Niektórzy przedsiębiorcy powierzają czynność reprezentowania ich firmy przed urzędami osobom trzecim poprzez udzielenie im pełnomocnictwa. Pełnomocnik ogólny może działać we wszystkich sprawach podatkowych, które leżą w gestii naczelników urzędów skarbowych, naczelników urzędów celno-skarbowych oraz innych organów pełniących funkcje podatkowe, jak np. wójta, burmistrza, prezydenta miasta. jak zlozyc wniosek o pelnomocnictwo ogolne ppo-1

Rodzaje pełnomocnictw

Pełnomocnictwo może być:
  • ogólne – najszerszy zakres działania
  • szczególne – służy do załatwienia konkretnej sprawy
  • do doręczeń – służy do odbioru korespondencji w imieniu mocodawcy. 
Pełnomocnictwo ogólne nie daje upoważnienia do składania i podpisywania deklaracji podatkowych, dlatego jeżeli podatnik chce, aby to biuro rachunkowe w jego imieniu składało deklaracje podatkowe, to musi w tym celu złożyć do urzędu skarbowego inny rodzaj pełnomocnictwa, czyli:
  • UPL-1 – pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych składanych przez Internet
  • UPL-1P – pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanych w sposób tradycyjny w formie papierowej.
Ten rodzaj pełnomocnictwa może zostać udzielony na czas określony lub bezterminowo. 

Czym jest pełnomocnictwo ogólne?

Pełnomocnictwo jest jednostronną czynnością prawną, która polega na upoważnieniu innej osoby do podejmowania działań w imieniu osoby, która nadaje takie uprawnienia, czyli mocodawcy. Bardzo często pełnomocnictwo udzielane jest biuru rachunkowemu. Dzięki temu biuro może reprezentować klienta przed organami podatkowymi oraz sądami. Nadane pełnomocnictwo ogólne posiada najszersze uprawnienia. Wniosek o jego udzielenie powinien być sporządzony na formularzu PPO-1 i złożony w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO). 

Pełnomocnictwo ogólne organizacji, spółki, stowarzyszenia – prawa 

Dany podmiot może: 
  • ustanowić dla siebie reprezentanta, którego upoważni w imieniu organizacji do złożenia pełnomocnictwa ogólnego ze swojego konta na portalu podatkowym. Upoważnienie do składania pełnomocnictw ogólnych należy złożyć w formie papierowej do urzędu skarbowego właściwego dla podmiotu
  • upoważnić pełnomocnika zawodowego, jak: adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego do składania pełnomocnictwa ogólnego z konta założonego na portalu podatkowym.

Nadanie i uprawnienia pełnomocnika ogólnego

Pełnomocnik ogólny ustanawiany jest do załatwiania wszystkich spraw podatkowych będących w gestii naczelników urzędów skarbowych, naczelników urzędów celno-skarbowych oraz innych organów podatkowych, jak: wójt czy burmistrz lub prezydent miasta pod warunkiem, że dana czynność nie musi być koniecznie wykonana osobiście przez podatnika. Ustanowienie pełnomocnika ogólnego, a także zawiadomienie o zmianie pełnomocnika, jego odwołaniu lub wypowiedzeniu składa się jedynie w formie elektronicznej za pośrednictwem konta podatnika dostępnego na portalu podatkowym do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych prowadzonego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wieluniu w imieniu Szefa KAS. Adwokaci, radcy prawni oraz doradcy podatkowi mogą sami zgłosić nadane im pełnomocnictwo ogólne. Nadanie pełnomocnictwa oraz wszelkie zmiany w jego zakresie, a także odwołanie lub wypowiedzenie obowiązują od dnia, w którym wniosek wpłynie do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych. Dostęp do pełnomocnictw w systemie CRPO mają wszystkie urzędy skarbowe w Polsce. Pełnomocnictwa udziela się raz. Nie trzeba ustanawiać pełnomocnika ogólnego do każdej nowej sprawy ani składania odpisów umocowania osobno do wszystkich spraw prowadzonych przeciwko podatnikowi. 

Kto może zostać pełnomocnikiem ogólnym? 

Przedsiębiorcy najczęściej udzielają pełnomocnictwa ogólnego biurom rachunkowym w celu reprezentowania ich przed urzędami skarbowymi. Pełnomocnikiem może zostać jedynie osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do wykonywania czynności prawnych. W związku z tym musi to być osoba pełnoletnia i nieubezwłasnowolniona. Oznacza to, że biuro rachunkowe jako firma nie może zostać pełnomocnikiem, a umocowanie może dotyczyć wyłącznie właściciela biura lub jego pracownika. Przepisy nie ograniczają ilości pełnomocników. Pełnomocnik może być tylko jeden lub może być ich kilku. Ma on prawo ustanawiać kolejnych pełnomocników, którzy będą działać na rzecz i w imieniu klienta na tych samych prawach co pełnomocnik ustanowiony jako pierwszy. Jednak możliwość ustanawiania dalszych pełnomocników musi wynikać z treści umocowania. 

Pełnomocnictwo ogólne – zakres

Pełnomocnictwo ogólne posiada najszerszy zakres umocowania. Pełnomocnik po ustanowieniu może zastępować klienta w większości spraw podatkowych. Między innymi może reprezentować podatnika:
  • we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach, które właściwe są dla organów podatkowych lub organów kontrolnych skarbowych
  • we wszystkich urzędach skarbowych oraz przed innymi organami podatkowymi, jak przykładowo: urząd gminy właściwy w sprawach podatku od nieruchomości.
Zgodnie z przepisami pełnomocnik ogólny może więc:
  • reprezentować klienta podczas przeprowadzanej kontroli i postępowania podatkowego
  • odpowiadać na wezwania
  • składać wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w sprawie swojego mocodawcy
  • składać wniosek o wystawienie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach.

Pełnomocnictwo ogólne – kiedy może zostać odrzucone? 

Pierwszym krokiem, który należy podjąć w przypadku odrzucenia pełnomocnika ogólnego jest przede wszystkim sprawdzenie poprawności podanych danych pełnomocnika oraz mocodawcy wskazanych na formularzu PPO-1. Dane, które podlegają sprawdzeniu:

Osoba fizyczna
  • pierwsze imię
  • nazwisko
  • identyfikator podatkowy NIP lub PESEL
  • data urodzenia 
Organizacja
  • pełna nazwa
  • identyfikator podatkowy NIP.

Pełnomocnictwo ogólne – problemy techniczne jako jeden z powodów odrzucenia

Jeżeli na portalu podatkowym lub w CRPO wystąpią jakiekolwiek problemy techniczne, to złożenie pełnomocnictwa ogólnego drogą elektroniczną nie będzie możliwe. Podobnie jak i zmiana oraz jego odwołanie lub wypowiedzenie. W tej sytuacji pozostaje złożenie pełnomocnictwa w formie papierowej na formularzu PPO-1 w przypadku ustanowienia pełnomocnika lub na formularzu OPO-1 w przypadku zmiany, odwołania i wypowiedzenia pełnomocnika. Formularze składa się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wieluniu. Muszą na nim znaleźć się poprawne dane, takie jak:
  • dane mocodawcy, czyli podatnika ustanawiającego pełnomocnika
  • numer identyfikacji podatkowej NIP lub PESEL mocodawcy
  • dane pełnomocnika
  • numer identyfikacji podatkowej NIP lub PESEL pełnomocnika – jeżeli pełnomocnik nie jest rezydentem należy podać serię i numer jego paszportu lub innego dokumentu tożsamości bądź inny numer identyfikacyjny o ile nie posiada identyfikatora podatkowego
  • krajowy adres pełnomocnika do doręczeń
  • adres elektroniczny w systemie teleinformatycznym, jak przykładowo ePUAP, który potrzebny jest w przypadku adwokata, radcy prawnego lub doradcy podatkowego.
 

Pełnomocnictwo ogólne – ile trzeba zapłacić za jego złożenie? 

Złożenie, zmiana, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa ogólnego zwolnione jest z opłaty skarbowej. 

Inne informacje o pełnomocnictwach

Pełnomocnictwa, które zostały dołączone do akt sprawy przed dniem 1 lipca 2016 roku, a także ich odpisy poświadczone urzędowo oraz odpisy uwierzytelnione uznawane są za pełnomocnictwa szczególne.


Data publikacji: 2024-09-09, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU