Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach jest bardzo przydatnym dokumentem i warto wiedzieć, że można go otrzymać szybko i to bez wychodzenia z domu. Wszystko, dzięki zasadom wprowadzonym 7 września 2022 roku. Od tego dnia można automatycznie uzyskiwać zaświadczenie ZAS-W. Dokument potwierdza brak zaległości w podatkach albo stwierdza stan zaległości, jeżeli takie występują. Aby dostarczyć wniosek, nie trzeba go podpisywać czy wzbogacać pieczęcią. Przesłanie wniosku jest proste i szybkie, dlatego warto wiedzieć, jak się odbywa. zaswiadczenie zas-w niezaleganie w podatkach

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach – jak uzyskać?

7 września 2022 roku Minister Finansów zmodyfikował rozporządzenie odnośnie do używania e-Urzędu Skarbowego. § 4 został uzupełniony o punkt 1, który wskazuje, że e-US pozwala na sformalizowanie spraw umożliwiających uzyskanie automatycznych zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach albo stwierdzających stan zaległości (dokument ZAS-W) omówiony w art. 306e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Nowe zasady są bardzo przydatne dla przedsiębiorców, gdyż przed 7 września dokument był wydawany w terminie do 7 dni. Podmiot, który chciał uzyskać zaświadczenie, musiał uregulować opłatę skarbową w wysokości 21 zł. Aktualnie, ZAS-W jest zupełnie darmowy, a na przygotowanie dokumentu potrzeba mniej niż kilka minut, liczone od momentu przesłania wniosku.

Korzyści z posiadania e-US są widoczne na każdym kroku – wszystkie sprawy podatkowe są załatwiane szybko i sprawnie, bez zbędnego czasu oczekiwania i niepotrzebnych formalności. W wielu przypadkach dokument jest gotowy zaledwie kilka minut po wysłaniu wniosku. Rozporządzenie przypadło do gustu Polakom, co widać w statystykach odwiedzin serwisu. W ciągu tego roku zalogowano się więcej niż 23 miliony razy.

W jaki sposób należy złożyć wniosek o wydanie ZAS-W?

Wydanie wniosku ZAS-W nie należy do skomplikowanych zadań, trzeba podjąć następujące kroki:
  • zalogować się do Urzędu Skarbowego – w tym celu wykorzystuje się stronę internetową gov.pl,
  • odszukać zakładkę Dokumenty, kliknąć Złóż dokument oraz wyrazić zgodę na doręczenie elektronicznego zaświadczenia,
  • uzupełnić wszystkie zgody na e-korespondencję, a następnie powrócić do zakładki Złóż dokument. Należy wybrać zaświadczenie o niezaleganiu albo stanie zaległości w podatkach,
  • wypełnić wszystkie wymagane pola we wniosku, na przykład rodzaj wypełnianego dokumentu,
  • wskazać za kogo złożony zostaje wniosek (wśród dostępnych opcji występuje własna osoba, inna osoba albo przedsiębiorstwo). Wybór Urzędu Skarbowego odbywa się automatycznie po wpisaniu danych osobowych,
  • system samodzielnie pobiera dane osobowe wnioskodawcy,
  • wskazać cel wydania zaświadczenia,
  • wpisać dane kontaktowe – ta pozycja nie jest obowiązkowa,
  • sprawdzić podsumowanie danych – należy skierować się na dół formularza oraz kliknąć Akceptuj i wyślij.

To wszystkie formalności wykonywane w celu uzyskania od Urzędu Skarbowego zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach.

Zaświadczenie zostanie dostarczone do zakładki Dokumenty Otrzymane.

Zaświadczenie elektroniczne będzie podpisane pieczęcią Szefa KAS. Co ważne, wersja elektroniczna ma taką samą moc, jak zaświadczenie papierowe. Dokumenty są generowane automatycznie, nie ma w tym ingerencji ludzi, co przekłada się na szybkie tempo wydawania zaświadczeń.

Kiedy zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach okaże się przydatne?

Dokument ZAS-W przyda się przede wszystkim w trakcie starania się o pożyczkę albo kredyt. Zaświadczenie jest potrzebne do banku, a czasem i firmy leasingowej. Serwis e-US umożliwia także przygotowanie dokumentów potwierdzających wysokość dochodu (ZAS-DF) oraz zaświadczeń o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU).


Data publikacji: 2022-12-19, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU