Przedsiębiorca może powołać swojego następcę prawnego, któremu w związku z tym przysługują pewne prawa. Jednym z praw jest złożenie wniosku o przeniesienie na siebie decyzji administracyjnej związanej z firmą. przeniesienie decyzji zwiazanej ze spolka na nastepce prawnego

Na czym polega przeniesienie decyzji związanej z firmą na następcę prawnego? 

Do przeniesienia decyzji związanej z przedsiębiorstwem na następcę prawnego może dojść w sytuacji, kiedy:
  • przedsiębiorstwo zostało nabyte od przedsiębiorcy, który prowadził działalność w oparciu o koncesje, licencje, zezwolenia i pozwolenia
  • właściciel przedsiębiorstwa zmarł i prowadził działalność w oparciu o koncesje, licencje, zezwolenia i pozwolenia.
Wszelkie wydane decyzje administracyjne dotyczące otrzymanych zezwoleń, pozwoleń, licencji i koncesji wygasają po upływie 3 miesięcy od nabycia przedsiębiorstwa lub 6 miesięcy od śmierci przedsiębiorcy, jeżeli nie został ustanowiony zarząd sukcesyjny lub doszło do jego wygaśnięcia. W tej sytuacji, jeżeli nowy właściciel chce nadal prowadzić nabyte przedsiębiorstwo w oparciu o przyznaną decyzję musi:
  • złożyć wniosek o przeniesienie na siebie wszystkich zezwoleń. Wniosek składa do organu administracyjnego, który wydał decyzję
  • przedstawić dokumenty potwierdzające spełnienie wszystkich wymagań potrzebnych do uzyskania decyzji
  • złożyć oświadczenie o akceptacji wszystkich warunków zawartych w decyzji i zobowiązaniu się do wykonywania obowiązków
  • uzyskać zgodę na przeniesienie decyzji na siebie od pozostałych właścicieli przedsiębiorstwa - jeżeli właścicielami firmy jest więcej osób.

Przeniesienie decyzji, a śmierć przedsiębiorcy

W przypadku śmierci przedsiębiorcy wydane koncesje i zezwolenia oraz licencje i pozwolenia nie muszą wygasnąć. Na wniosek właściciela przedsiębiorstwa w spadku lub wspólnika spółki cywilnej może nastąpić przeniesienie decyzji. Wniosek musi zostać złożony w terminie nie późniejszym niż 6 miesięcy od dnia śmierci przedsiębiorcy.

Decyzja związana z przedsiębiorstwem może wygasnąć w dwóch przypadkach: 
  • następca otrzyma decyzję odmowną
  • następca nie złoży wniosku.

Przeniesienie decyzji w przypadku śmierci przedsiębiorcy nie dotyczy każdej sytuacji

Nie wszystkie decyzje podlegają przeniesieniu. Dotyczy to niżej wymienionych sytuacji: 
  • jeżeli decyzja została wydana tylko dla osoby fizycznej, co oznacza, że ma ona charakter osobisty
  • jeżeli prawa i obowiązki z decyzji przechodzą zgodnie z prawem na nabywcę przedsiębiorstwa.

Przeniesienie decyzji w przypadku śmierci przedsiębiorcy – warunki 

W celu przeniesienia decyzji należy wykonać następujące czynności:
  • złożyć dokumenty potwierdzające spełnienie warunków potrzebnych do uzyskania decyzji
  • złożyć oświadczenie o przyjęciu wszystkich warunków zawartych w decyzji i zobowiązaniu się do wykonywania obowiązków jakie z niej wynikają
  • przekazać pisemną zgodę od pozostałych właścicieli przedsiębiorstwa w spadku na przeniesienie decyzji na następcę prawnego przedsiębiorstwa
  • należy spełnić warunki potrzebne do uzyskania decyzji jakie zostały określone w oddzielnych przepisach.

Zbycie przedsiębiorstwa, a przeniesienie decyzji

Przeniesienie decyzji może dotyczyć również nabycia przedsiębiorstwa od innego przedsiębiorcy. Decyzja przenoszona jest na podstawie decyzji wydawanej na wniosek nabywcy przedsiębiorcy, który powinien taki wniosek złożyć w terminie 3 miesięcy licząc od dnia nabycia przedsiębiorstwa. Jeżeli wniosek nie zostanie złożony w terminie lub przedsiębiorca otrzymał decyzję odmowną, to decyzja związana z firmą ulega wygaszeniu. 

Kiedy decyzja może zostać przeniesiona? 

Jeżeli przedsiębiorca na podstawie umowy nabędzie przedsiębiorstwo, które będzie w całości pochodziło bezpośrednio od:
  • przedsiębiorcy wykonującego we własnym imieniu działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG
  • przedsiębiorcy wykonującego we własnym imieniu działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG, a małżonek przedsiębiorcy jest współwłaścicielem tego przedsiębiorstwa
  • przedsiębiorców będących wspólnikami spółki cywilnej.

Decyzje dotyczące przedsiębiorstwa, kiedy nie mogą zostać przeniesione

W niektórych okolicznościach decyzja nie zostanie przeniesiona. Dzieje się tak wtedy, kiedy:
  • decyzja została wydana tylko dla osoby fizycznej, co może dowodzić tego, że ma ona charakter osobisty
  • prawa i obowiązki przechodzą na nabywcę przedsiębiorstwa zgodnie z przepisami prawa

Warunki konieczne do spełnienia przeniesienia decyzji

Decyzja zostanie przeniesiona, jeżeli:  
  • zostaną spełnione warunki, które zostały określone w oddzielnych przepisach pozwalające uzyskać daną decyzję
  • zostaną złożone dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa jest powyżej
  • następca złoży oświadczenie, że przyjmuje wszystkie warunki zawarte w decyzji i zobowiązuje się do wykonywania obowiązków wymienionych w decyzji
  • przedłoży pisemną zgodę innych nabywców przedsiębiorstwa na przeniesienie na jednego nabywcę decyzji związanej z przedsiębiorstwem – w przypadku, jeżeli przedsiębiorstwo zostało nabyte przez kilka osób.


Data publikacji: 2024-06-27, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU