przepracowanych godzin
  • godzina rozpoczęcia pracy
  • godzina zakończenia pracy
  • ewentualne nadgodziny.

Zalety pracy zdalnej 

Wykonywanie pracy zdalnej przynosi wiele korzyści. Najważniejsze z nich z punktu widzenia pracowników to: 
  • lepsze wykorzystanie czasu, który nie jest marnotrawiony na dojazd do pracy
  • duża swoboda i elastyczność
  • podniesienie efektywności pracy za pomocą wdrożenia rozwiązań technologicznych.

Wady pracy zdalnej

  • częste łączenie pracy z obowiązkami domowymi, co nie pozwala w pełni skupić się na czynnościach zawodowych przez co praca może być mniej efektywna
  • wykonywanie pracy zdalnej poza domem i korzystanie z publicznych sieci WIFI może wiązać się z większym ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa danych
  • konieczność sporządzania ewidencji czasu pracy, aby można było szczegółowo rozliczyć pracownika i prawidłowo naliczyć mu wynagrodzenie.


Data publikacji: 2024-05-13, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU