Dla przedsiębiorcy potwierdzeniem braku zaległości w podatkach jest zaświadczenie o niezaleganiu otrzymane w Urzędzie Skarbowym, o które można ubiegać się nawet w sytuacji opóźnień w spłacie.
Na skróty
Zaświadczenie o braku zaległości podatkowych – kiedy jest potrzebne?
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach uzyskane z Urzędu Skarbowego potrzebne jest między innymi w przypadku:- kiedy podatnik ubiega się o kredyt firmowy lub osobisty
- sprzedaży nieruchomości
- podpisywania umowy leasingowej
- zakupów na raty
- udziału w zamówieniach publicznych
- potwierdzania wiarygodności kontrahenta.
Sposób składania wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach
Zaświadczenie o braku zaległości w podatkach można uzyskać na kilka sposobów:- osobiście w danej placówce US właściwej dla miejsca zamieszkania podatnika, z wyjątkiem dokumentu poświadczającego zapłatę podatku od nieruchomości lub opłaty za korzystanie ze środowiska
- internetowo poprzez stronę internetową Ministerstwa Finansów (opcja ta wymaga posiadania profilu zaufanego lub podpisu elektronicznego)
- przez wysłanie wypełnionego i podpisanego formularza pocztą tradycyjną.
Informacje jakie trzeba umieścić we wniosku
Wniosek o wydanie zaświadczenia musi zawierać wymagane informacje. W przeciwnym razie zaświadczenie nie zostanie sporządzone. Przede wszystkim muszą zostać wprowadzone poprawne:- dane osobowe podatnika, jak jego imię i nazwisko, adres zamieszkania i korespondencyjny, o ile jest inny od miejsca zamieszkania
- dane osobowe pełnomocnika jeżeli zostanie ustanowiony
- cel, dla którego zaświadczenie ma zostać wydane
- ilość potrzebnych egzemplarzy.
Koszt wydania zaświadczenia
Złożenie wniosku i wydanie zaświadczenia wiąże się z kosztami.- wydanie tylko 1 egzemplarza zaświadczenia - opłata skarbowa 21 zł wpłacona na konto urzędu miasta lub gminy, na obszarze których znajduje się właściwy urząd skarbowy
- wniosek o wydanie zaświadczenia dotyczącego opłaty za korzystanie ze środowiska – oplata skarbowa 17 zł (taka sama opłata obowiązuje w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa PPS-1)
- ustanowienie pełnomocnictwa ogólnego PPO-1 – opłata skarbowa 0 zł.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach - termin
Urząd Skarbowy na wydanie zaświadczenia ma 7 dni licząc od daty złożenia wniosku. Dokument zostanie przekazany podatnikowi ta samą drogą jaką został złożony wniosek. W niektórych okolicznościach przed wydaniem zaświadczenia urząd może skontaktować się z podatnikiem.
Data publikacji: 2021-10-13, autor: FakturaXL