Jeżeli zmianie ulegnie adres albo numer rachunku bankowego koniecznie jest dopełnienie określonych działań, a dokładnie mowa o uaktualnieniu danych.  zmiana danych spolki cywilnej formularz nip 2
W celu uaktualnienia danych można skorzystać z Portalu Podatkowego Ministerstwa Finansów — służy do tego aktywny formularz NIP-2 z aktualnymi danymi, który należy zweryfikować podpisem kwalifikowanym.

Dla kogo dedykowana jest usługa?

Formularz NIP-2 jest wykorzystywany do zgłoszenia aktualizacji danych, dla podmiotów, które prowadzą spółkę cywilną (trzeba uzupełnić jedynie dane identyfikacyjne, czyli numer NIP, adres siedziby i dane, które zostały zmienione). Z kolei formularz NIP-8 służy do zmiany danych działalności zarejestrowanej w Krajowym Rejestrze Sądowym. 

Zarządca sukcesyjny w spółce cywilnej

Na zarządcy sukcesyjnym spoczywa obowiązek prowadzenia spraw spółki, co oznacza także zgłaszanie zmiany danych oraz reprezentację na takich samych zasadach, jak wspólnik.
Jest to liczone od:
  • powstania zarządu sukcesyjnego,
  • udzielenia zgody przez resztę wspólników (gdy nie zastrzeżono, że spadkobiercy wejdą do spółki na miejsce wspólnika); zgodą jest też brak sprzeciwu na piśmie w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ustanowieniu zarządu sukcesyjnego.

Zgłoszenie aktualizacji musi nastąpić w terminie 7 dni, liczonych od momentu wystąpienia zmiany. 

Załatwienie formalności odbywa się w urzędzie skarbowym.

Jak dopełnić formalności?

Formularz NIP-2 jest dedykowany do zmiany danych (ze wskazaniem, że dane są aktualizowane, a nie nadany zostaje numer NIP). Dobrym rozwiązaniem jest dodanie informacji, które potwierdzają aktualizację danych, co w praktyce oznacza zaświadczenie o numerze REGON czy inne informacje. 

Jeżeli występuje konieczność zastosowania pełnomocnictwa szczególnego PPS-1, trzeba uregulować opłatę skarbową w wysokości 17 zł. Jedynym wyjątkiem, kiedy nie trzeba zapłacić za pełnomocnictwo, jest udzielenie go mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.

Wymaganą kwotę trzeba uregulować na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz pełnomocnictwo (numer konta można zweryfikować na stronie urzędu miasta lub gminy).

Dla pełnomocnictwa ogólnego (PPO-1) opłaty nie trzeba regulować wcale. 

Bardzo istotne jest zgłaszanie aktualizacji danych w terminie 7 dni, liczonych od dnia, kiedy nastąpiła zmiana

Błędy we wniosku

Każdy urząd weryfikuje wniosek w sposób formalny i merytoryczny. W przypadku wystąpienia błędów lub braków urząd obliguje wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Odbywa się to w terminie 7 dni, liczonych od dnia uzyskania wezwania. Należy mieć świadomość, że brak reakcji na wezwanie urzędu jest adekwatne do braku rozpatrzenia sprawy w wyznaczonym terminie. 

Gdy dane są właściwe, urząd zaktualizuje zgłoszone zmiany w bazach danych. 

Jaką opłatę trzeba uregulować?

Złożenie wniosku o zmianę danych na formularzu NIP-2 nie wymaga uregulowania żadnej opłaty skarbowej. Opłatę w wysokości 17 zł płaci się jedynie za pełnomocnictwo szczególne PPS-1. 

Skorzystanie z pomocy pełnomocnika szczególnego nie jest obowiązkowe, ale wymaga uregulowania opłaty za pełnomocnictwo. W tym miejscu chcemy przypomnieć, że pełnomocnictwo szczególne musi zostać złożone do każdego wniosku NIP-2 dostarczonego przez pełnomocnika w imieniu podatnika. 

Jak długi jest czas oczekiwania na aktualizację danych?
Aktualizacja danych przez urząd następuje tak szybko, jak to możliwe. Podstawą jest wysłane zgłoszenie. 

Na zakończenie należy przypomnieć, iż aktualizacja danych nie jest dobrowolna, ale obowiązkowa. Brak przestrzegania tej zasady jest równoznaczny z nałożeniem kary grzywny za wykroczenie skarbowe. Kara jest nakładana, gdy zmiana danych nie zostanie dopełniona, bądź podane zostaną niepełne lub nieprawdziwe dane.


Data publikacji: 2024-08-04, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU