- Dostawa towarów, a podatek VAT
- Odpłatna dostawa towarów w postaci nieodpłatnego przekazania
- Przekazanie towarów do degustacji w świetle podatku VAT
- Nieodpłatne przekazanie próbek produktów i prezentów o małej wartości, a podatek VAT – omówienie na przykładach i potwierdzenie w wydanych interpretacjach
Dostawa towarów, a podatek VAT
Zgodnie z art. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega:- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju
- eksport towarów
- import towarów na terytorium kraju
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT) za wynagrodzeniem na terytorium kraju
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT).
- wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży z odroczoną płatnością, o ile umowa ta przewiduje, że w przypadku normalnych zdarzeń z nią związanych lub z chwilą zapłaty ostatniej raty zostanie przeniesione prawo własności
- przeniesienie prawa własności towarów będzie miało miejsce w zamian za odszkodowanie nakazane przez organ władzy publicznej lub do jego przeniesienia dojdzie z mocy prawa
- wydanie towarów na podstawie umowy komisu
- wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu
- ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu i przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, a także przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.
Odpłatna dostawa towarów w postaci nieodpłatnego przekazania
Za odpłatną dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT uważa się także nieodpłatne przekazanie przez podatnika będącego sprzedawcą towarów, które należą do jego firmy, a w szczególności:- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika sprzedawcy lub jego pracowników, w tym również byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia
- wszelkie inne darowizny
Przekazanie towarów do degustacji w świetle podatku VAT
Od powyższej zasady obowiązuje wyjątek wskazany w art. 7 ust. 3, 4 i 7 ustawy o VAT. Przekazywanie prezentów o małej wartości oraz próbek nie jest uważane za odpłatną dostawę towarów podlegającą pod opodatkowanie VAT. Warunkiem jest to, że muszą one zostać przekazane na cele związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.Za prezenty o małej wartości uważane są te przekazywane jednej osobie przez podatnika będącego sprzedawcą towarów, których łączna wartość nie przekracza w danym roku podatkowym kwoty 100 zł netto (bez VAT). Warunkiem jest prowadzenie przez przedsiębiorcę ewidencji pozwalającej ustalić tożsamość tych osób. Prezenty o małej wartości to również takie, które po przekazaniu nie zostały ujęte w ewidencji o ile cena jednostkowa netto nabycia towaru (bez podatku), a kiedy cena nabycia nie jest znana, to jednostkowy koszt wytworzenia jakie zostały określone w chwili przekazywania towaru nie przekraczają wartości 20 zł.
Natomiast za próbkę uważany jest egzemplarz towaru lub jego mała ilość, która wystarcza do tego, aby dokonać oceny cech i właściwości towaru. Przekazanie lub inaczej wręczenie próbki przez podatnika ma w założeniu promować towar i zasadniczo nie służy zaspokajaniu potrzeb odbiorcy w zakresie otrzymanego towaru, chyba, że zaspokojenie tych potrzeb stanowi nieodłączny element promocji towaru i ma skłaniać do jego zakupu.
Nieodpłatne przekazanie próbek produktów i prezentów o małej wartości, a podatek VAT – omówienie na przykładach i potwierdzenie w wydanych interpretacjach
Nieodpłatne przekazanie prezentów o małej wartości lub próbek produktów nie jest opodatkowane podatkiem VAT, pod warunkiem, że:- przekazanie służy celom prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej
- przekazanie dokonywane jest w celu promocji oraz w celach reklamowych podatnika związanych z danym towarem w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej
- przekazane próbki lub towary o małej wartości nie zaspokajają potrzeb nabywcy, a służą jedynie jako zachęta do zakupu danego towaru
- w przypadku prezentów o małej wartości nie zostały użyte towary o wartości przekraczającej 100 zł lub 20 zł.
Podatnik od 1 czerwca 2015 roku prowadzi działalność gospodarczą o charakterze usługowym. Zajmuje się produkcją wyrobów wędliniarskich. Często w swoim punkcie sprzedaży organizuje ich degustacje, na które przeznacza nawet kilka kilogramów produktów. Wartość wyrobów danych na degustacje nie przekracza kwoty wynoszącej 0,1% wartości rocznej sprzedaży. Przedsiębiorca nieodpłatnie przekazuje:
- dla klientów firmy dotychczasowe wyroby na organizowane przez siebie degustacje
- dla klientów firmy dotychczasowe nowe wyroby jako pokaz nowych produktów
- swoje dotychczasowe i nowe wyroby na targi
- dotychczasowe i nowe wyroby nowym klientom, których chce w ten sposób pozyskać.
Odpowiedź:
Nieodpłatne wydanie próbek wyrobów wędliniarskich przez przedsiębiorcę na opisanych wyżej zasadach nie będzie podlegało pod opodatkowanie podatkiem VAT.
PRZYKŁAD 2
Przedsiębiorca zajmuje się produkcją i sprzedażą lodów w sezonie letnim. W związku z prowadzoną działalnością organizuje szereg akcji promocyjnych z zamiarem wypromowania swoich autorskich produktów. Działalność reklamowa polega między innymi na:
- wydaniu gadżetów reklamowych z logo firmy zarówno dotychczasowym, jak i nowym klientom firmy, takich jak np.: smycze, kubki, szklanki, breloki, kalendarze czy długopisy
- degustacji towarów dla dotychczasowych i nowych klientów firmy poprzez organizację akcji degustacyjnych w różnych punktach handlowych (supermarkety i inne placówki handlowe)
- organizowaniu od czasu do czasu pokazów połączonych z degustacją.
