Zagraniczny zagład – co to jest i kiedy powstaje?
Praca zdalna z zagranicy wiąże się z zakwalifikowaniem tej czynności przez organy skarbowe jako zagranicznego zakładu, a to z kolei wymaga regulowania podatków w kraju, gdzie zakład występuje. Zakład zagraniczny to pojęcie używane w prawie podatkowym, które oznacza stałą placówkę, w której przedsiębiorstwo prowadzi całkowicie albo częściowo własną działalność gospodarczą poza granicami Polski.
Art. 7 Modelowej Konwencji OECD wskazuje, iż zyski osiągane w danym państwie muszą być opodatkowane jedynie w tym państwie w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania. Wyjątkiem jest prowadzenie przez przedsiębiorstwo w innym państwie działalności gospodarczej za założenie, której odpowiada zakład. W omawianej sytuacji zyski zakładu zostają opodatkowane w drugim państwie.
Zakład to stała placówka, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa. W praktyce oznacza to chociażby siedzibę zarządu, zakład fabryczny i inne.Praca zdalna a zagraniczny zakład – kiedy powstaje?
Gdy przedsiębiorcy zależy, aby w jego przedsiębiorstwie nie istniał zagraniczny zakład, musi unikać konkretnych czynności. W praktyce przesłanką do zagranicznego zakładu jest regularna i systematyczna praca zdalna pracownika z konkretnego miejsca poza granicami Polski. Z tego względu miejsce może zostać zakwalifikowane jako stała placówka firmy. Gdy pracownik świadczy działania bardzo istotne dla firmy, podnosi się ryzyko zakwalifikowania podejmowanej pracy jako zakład zagraniczny.
Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania także zawiera definicję zakładu zagranicznego, która jest obowiązkowa dla krajów oraz lokalnych przepisów podatkowych.
Gdy działalność jest zgodna z definicją zakładu zagranicznego, firma ma obowiązek regulować podatek dochody w kraju, gdzie występuje zakład. Oznacza to, że rozliczanie z fiskusem może występować w kilku państwach. Jest to równoznaczne z koniecznością prowadzenia oddzielnej księgowości i wysyłania wymaganych raportów podatkowych. Oczywiście wymaga to regulowania większej ilości kosztów i pojawiają się też obowiązki administracyjne.W jaki sposób ograniczyć ryzyko wystąpienia zagranicznego zakładu?
Aby uniknąć konsekwencji podatkowych oraz administracyjnych, należy rozważyć sposób wykonywania pracy zdalnej poza granicami Polski. Ryzyko dla przedsiębiorcy istnieje i należy mieć tego świadomość, a następnie podjąć właściwe kroki, które pozwolą na ich redukcję. W tym celu należy głównie zadbać, żeby świadczone usługi czy podejmowane działania miały charakter pomocniczy.
Oczywiście, nie ma jednego właściwego sposobu postępowania czy działania. Wymagane jest rozpatrywanie każdego przypadku w sposób indywidualny. W tym miejscu za przykład warto podać wyrok wydany 10 października 2023 roku WSA we Wrocławiu, zgodnie, z którym wykonywanie pracy z mieszkania albo hotelowego pokoju z zastosowaniem urządzeń mobilnych nie jest klasyfikowane jako zagraniczny zakład. To ważna informacja dla przedsiębiorców, którą potwierdza wyrok z sygn. akt I SA/Wr 261/23).
Data publikacji: 2024-09-23, autor: FakturaXL