Jak sporządzić spis z natury do rozliczenia VAT (remanent likwidacyjny)?
Czynni podatnicy VAT, którzy likwidują działalność gospodarczą lub przestają wykonywać czynności opodatkowane podatkiem VAT zobowiązani są do sporządzenia remanentu likwidacyjnego dla celów VAT. Dodatkowo powinni powiadomić urząd skarbowy o zamiarze przeprowadzenia spisu z natury dla celów VAT.
Remanent likwidacyjny – kiedy należy go sporządzić?
Przedsiębiorca, który likwiduje firmę i rozlicza działalność za pomocą książki przychodów i rozchodów ma obowiązek przygotować i przedstawić w urzędzie skarbowym remanent likwidacyjny, inaczej spis z natury do rozliczenia VAT.
Spis z natury sporządza się wtedy, kiedy:
zostaje rozwiązana spółka cywilna lub handlowa niemająca osobowości prawnej, jak spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna
przedsiębiorca nie będzie wykonywał już czynności podlegających pod opodatkowanie podatkiem VAT jako osoba fizyczna lub przedsiębiorstwo w spadku
przedsiębiorca nie zawiesił wykonywania działalności gospodarczej i nie wykonuje czynności podlegających pod opodatkowanie podatkiem VAT jako osoba fizyczna lub przedsiębiorstwo w spadku przez okres przynajmniej 10 miesięcy
wygasł zarząd sukcesyjny lub uprawnienie do jego powołania.
Spisem z natury nie są objęte spółki handlowe o osobowości prawnej, takie jak: spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, proste spółki akcyjne i spółki akcyjne. Zasady, według których sporządza się remanent likwidacyjny zostały zawarte w art. 14 ustawy o VAT.
Spis z natury dla celów VAT – co obejmuje?
Spisem z natury objęte są towary handlowe oraz materiały, wyposażenie, środki trwałe, które pozostały w firmie z przysługującym prawem do odliczenia VAT. Są to towary zakupione do firmy na podstawie faktury VAT niezależnie od tego czy przedsiębiorca korzystał z prawa do odliczenia podatku od towarów i usług. Spis z natury dla celów VAT nie obejmuje towarów, dla których przy nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Wyliczoną kwotę podatku należnego należy wykazać w ostatniej wysyłanej deklaracji JPK_V7 w pozycji „Wysokość podatku należnego od towarów objętych spisem z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy”.
Gdzie złożyć zawiadomienie o sporządzeniu spisu z natury?
Urzędami właściwymi ze względu na zgłoszenie przez podatnika remanentu likwidacyjnego są:
urzędy skarbowe
urzędy skarbowe dla największych podmiotów.
Zawiadomienie o sporządzeniu spisu z natury składa się
w urzędzie skarbowym właściwym dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania
w urzędzie właściwym dla zmarłego podatnika na dzień jego śmierci – tylko przedsiębiorstwa w spadku.
Niektórzy podatnicy z uwagi na formę prowadzonej działalności oraz wysokość osiąganych przychodów składają zawiadomienie:
w jednym z wyspecjalizowanych urzędów skarbowych o zasięgu wojewódzkim – dotyczy podatników, których przychód netto wynosi minimum 3 mln euro i nie przekracza 50 mln euro
I Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie – dotyczy podatników, których przychód netto wynosi powyżej 50 mln euro.
Sporządzanie spisu z natury dla celów podatku VAT
1. Przygotowanie spisu z natury W obowiązujących przepisach brak jest określonego wzoru spisu z natury. Zostało przyjęte, że powinny znaleźć się w nim przynajmniej takie dane:
nazwa towaru
ilość towaru
cena nabycia towarów lub towarów podobnych bądź kosztów wytworzenia w przypadku, kiedy brak jest ceny nabycia
stawka podatku VAT obowiązująca dla danego towaru
kwota podatku.
Spis z natury musi zostać przeprowadzony na dzień likwidacji firmy, który jednocześnie jest dniem zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT
2. Informacja dla urzędu skarbowego o dokonanym spisie z natury Podatnik może złożyć informację o przeprowadzonym spisie z natury w formie pisemnej lub elektronicznej. Informacja powinna zawierać wartość towarów zgodną ze spisem oraz kwotę podatku należnego. Informację składa się na druku VAT-SI w terminie nie późniejszym niż dzień złożenia deklaracji podatkowej za okres, który:
obejmuje dzień rozwiązania spółki
koniec wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT
wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego i uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego.
Informacja może być wysłana tego samego dnia co deklaracja VAT.
3. Koszty Usługa jest bezpłatna. Jedyne koszty, które podatnik musi ponieść dotyczą pełnomocnictwa, jeżeli w jego imieniu działa pełnomocnik. Koszty kształtują się następująco:
17 zł – opłata skarbowa wnoszona za pełnomocnictwo szczególne PPS-1. Pełnomocnictwo udzielone członkowi najbliższej rodziny jest bezpłatne. Dotyczy: męża, żony, dzieci, rodziców, dziadków, wnuków, rodzeństwa
0 zł – opłata za pełnomocnictwo ogólne PPO-1. Pełnomocnictwo udzielane jest do wykonywania wszystkich spraw podatkowych. Pełnomocnikiem może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do wykonywania czynności prawnych.
Przedsiębiorca, który likwiduje działalność gospodarczą lub przedsiębiorstwo w spadku ma prawo do zwrotu nadwyżki kwoty podatku naliczonego wykazanego w ostatniej złożonej deklaracji VAT.
Składniki majątku sprzedane przed likwidacją i po likwidacji firmy
W przypadku, kiedy przedsiębiorca sprzeda przed likwidacją działalności gospodarczej lub przedsiębiorstwa w spadku wszystkie składniki majątku lub wycofa je z działalności do majątku prywatnego, to spis z natury będzie miał wartość zerową. W związku z tym na dzień złożenia spisu z natury nie wystąpi podatek VAT należny. Rozliczenie sprzedaży składników majątku lub wycofania z działalności gospodarczej musi być dokonane na dzień ich sprzedaży lub wycofania z działalności. Podatnik powinien poinformować urząd skarbowy, że spis z natury miał wartość 0 zł. Jeżeli składniki majątku zostaną sprzedane już po zamknięciu działalności, to nie ma to wpływu na podatek VAT, ponieważ wcześniej został on rozliczony w przeprowadzonym spisie z natury.
Dostawa towarów opodatkowanych w spisie z natury
Zgodnie z przepisami dostawa towarów objętych spisem z natury realizowana przez byłych wspólników spółki cywilnej lub handlowej, a także przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą jest zwolniona od podatku przez okres 12 miesięcy licząc od dnia rozwiązania spółki bądź zaprzestania wykonywania czynności podlegających pod opodatkowanie pod warunkiem rozliczenia podatku VAT od towarów objętych spisem z natury.
Zwolnienie ma zastosowanie również do przedsiębiorstwa w spadku. W jego przypadku zwolnienie stosuje się od dnia:
zaprzestania wykonywania czynności podlegających pod opodatkowanie przez przedsiębiorstwo w spadku
wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego
wygaśnięcia uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego.
Przedsiębiorca, który przestaje wykonywać czynności podlegające pod opodatkowanie podatkiem VAT powinien dokonać zgłoszenia do właściwego urzędu skarbowego na formularzu VAT-Z w terminie 7 dni od zaprzestania wykonywania tych czynności.