Faktura wygenerowana elektronicznie nie wymaga podpisu
Obecnie spora część przedsiębiorców przestawiła się na pracę zdalną. Spowodowane to jest trwającą pandemią koronawirusa. Przy zastosowaniu dzisiejszych rozwiązań technologicznych praca zdalna nie jest niczym trudnym. To idealne rozwiązanie w czasie kiedy kontakty między osobami zostały ograniczone do minimum. Dzisiaj wiele dokumentów można wysyłać i podpisywać na odległość korzystając z dostępnych narzędzi elektronicznych lub korzystając z usług firm kurierskich bądź pocztowych.
Faktura elektroniczna (e-faktura) zamiast papierowej
Coraz więcej przedsiębiorców wystawia faktury elektroniczne, które zaczynają wypierać z obiegu dokumenty papierowe. Elektronicznie mogą być wystawiane nie tylko zwykłe faktury VAT, ale i ich korekty, a także duplikaty, czy faktury pro-forma. Na fakturach elektronicznych nie trzeba podpisywać się ani zwykłym podpisem, ani elektronicznym. Wygenerowaną w systemie e-fakturę można od razu przesłać do kontrahenta drogą elektroniczną.
Powody, dla których e-faktura jest atrakcyjna
szybkość wystawiania za pomocą programów komputerowych przeznaczonych do fakturowania
prosty i szybki sposób dostarczenia do odbiorcy
łatwość przechowywania np.: na dysku komputera
proste wyszukiwanie z poziomu komputera.
Dokumenty podpisywane elektronicznie
Obecnie przedsiębiorcy mają możliwość wystawiania i podpisywania szeregu dokumentów w formie elektronicznej, jak między innymi:
dokumenty do ZUS-u, np.: deklaracje
deklaracje podatkowe do US
wnioski do KRS
wniosek o założenie lub aktualizację działalności gospodarczej CEIDG-1
inne dokumenty wysyłane do organów administracji publicznej
podpisy oświadczenia woli składane drogą internetową
inne dokumenty stosowane w obrocie gospodarczym lub prawnym.
Sposób potwierdzania dokumentów elektronicznych
Do podpisywania dokumentów elektronicznych służy:
kwalifikowany podpis elektroniczny zwany bezpiecznym. Może z niego korzystać osoba, która wnioskuje o jego wydanie i której zostanie on nadany. Udostępniany jest przez niezależne jednostki certyfikacyjne. Usługa jest płatna.
Profil Zaufany jest usługą darmową udostępnianą przez Ministerstwo Cyfryzacji. Za jego pośrednictwem podatnik może kontaktować się z różnymi urzędami administracji państwowej, jak ZUS, czy US. Z jego pomocą może załatwić też większość spraw urzędowych przez Internet. Może go założyć każdy chętny.
Pomimo, że za pomocą Profilu Zaufanego można załatwić wiele spraw, to jednak nie jest on w stanie całkowicie zastąpić podpisu kwalifikowanego.
W nawiązaniu do powyższego artykułu rozumiem, że nie wymaga się podpisu faktur elektronicznych. Niemniej, chciałbym zapytać czy nie ma wymogu wpisania w fakturze imienia i nazwiska osoby ją wystawiającej (co w brew pozorom, nie koniecznie można rozumieć jako podpis).