Czasami przedsiębiorca potrzebuje zaświadczenia potwierdzającego nadanie mu numeru NIP. W takiej sytuacji może pobrać z urzędu skarbowego zaświadczenie o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej NIP. Jak można uzyskać zaświadczenie o nadaniu NIP?
NIP, czyli identyfikator podatkowy jest numerem, który służy przede wszystkim do kontaktów z organami podatkowymi. Składa się z dziesięciu cyfr. Dzięki niemu podatnik, płatnik oraz inkasent identyfikowani są w urzędach skarbowych na potrzeby prowadzonych rozliczeń podatkowych. Wymienione osoby muszą obowiązkowo posługiwać się numerem NIP, jeżeli np. składają dokumenty, takie jak zeznania czy deklaracje podatkowe lub przy wystawianiu faktur, podpisywaniu umów, zakładaniu działalności gospodarczej itp. Ogólnie rzecz ujmując NIP potrzebny jest przy rejestracji firmy, a później niezbędny jest do prowadzenia działalności gospodarczej.
Kiedy potrzebne jest zaświadczenie o NIP?
Są sytuacje, w których zaświadczenie o nadaniu numeru NIP jest przydatne. Przykładowo wtedy, kiedy firma chce uzyskać kredyt lub bierze udział w przetargu. Czasami o zaświadczenie może poprosić również kontrahent przedsiębiorcy. Podatnik może też uzyskać w urzędzie skarbowym informację o numerze NIP nadanym innemu podatnikowi. W tym celu musi złożyć wniosek, w którym zobowiązany jest do podania konkretnych informacji o podmiocie, którego numerem NIP jest zainteresowany. Na stronie Ministerstwa Finansów istnieje możliwość samodzielnego sprawdzenia poprawności numeru NIP.
Zaświadczenie o nadaniu numeru NIP – gdzie można złożyć?
O zaświadczenie można wnioskować w:
urzędzie skarbowym
urzędzie skarbowym dla największych podmiotów.
Wniosek składa się odpowiednio w:
urzędzie skarbowym właściwym dla siedziby firmy
urzędzie skarbowym właściwym dla siedziby firmy z ostatniego roku – dotyczy podmiotów, które zmieniły siedzibę firmy
dowolnym centrum obsługi podatnika, które działają w każdym urzędzie skarbowym z wyłączeniem urzędów wyspecjalizowanych.
Centrum obsługi podatnika tworzą wszystkie urzędy skarbowe bez urzędów wyspecjalizowanych działających niezależnie od terytorium, na którym działa naczelnik danego urzędu skarbowego. W centrum obsługi podatnika podatnik może złożyć podania i deklaracje, a także otrzymać zaświadczenia. Centra to również miejsca, w których można otrzymać wyjaśnienia z zakresu przepisów prawa podatkowego oraz wyjaśnienia dotyczące podejmowanej działalności gospodarczej. Jeżeli osoba nie jest przedsiębiorcą, to prawidłowym dla niej urzędem skarbowym jest urząd właściwy ze względu na miejsce zamieszkania.
Urzędy skarbowe dla największych podmiotów obejmują:
wyspecjalizowane urzędy skarbowe o zasięgu wojewódzkim – podatnik osiąga przychód netto w wysokości minimum 3 mln euro
I Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie – podatnik osiąga przychód netto powyżej 50 mln euro.
Zaświadczenie o nadanie numeru NIP za pośrednictwem platformy e-Urząd Skarbowy
Podatnik może wnioskować o zaświadczenie o nadaniu numeru NIP również drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy e-Urząd Skarbowy. W tej sytuacji zaświadczenie zostanie mu przekazane także elektronicznie bezpośrednio na konto podatnika założone w serwisie pod warunkiem wcześniejszego wyrażenia zgody na elektroniczne doręczenie. Taki dokument ma taką samą moc prawną, co dokument wystawiony w formie papierowej.
Zaświadczenie elektroniczne, które podatnik otrzyma w serwisie jest podpisane kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Szefa Krajowej Administracji Skarbowej lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym upoważnionego pracownika urzędu skarbowego. W przypadku zaświadczeń obowiązuje zasada, że jeżeli podatnik otrzyma zaświadczenie elektroniczne to może posługiwać się tylko taką formą przekazując je do zainteresowanej osoby.
Przekazanie zaświadczenia może odbyć się za pomocą:
poczty elektronicznej
nośników danych
dostępnych aplikacji, które są również w posiadaniu podmiotów, do których przekazywane jest zaświadczenie.
Zaświadczenie o nadanie numeru NIP – jak się ubiegać?
Zaświadczenie o nadaniu NIP zostanie wydane na podstawie złożonego wniosku na formularzu NIP-5/W
Wniosek może zostać złożony przez podatnika:
osobiście w urzędzie skarbowym
przez wysłanie wniosku za pośrednictwem poczty
elektronicznie za pośrednictwem platformy e-Urząd Skarbowy.
Do wniosku musi zostać dołączony dowód zapłaty opłaty skarbowej lub może zostać dostarczony przez podatnika do urzędu osobiście w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku. Wpłata może być potwierdzona również przez Internet.
Wydanie zaświadczenia przez urząd skarbowy
Wystawione zaświadczenie może zostać odebrane w urzędzie skarbowym osobiście przez podatnika lub ustanowionego pełnomocnika. W przypadku wskazania adresu do wysyłki zaświadczenie zostanie wysłane pocztą na podany adres. Za wydanie zaświadczenia w formie papierowej pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 21 zł. Do tego należy doliczyć opłatę za pełnomocnictwo szczególne PPS-1 w wysokości 17 zł, jeżeli został ustanowiony pełnomocnik. Pełnomocnictwo udzielone członkom najbliższej rodziny jest bezpłatne. Opłata nie jest pobierana również za udzielenie pełnomocnictwa ogólnego PPO-1.
Zaświadczenie w formie elektronicznej otrzymane na skrzynkę w e-Urzędzie Skarbowym jest bezpłatne. Co do zasady urząd powinien wystawić zaświadczenie w terminie 7 dni.
Odmowa wydania zaświadczenia
W niektórych sytuacjach urząd skarbowy może wydać decyzję odmowną i nie wyda podatnikowi zaświadczenia o nadaniu NIP. Jeżeli tak się stanie podatnik może złożyć zażalenie do właściwego Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie składa za pośrednictwem urzędu skarbowego, który wydał postanowienie.