Odpowiedź:
Już od dłuższego czasu degustacje są częstą formą prowadzonej reklamy produktów przedsiębiorcy i to na różnych rynkach nie tylko krajowych, ale i zagranicznych. Podatnik prowadzi działania reklamowe związane z działalnością gospodarczą w celu zwiększenia sprzedaży towaru. Podczas degustacji klienci otrzymują niewielkie porcje produktu, który w żaden sposób nie jest w stanie zaspokoić ich potrzeb. Z tego powodu nieodpłatne wydanie próbek danych lodów nie nakłada na podatnika obowiązku opodatkowania czynności wydania lodów podatkiem VAT (art. 7 ust. 3 oraz ust. 7 ustawy o VAT).
Podobne zdanie w tej kwestii potwierdzają także wydane interpretacje indywidualne, jak np.:
- interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nr sygn. IPPP1/443-55/12-2/EK z dnia 6 marca 2012 roku
- interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej, nr sygn. 2461-IBPP2.4512.58.2017.1.BW z dnia 24 kwietnia 2017 roku
- interpretacja wydana przez Dyrektora krajowej Izby Skarbowej, nr sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.500.2020.1.KW z dnia 9 października 2020 roku.
Brak podatku VAT przy nieodpłatnym przekazaniu pełnowartościowego towaru
W niektórych okolicznościach towar pełnowartościowy może być traktowany jak próbka towaru. Oznacza to, że jego wydanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Takie stanowisko potwierdza też Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, który w interpretacji indywidualnej, sygn. 0113- 1061-IPTPP1.4512.1.2016.2.AK z dnia 26 lutego 2016 roku napisał, że:Takie samo zdanie prezentuje też urząd skarbowy, który wskazał, że:Działalność podatnika obejmuje produkcję i dystrybucję dwóch podstawowych grup produktów: margaryn i tłuszczy oraz różnorodnych wyrobów piekarniczych, takich jak pieczywo (chleby, bagietki, kajzerki, bułki z serem), wyroby amerykańskie (donuty, muffiny), ciastka i przekąski (rogaliki francuskie, ciastka z nadzieniami, strudel z porem i szynką, etc.) oraz ciasta (np. sernik, torty, biszkopty, tarty). Jednostką sprzedaży w działalności jest karton produktów.
Podatnik chce przeprowadzić kampanię marketingową polegającą na wysyłaniu do klientów próbek towarów. W wysyłanych kartonach znalazłyby się towary takie jak w standardowej sprzedaży. Wydanie towarów nie byłoby powiązane z konkretną transakcją zakupową a stanowiło tylko możliwość przetestowania przez nabywców produktów miałaby. Cel wysyłki kartonu z towarami do nabywcy ma na celu promocję marki oraz zapewnienie wzrostu sprzedaży. Próbki miałyby postać kartonu produktów, zawierającego te same towary co w standardowej sprzedaży lub kartonu produktów zawierającego różne towary, stanowiącego mix towarów właściwych.
w powyższych okolicznościach przekazanie zarówno kartonu produktów, zawierającego te same towary jak i kartonu produktów zawierającego różne towary, stanowiącego mix towarów jest w pełni uzasadnione, ponieważ potrzeba kampanii promocyjnej wymaga użycia i pokazania pełnowartościowego produktu, jakim klient byłby zainteresowany. Wobec tego należy uznać, że przekazanie kartonu produktów, zawierającego te same towary lub kartonu produktów zawierającego różne towary, spełnia definicję próbki określonej w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT i w konsekwencji ich przekazanie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Brak podatku PIT – nieodpłatne przekazanie prezentów o małej wartości i próbek
W przypadku czynności wydania próbek towaru na degustację należy przede wszystkim poddać analizie fakt, czy nieodpłatne przekazanie towaru na degustację stanowi dla odbiorcy nieodpłatne świadczenie. W świetle art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) wartość pieniężną innych świadczeń nieodpłatnych należy ustalić w następujący sposób:- według cen stosowanych wobec innych odbiorców - przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia
- według cen zakupu - przedmiotem świadczeń są zakupione usługi
- według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lokalu lub budynku - przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku
- na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy bądź praw tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia - pozostałe przypadki.
- odbiorcą nieodpłatnych świadczeń jest osoba prywatna nieprowadząca żadnej działalności gospodarczej, to ma ona obowiązek rozpoznać przychód z innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o PIT)
- odbiorcą nieodpłatnych świadczeń jest podatnik prowadzący działalność gospodarczą, to wtedy ma on obowiązek rozpoznać przychód z nieodpłatnych świadczeń i opodatkować go według stosowanej w działalności formy opodatkowania.
W interpretacji ogólnej o nr sygn. DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521 z dnia 25 listopada 2013 roku Minister Finansów stwierdził, że:
analiza też wyroku NSA z dnia 17 czerwca 2013 roku, sygn. akt. II FSK 702/11 prowadzi do wniosku, iż nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.
Data publikacji: 2023-01-23, autor: FakturaXL