Zgodnie z przepisami wszystkie podmioty będące odbiorcami, czyli beneficjentami środków europejskich zobowiązane są do wyodrębnienia poszczególnych zdarzeń gospodarczych wiążących się z realizowanym projektem. Bez znaczenia jest tutaj forma stosowanej księgowości w prowadzonej ewidencji księgowej. W jaki sposób należy prawidłowo prowadzić ewidencję księgową dotyczącą projektów unijnych, aby można było efektywnie rozliczyć wydatki?
Natomiast wydatek kwalifikowalny to taki, który został poniesiony na realizację projektu w ramach programu operacyjnego spełniającego kryteria związane z refundacją oraz rozliczenia zgodnie z umową o dofinansowanie.
Beneficjent może też wyodrębnić ewidencję księgową do projektu w oparciu o już prowadzone przez daną jednostkę księgi rachunkowe poprzez dokonanie odpowiednich zmian w polityce rachunkowości polegających na:
010 – środki trwałe
010-1 – środki trwałe – projekt X
080 – środki trwałe w budowie
080-1 – środki trwałe w budowie – projekt X
130 – rachunek bankowy
130-1 – rachunek bankowy – projekt X
Wyodrębnienie kont oznacza każdy etap ewidencji operacji gospodarczych, które wiążą się z realizacją danego rodzaju projektu. W szczególności dotyczy to:
Na skróty
Wyłączenie zdarzeń gospodarczych – podstawowa zasada
Obowiązek wyodrębnienia ewidencji wydatków powstaje już na etapie początkowym, czyli w chwili rozpoczęcia realizacji projektu z dotacji unijnej. Najpóźniej może to być moment podpisania umowy lub decyzji o dofinansowaniu. Od tej zasady obowiązują pewne wyjątki w postaci kosztów pośrednich oraz kosztów bezpośrednich rozliczanych ryczałtowo. W tych przypadkach nie występuje obowiązek prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków i opisywania dokumentów księgowych. Jest to spowodowane tym, że w tym przypadku wydatki zostają zakwalifikowane na podstawie realizacji poszczególnych zadań projektu.Prowadzenie ewidencji księgowej – podstawy prawne
Aby ewidencja księgowa była prowadzona w sposób prawidłowy musi być zgodna z obowiązującymi przepisami. W przypadku projektów unijnych takich przepisów jest sporo. Warto zaznajomić się zarówno z regulacjami obowiązującymi w prawie unijnym, jak i prawie polskim. Najważniejszą regulacją w prawie Unii Europejskiej, która określa zasady związane z wykorzystywaniem przez państwa członkowskie funduszy UE jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013, które ustanawia wspólne przepisy EFRR, EFS, EFRROW i EFMiR, czyli tzw. Rozporządzenie ogólne. Art. 124 ust. 4 wymienionego rozporządzenia mówi, że:Są to bardzo ogólne zapisy, w których brakuje dokładnego wskazania w jaki sposób ma nastąpić wyodrębnienie, dlatego warto w tym zakresie zagłębić się w przepisy krajowe, a przede wszystkim zajrzeć do ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku. Kolejnymi przepisami, na którym warto się oprzeć jest Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 roku w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych i państwowych jednostek budżetowych z siedzibą poza granicami kraju, a także ustawy systemowe regulujące zasady tworzenia poszczególnych jednostek, jak np. jednostek oświaty czy ochrony zdrowia. Wymienione przepisy zarówno unijne, jak i krajowe tylko w ogólny sposób określają zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych. Najwięcej informacji na temat prowadzenia ewidencji księgowej w projektach unijnych zawierają dokumenty wydawane przez instytucje zarządzające poszczególnymi programami. Na uwagę zasługuje przede wszystkim:W odniesieniu do zarządzania finansowego i kontroli programu instytucja zarządzająca zapewnia, aby beneficjenci uczestniczący we wdrażaniu operacji, których koszty są zwracane na podstawie faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowanych, prowadzili oddzielny system księgowości lub korzystali z odpowiedniego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z operacją.
- przewodnik dla beneficjentów
- podręcznik wdrażania programu
- instrukcja wypełniania wniosku o płatność.
Prowadzenie ewidencji księgowej projektów unijnych – zasady
W zapisach umowy o dofinansowanie napisane jest, że beneficjent zobowiązany jest do:- otwarcia i prowadzenia wyodrębnionego rachunku bankowego
- prowadzenia wyodrębnionej informatycznej ewidencji księgowej lub do stosowania w istniejącym już systemie ewidencji księgowej oddzielnego kodu księgowego umożliwiającego identyfikację wszystkich transakcji, a także poszczególnych operacji księgowych związanych z danym projektem po uwzględnieniu podziału na wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne
- bieżącego monitorowania oraz ewidencjonowania poszczególnych transz dofinansowania, z których ponoszone są wydatki w ramach projektu z zastrzeżeniem, że przedmiotowe dane mają być przedstawiane do wglądu przez instytucję zarządzającą na każdorazowe jej wezwanie
- księgowania środków zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Czym jest wydatek niekwalifikowalny, a czym kwalifikowalny?
Wydatek niekwalifikowalny to taki, z którego może być odzyskany podatek VAT zgodnie z przepisami krajowymi. Niekwalifikowalne będą wydatki na wypełnienie formularza wniosku o dofinansowanie, a także wniosku o potwierdzenie wkładu finansowego przy dużych projektach.Natomiast wydatek kwalifikowalny to taki, który został poniesiony na realizację projektu w ramach programu operacyjnego spełniającego kryteria związane z refundacją oraz rozliczenia zgodnie z umową o dofinansowanie.
Prowadzenie pełnej księgowości przez beneficjentów
Ze względu na sposób prowadzenia księgowości beneficjenci dzielą się na tych:- prowadzących pełną księgowość
- nieprowadzących pełnej księgowości.
Beneficjenci prowadzący pełną księgowość – wymagania
Prowadzenie pełnej księgowości zgodnie z ustawą o rachunkowości wymaga sporządzania sprawozdań finansowych, co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami. Osobą odpowiedzialną za wykonanie obowiązków w zakresie rachunkowości jest kierownik jednostki. Między innymi do jego obowiązków należy:- ustalenie i opisanie zasad dotyczących ewidencji
- rozliczanie środków otrzymanych w ramach projektu
- ujęcie otrzymanych środków zgodnie z zasadami rachunkowości
- dokonanie zmian w zakładowym planie kont.
- potrzeby informacyjne mające wpływ na sprawozdawczość w zakresie wydatków kwalifikowalnych w projektach z założeniem, że podział kosztów powinien nastąpić zgodnie z zatwierdzonym budżetem projektu
- techniczne możliwości posiadanego systemu księgowego
- obowiązujące przepisy.
Beneficjent może też wyodrębnić ewidencję księgową do projektu w oparciu o już prowadzone przez daną jednostkę księgi rachunkowe poprzez dokonanie odpowiednich zmian w polityce rachunkowości polegających na:
- wprowadzeniu dodatkowych rejestrów dokumentów księgowych, kont syntetycznych, analitycznych oraz pozabilansowych, które pozwolą na wyodrębnienie operacji związanych z danym projektem poprzez możliwość uzyskania informacji wymaganych w zakresie rozliczania i kontroli projektu
- wprowadzeniu wyodrębnionego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z danym projektem.
Poszerzenie planu kont o dodatkowe konta syntetyczne
Przykładowy plan kont może wyglądać następująco:010 – środki trwałe
010-1 – środki trwałe – projekt X
080 – środki trwałe w budowie
080-1 – środki trwałe w budowie – projekt X
130 – rachunek bankowy
130-1 – rachunek bankowy – projekt X
Wyodrębnienie kont oznacza każdy etap ewidencji operacji gospodarczych, które wiążą się z realizacją danego rodzaju projektu. W szczególności dotyczy to:
- kont zespołu „0”, takich jak np. środki trwałe, wartości niematerialne i prawne
- kont kosztowych z zespołu „4” lub „5”, takich jak np. amortyzacja, usługi
- VAT o ile jest kwalifikowalny
- rachunku bankowego
- kont dotyczących rachunków pieniężnych używanych w ramach projektu
- przychodów o ile występują przychody związane z realizacją projektu.
Beneficjenci nieprowadzący pełnej księgowości - obowiązki
Beneficjenci nieprowadzący pełnej księgowości muszą prowadzić wyodrębnioną dla projektu ewidencję przez comiesięczne sporządzanie zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z projektem. Zestawienie winno być sporządzone na koniec danego miesiąca i musi pokrywać się z zestawieniem poniesionych wydatków zawartych we wniosku o płatność. Beneficjent powinien je sporządzić na komputerze w arkuszu kalkulacyjnym połączonym z zestawieniem dokumentów potwierdzającym poniesione wydatki związane z projektem. Zestawienie musi zawierać wydatki poniesione od początku realizacji projektu do końca danego miesiąca kalendarzowego. Powinno być sporządzone za pomocą metody polegającej na ujęciu wydatków dotyczących poszczególnych zadań w sposób narastający. Na koniec miesiąca sporządzone zestawienie powinno zostać wydrukowane i podpisane przez sporządzającego oraz zatwierdzone, a następnie dołączone do dokumentacji projektu potwierdzającej poniesione wydatki. Wersja elektroniczna musi być zarchiwizowana lub arkusz kalkulacyjny powinien umożliwiać uzyskanie w późniejszym okresie wszystkich danych, które zostały utworzone zgodnie ze stanem końcowym z poprzednich miesięcy.Błędy w ewidencji księgowej, a podważenie wydatków podczas czynności kontrolnych
Prowadzenie księgowości przy projektach unijnych może być poddane kontroli w wyniku, której jednostka kontrolna czasami może podważyć niektóre z poniesionych wydatków argumentując, że nie są one związane z projektem. W takiej sytuacji może być konieczne wyksięgowanie zakwestionowanych wydatków z kont księgowych podlegających pod projekt. Błędy muszą zostać poprawione zgodnie z ustawą o rachunkowości poprzez poprawienie ich za pomocą korekty. Absolutnie nie powinno dochodzić do zmiany w księgach (zmiana dekretacji na dokumentach). Dokumenty, które zostały ujęte w księgach rachunkowych nie mogą zostać usunięte. W związku z powyższym beneficjent musi sporządzić dokument księgowy korygujący, który pozwoli wprowadzić przeksięgowania, dzięki którym księgowość będzie prowadzona w sposób poprawny.Błędy w ewidencji najczęściej popełniane przez przedsiębiorców
Do najczęściej popełnianych przez przedsiębiorców błędów w ramach projektów finansowanych z funduszy unijnych dotyczących ewidencji księgowej według instytucji kontrolnych zalicza się:- stosowanie wyodrębnionych kont bez odpowiednich zapisów w zakładowym planie kont
- prowadzenie dodatkowej, kolejnej księgi rachunkowej przeznaczonej tylko dla projektu
- stosowanie wyodrębnionej ewidencji tylko dla kont kosztów
- brak dowodów księgowych w formie dokumentów źródłowych
- ujęcie w ewidencji projektów, kosztów pochodzących z bieżącej działalności beneficjenta
- niezgodność pomiędzy zapisami ewidencji księgowej, a wydatkami rozliczanymi we wniosku o płatność
- brak lub nieprawidłowe ujęcie wkładu własnego w ewidencji księgowej
- ewidencja operacji gospodarczych na podstawie kserokopii dokumentu księgowego
- dokonywanie z konta projektu płatności niezwiązanych z realizowanym projektem.
Podsumowanie
Istnieje sporo regulacji prawnych dotyczących prowadzenia wyodrębnionej księgowości związanej z projektami unijnymi. Zanim przedsiębiorca zacznie realizować dany projekt unijny powinien najpierw zapoznać się z wytycznymi instytucji zarządzającej w tym zakresie. Warto też zapoznać się z regulacjami krajowymi oraz Unii Europejskiej. Tylko dzięki temu beneficjent będzie mógł rzetelnie i w terminie dokonać rozliczenia wydatków kwalifikowanych.
Data publikacji: 2023-05-07, autor: FakturaXL
ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU
wgwg
23 Maj 2024
Projekty przewidują ryczałtowe naliczenie dla beneficjenta kosztów pośrednich. Czy cała ich pula musi być przyporządkowana na zakupy usług i towarów nie będących kosztami bezpośrednimi? Jeśli nie, to gdzie księgować nie zadysponowane koszty pośrednie? Koszty pośrednie są należne beneficjentowi z mocy umowy o dofinansowanie.