Każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych powinna być ewidencjonowana na kasie fiskalnej. Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż wysyłkową może zostać zwolniony z obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Co w sytuacji kiedy do sprzedaży internetowej wystawiany jest paragon, a sprzedaż ewidencjonowana jest na kasie fiskalnej?
Jeżeli sprzedaż wysyłkowa dotyczy między innymi:
Obowiązkiem posiadania kasy rejestrującej objęci są także przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych oraz analogowych.
Jeżeli przy sprzedaży przez Internet:
Jeżeli nabywca płaci za przesyłkę przy odbiorze, to przepisy dokładnie nie wskazują jak należy postąpić w takiej sytuacji. W zasadzie ewidencja transakcji na kasie fiskalnej powinna mieć miejsce w chwili powstania obowiązku podatkowego.
Zgodnie z przepisami przy sprzedaży wysyłkowej obowiązek podatkowy powstaje:
Na skróty
Limit obrotów, a posiadanie kasy fiskalnej
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, limit obrotów określający konieczność posiadania kasy fiskalnej nie uległ zmianie i nadal nie może przekroczyć kwoty 20 000 zł w odniesieniu do roku poprzedniego i bieżącego. Obrót powyżej 20 000 zł zobowiązuje sprzedawcę do zakupu i posiadania kasy fiskalnej.Zwolnienie z posiadania kasy fiskalnej – jakie warunki muszą zostać spełnione?
Aby móc skorzystać ze zwolnienia z posiadania kasy fiskalnej przy sprzedaży internetowej, przedsiębiorca musi spełnić kilka warunków wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Finansów. Zgodnie z nim zwolnieniu z posiadania kasy rejestrującej do końca 2021 roku podlega:dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Kasa fiskalna, a sprzedaż wysyłkowa – kiedy nie przysługuje zwolnienie z kasy?
W przypadku kiedy przedsiębiorca przy sprzedaży internetowej wykonuje czynności określone w par. 4 pkt 1, to nie przysługuje mu zwolnienie z posiadania kasy fiskalnej.Jeżeli sprzedaż wysyłkowa dotyczy między innymi:
- perfum
- sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego
- części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli niesklasyfikowanych w innym miejscu
Obowiązkiem posiadania kasy rejestrującej objęci są także przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych oraz analogowych.
Utrata prawa do zwolnienia z posiadania kasy fiskalnej
Niektóre sytuacje mogą pozbawić przedsiębiorcę możliwości zwolnienia z kasy fiskalnej.Jeżeli przy sprzedaży przez Internet:
- zapłata za transakcję zostanie zlecona z konta osoby nie będącej faktycznym odbiorcą
- sprzedaż wysyłkowa prowadzona jest za pośrednictwem sklepu internetowego lub portalu aukcyjnego, a kupujący odbiera towar w siedzibie sklepu
- zapłata za transakcję internetową została przyjęta w postaci gotówki
Sprzedaż internetowa – wydawanie paragonów
Z reguły paragon przekazywany jest nabywcy w chwili otrzymania zapłaty za towar lub usługę. Taka sama zasada dotyczy transakcji opłaconej w formie przedpłaty lub gotówki. W takiej sytuacji sprzedawca powinien dołączyć go do wysyłanego towaru lub przekazać bezpośrednio odbiorcy podczas odbioru towaru.Jeżeli nabywca płaci za przesyłkę przy odbiorze, to przepisy dokładnie nie wskazują jak należy postąpić w takiej sytuacji. W zasadzie ewidencja transakcji na kasie fiskalnej powinna mieć miejsce w chwili powstania obowiązku podatkowego.
Zgodnie z przepisami przy sprzedaży wysyłkowej obowiązek podatkowy powstaje:
- w dniu dokonania dostawy, jeżeli zapłata nastąpiła wcześniej
- w dniu otrzymania zaliczki z tytułu płatności.
Data publikacji: 2021-10-06, autor: FakturaXL