Przedsiębiorcy, których firmy są zarejestrowane w CEIDG, mają możliwość wyznaczenia przedstawiciela, czyli pełnomocnika albo prokurenta odpowiadającego za ich reprezentację w sprawach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dla załatwiania spraw podatkowych konieczne jest wyznaczenie pełnomocnika podatkowego. Pełnomocnik wprowadzony do CEIDG nie ma możliwości reprezentować przedsiębiorcy w sprawach podatkowych. kto moze byc pelnomocnikiem firmy w ceidg

Kim jest pełnomocnik?

Pełnomocnik to osoba fizyczna albo osoba prawna z pewnymi wyjątkami wyznaczonymi w przepisach. Na przykład w postępowaniu administracyjnym reprezentantem może być jedynie osoba fizyczna, a w postępowaniu cywilnym reprezentanci są wyznaczeni w ustawie.

Rodzaje pełnomocnictw

Pełnomocnictwo ogólne upoważnia osobę fizyczną lub prawną do zarządzania firmą. To szeroki rodzaj pełnomocnictwa, który daje możliwość wykonywania czynności zwykłego zarządu, co oznacza prowadzenie firmy, czyli podpisywanie umów, przyjmowanie płatności i reprezentację przed urzędami i sądami. Czynności zwykłego zarządu to także działania zmierzające do ochrony przedmiotu przedsiębiorstwa (czynności zachowawcze), które dotyczą tradycyjnej eksploatacji, administracji albo uzyskiwania normalnych korzyści, które są osiągane przez przedsiębiorstwo.

Wymagane jest, aby ten rodzaj pełnomocnictwa został przydzielony na piśmie albo udostępniony w CEIDG (są klasyfikowane jako wymagane do zachowania przedsiębiorstwa w ruchu).

Pełnomocnik może otrzymać upoważnienie do wykonywania konkretnych działań – mowa o pełnomocnictwie rodzajowym, które wielokrotnie przekraczają kompetencje zwykłego zarządu. W wybranych okolicznościach potrzebne jest pełnomocnictwo przyznane do konkretnych czynności, często w formie aktu notarialnego – nosi nazwę pełnomocnictwa szczególnego. Zostaje wydane w celu zbycia przedsiębiorstwa przez pełnomocnika, do czynności, na podstawie których odbywa się oddanie przedsiębiorstwa do czasowego korzystania i do zbywania oraz obciążania nieruchomości.

Jaką funkcję pełni prokurent?

Prokurent (osoba fizyczna z pełną zdolnością do czynności prawnych) to specjalny pełnomocnik przedsiębiorcy, którego uprawnienia zostały wskazane w Kodeksie cywilnym. Trzeba mieć świadomość, że raz udzielone prokurentowi uprawnienia nie mogą zostać zmienione (ograniczone). Jak to rozumieć? Wiedząc, że firma jest reprezentowana przez prokurenta, zakres jego kompetencji jest powszechnie znany.

Prokurent odpowiada za wszystkie czynności sądowe oraz pozasądowe związane z przedsiębiorstwem, czyli np.:
  • reprezentacja przed sądami i urzędami,
  • zawieranie umów sprzedaży,
  • zawieranie umów najmu,
  • podpisywanie weksli,
  • zaciąganie kredytów,
  • zaciąganie pożyczek,
  • podpisywanie umów o pracę.
Zgodnie z Kodeksem cywilnym, prokurent nie jest upoważniony do:
  • zbycia przedsiębiorstwa,
  • oddania przedsiębiorstwa do czasowego korzystania,
  • zbycia albo obciążenia nieruchomości.

Przedsiębiorca ma prawo powołać kilku prokurentów. W tej sytuacji może zobligować wybrane osoby do prokury łącznej. Brak zastrzeżenia przyczyni się do działania wszystkich prokurentów na własną rękę, czyli jako prokuratura samoistna.

Prokurę ustanawia się w formie pisemnej, pod rygorem nieważności albo poprzez opublikowanie informacji o prokurencie w CEIDG.

Prokura jest przyznawana na czas określony albo nieokreślony, ale w każdym momencie może zostać odwołana.

Działania podejmowane przez prokurenta wiążą się ze skutkami prawnymi dla przedsiębiorcy oraz innych osób, a uchylenie się od tych skutków i odpowiedzialności z tym związanej nie jest możliwe.

Jakie korzyści ma wybór pełnomocnika dla przedsiębiorcy w CEIDG?

Korzyści z uzyskania pełnomocnika w CEIDG:
  • nie trzeba udzielać pełnomocnictwa na piśmie, wszystkie formalności mogą odbyć się online,
  • dane pełnomocnika lub prokurenta są widoczne dla innych przedsiębiorców oraz urzędników,
  • kwestie bezpieczeństwa.
Pełnomocnik może zostać wybrany zarówno online, jak i w tradycyjny sposób na piśmie, ale prokurent wymaga zgłoszenia do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Jakie informacje o pełnomocniku można znaleźć w CEIDG?

W CEIDG widoczne są następujące informacje o pełnomocniku:
  • jego imię i nazwisko
  • numer PESEL, o ile taki posiada i o ile pełnomocnik lub prokurent wyraził na to zgodę,
  • data urodzenia, o ile nie posiada numeru PESEL ani numeru identyfikacji podatkowej (NIP) z zastrzeżeniem, że pełnomocnik lub prokurent musi wyrazić na to zgodę,
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile pełnomocnik taki posiada,
  • informację o jego obywatelstwie,
  • adres do doręczeń pełnomocnika,
  • dane kontaktowe pełnomocnika, w szczególności adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu, o ile dane te zostały podane,
  • zakres pełnomocnictwa,
  • data udzielenia pełnomocnictwa,
  • dla prokurenta – czy przedsiębiorca zastrzegł, że z chwilą jego śmierci prokurent stanie się zarządcą sukcesyjnym.
O pełnomocniku, który jest osobą prawną, w CEIDG udostępniane są następujące informacje:
  • firma pełnomocnika,
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP) pełnomocnika, o ile taki posiada,
  • adres do doręczeń pełnomocnika,
  • dane kontaktowe pełnomocnika, w szczególności adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu, o ile dane te zostały podane,
  • zakres pełnomocnictwa,
  • data udzielenia pełnomocnictwa.

W jaki sposób dokonać zgłoszenia pełnomocnika w CEIDG?

Pełnomocnictwo może zostać udzielone już podczas rejestrowania firmy w CEIDG, a wskazana osoba ma prawo:
  • modyfikować wpis w CEIDG,
  • zawieszać wykonywanie działalności gospodarczej,
  • wznawiać wykonywanie działalności gospodarczej,
  • wykreślać wpis z CEIDG,
  • prowadzić sprawy za pośrednictwem Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy, w tym składać elektronicznie dokumenty urzędowe na Biznes.gov.pl.

W sytuacji, gdy firma już istnieje, a przedsiębiorca podjął decyzję o dodaniu pełnomocnika, który będzie reprezentował firmę zarówno w zakresie wpisu w CEIDG, jak i prowadzenia spraw z wykorzystaniem Punktu Informacji dla przedsiębiorcy, warto wybrać usługę zmiany danych firmy w CEIDG: wypełnij online wniosek o zmianę wpisu w CEIDG, a następnie podać w nim dane pełnomocnika.

Pełnomocnik, który ma składać w imieniu przedsiębiorcy, wnioski do CEIDG musi podać przedsiębiorcy swój numer PESEL. Brak numeru PESEL oznacza, że pełnomocnik będzie widoczny we wpisie, ale nie będzie dysponował możliwością wysyłania wniosków w imieniu przedsiębiorcy.

Przy prowadzeniu firmy i chęci uzyskania pełnomocnika do reprezentacji w zakresie zainteresowania, warto wykorzystać Konto Przedsiębiorcy, które jest dostępne na Biznes.gov.pl.

W jaki sposób odwołać pełnomocnika?

