Przedsiębiorcy czasami wnioskują o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w ZUS. Z reguły taki dokument potrzebny jest w przypadku załatwiania różnych spraw związanych z finansami.
W zaświadczeniu wyszczególnione są wszystkie składki składające się na ubezpieczenie, które przedsiębiorca obowiązkowo musi opłacać. Są to składki na:
W przypadku kiedy przedsiębiorca posiada zaległości w opłacaniu składek, ZUS może odmówić wydania zaświadczenia do momentu uregulowania zaległości. Innym powodem odmowy mogą być błędy w dokumentach rozliczeniowych.
Płatnik może odwołać się od wydanej decyzji odmownej do sądu okręgowego, właściwego ze względu na jego miejsce zamieszkania.
Na skróty
Zaświadczenie o niezaleganiu w składkach ZUS – do czego jest potrzebne?
Zaświadczenie o niezaleganiu w zapłacie składek w ZUS potrzebne jest przedsiębiorcy w wielu sytuacjach, między innymi w momencie starania się o kredyt firmowy, czy ubiegania się o otrzymanie dotacji na rozwój firmy, a także w przypadku kiedy przedsiębiorca nosi się z zamiarem wzięcia udziału w przetargu.W zaświadczeniu wyszczególnione są wszystkie składki składające się na ubezpieczenie, które przedsiębiorca obowiązkowo musi opłacać. Są to składki na:
- ubezpieczenia społeczne (rentowe, emerytalne)
- Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- Fundusz Pracy
- ubezpieczenie zdrowotne.
Kto może otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS?
Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek na ZUS może otrzymać jedynie przedsiębiorca, zgłoszony jako płatnik składek, a dane jego firmy znajdują się w Kompleksowym Systemie Informatycznym ZUS-u (KSI ZUS). Jeżeli przedsiębiorca nie jest płatnikiem składek i jego dane nie figurują w systemie, to może ubiegać się jedynie o wydanie zaświadczenia z informacją o braku wpisu do rejestru płatników KSI ZUS.Sposób otrzymania zaświadczenia
O zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS-ie można wnioskować:- przez Internet składając wniosek elektroniczny dostępny na stronie PUE ZUS
- stacjonarnie przez złożenie formularza w najbliższej jednostce ZUS-u.
Wniosek ZUS-RWN
W celu otrzymania zaświadczenia o niezaleganiu należy wypełnić wniosek ZUS-RWN wpisując niżej wymienione informacje:- oddział ZUS, do którego składany jest wniosek
- imię i nazwisko
- data urodzenia
- adres siedziby firmy lub adres płatnika składek
- numer NIP i REGON
- numer PESEL
- seria i numer dowodu tożsamości (dowód osobisty lub paszport)
- nazwa pełna i skrócona.
Wniosek o niezaleganiu składany drogą elektroniczną
- wejście na stronę internetową ZUS-u
- zalogowanie się na konto PUE za pomocą PZ, podpisu elektronicznego lub bankowości online
- potwierdzenie danych
- wybranie zakładki „Złożenie dokumentu ZUS-RWN”
- wypełnienie wniosku o wydanie zaświadczenia
- podpisanie formularza za pomocą profilu zaufanego ePUAP, podpisu kwalifikowanego lub e-dowodu
- złożenie dokumentu ZUS-RWN
- oczekiwanie na zaświadczenie w maksymalnym terminie 7 dni.
Zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS – termin otrzymania i odmowa wydania zaświadczenia
ZUS na wydanie zaświadczenia ma 7 dni licząc od dnia złożenia wniosku. Jeżeli płatnik terminowo opłaca składki, to może otrzymać je nawet wcześniej. Przy braku zaległości i złożeniu wniosku elektronicznie, zaświadczenie może być gotowe do pobrania nawet następnego dnia roboczego.W przypadku kiedy przedsiębiorca posiada zaległości w opłacaniu składek, ZUS może odmówić wydania zaświadczenia do momentu uregulowania zaległości. Innym powodem odmowy mogą być błędy w dokumentach rozliczeniowych.
Płatnik może odwołać się od wydanej decyzji odmownej do sądu okręgowego, właściwego ze względu na jego miejsce zamieszkania.
Data publikacji: 2021-10-13, autor: FakturaXL