Pełnomocnik lub prokurent może zostać odwołany w każdej chwili. Oficjalnie pełnomocnictwo ustaje w momencie uzyskania informacji o odwołaniu przez pełnomocnika lub opcjonalnie w momencie, kiedy pełnomocnik nie miał przeszkód w uzyskaniu tej informacji.

Jak najlepiej postąpić? Przekazanie pełnomocnikowi odwołania na piśmie jest najlepszym rozwiązaniem.

Gdy pełnomocnik odpowiadał za podpisywanie umów z kontrahentami, dobrym rozwiązaniem jest przekazanie informacji o zakończeniu współpracy z pełnomocnikiem, dzięki czemu kontrahenci będą wiedzieli, z kim należy nawiązać kontakt w kwestiach związanych z zawartymi umowami.

Jeżeli po odwołaniu, pełnomocnik nadal będzie wykonywał czynności, będzie to równoznaczne z przekroczeniem zakresu pełnomocnictwa i przedsiębiorca decyduje, czy potwierdza ważność czynności, czy też tego nie robi. Po potwierdzeniu czynności jest ona ważna i skuteczna.

W jaki sposób należy wykreślić pełnomocnika ze wpisu w CEIG?
Wniosek o zakończenie publikacji pozwala usunąć pełnomocnika ze wpisu w CEIDG. Jeżeli wniosek nie zostanie złożony, a pełnomocnictwo zostanie odwołane, występuje ryzyko, że osoba, która ma nieuczciwe zamiary, będzie podawać się za pełnomocnika, a to z kolei może znacznie zaszkodzić firmie. W takiej sytuacji udowodnienie drugiej stronie, iż miała świadomość odwołania pełnomocnika nie będzie prostym zadaniem.

W celu odwołania pełnomocnika należy wykonać następujące działania:
  • zalogować się na Konto Przedsiębiorcy na stronie Biznes.gov.pl – w tym celu wykorzystuje się profil zaufany albo e-dowód,
  • wejść w zakładkę Moja firma,
  • wybrać zakładkę Przedsiębiorcy,
  • wypełnić wniosek co CEIDG – elektroniczny wniosek zawiera opcję usunięcia pełnomocnika albo prokurenta.

Wygaśnięcie pełnomocnictwa

Pełnomocnictwo wygasa w następujących przypadkach:
  • po zakończeniu okresu, na jaki zostało wydane,
  • po sfinalizowaniu warunku, pod jakim miało wygasnąć,
  • w chwili śmierci pełnomocnika,
  • w chwili śmierci osoby, która udzieliła pełnomocnictwa,
  • w momencie wykonania czynności, dla której udzielono pełnomocnictwo (pełnomocnictwo szczególne),
  • wraz z wygaśnięciem stosunku prawnego, który stanowił podstawę pełnomocnictwa (jak, chociażby rozwiązanie umowy o pracę).

Należy podkreślić, że pełnomocnictwo nie wygaśnie w chwili śmierci pełnomocnika albo mocodawcy, kiedy zostanie to wpisane do treści i uzasadnione treścią stosunku prawnego. Ten rodzaj pełnomocnictwa jest stosowany zazwyczaj, gdy pełnomocnictwo chroni podpisanie umowy przyrzeczonej. Przy podpisaniu umowy przedwstępnej wybierany zostaje nieodwołalny pełnomocnik, który podpisuje umowę przyrzeczoną, znaną również jako ostateczna. To gwarancja zawarcia umowy, bo za stronę, która mogłaby zmienić zdanie, oświadczenie o zawarciu umowy zostanie przekazane przez pełnomocnika, którego nie można odwołać.

Prokura wygasa w następujących przypadkach:
  • wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru,
  • upadłość przedsiębiorcy,
  • otwarcie likwidacji przedsiębiorcy,
  • przekształcenia przedsiębiorcy,
  • śmierci prokurenta,
  • utraty przez prokurenta pełnej zdolności do czynności prawnych.
Wygaśnięcie prokury nie następuje w chwili śmierci lub utraty zdolności do czynności prawnych.


Data publikacji: 2024-06-09, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU