Polscy przedsiębiorcy mają możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w krajach Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii. Czy założenie firmy i jej prowadzenie w Wielkiej Brytanii wygląda inaczej od momentu wyjścia UK z UE? Odpowiadamy. jak otworzyc firme w wielkiej brytanii

Działalność gospodarcza poza Unią Europejską

Decydując się na pracę zawodową albo rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej w państwach, które nie należą do Unii Europejskiej, trzeba dopełnić pewnych formalności. Tak jest, chociażby w przypadku Wielkiej Brytanii (od momentu brexitu). Kluczowe znaczenie odgrywa fakt, kiedy działalność została zarejestrowana, a mianowicie przed końcem 2020 roku czy po 1 stycznia 2021 roku.

Rodzaje działalności gospodarczej zakładanej w Wielkiej Brytanii:
  • samozatrudnienie (ang. self-employment, self-employed, sole trader) – ofunkcjonuje na takich zasadach jak jednoosobowa działalność gospodarcza w Polsce,
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (ang. Limited Company – LTD),
  • spółka partnerska (ang. Partnership),
  • spółka akcyjna (ang. Public Limited Company – PLC).

Działalność gospodarcza prowadzona przed końcem 2020 roku

Firma zarejestrowana przed zakończeniem 2020 roku, wymaga skorzystania z programu osiedleńczego settlement scheme. Służy do generowania bazy cudzoziemców, którzy przebywają na obszarze UK.

Settlement scheme wymaga dostarczenia kompletnego wniosku w ramach systemu osiedleńczego dla obywateli Unii Europejskiej. Jeżeli obywatel Polski chce mieszkać oraz pracować w Wielkiej Brytanii, jest zobligowany do rejestracji.

Nadawane statusy są uwarunkowane długością pobytu i przedstawiają się następująco:
  • status osoby osiedlonej (settled status) – obcokrajowcy, którzy mieszkają w Wielkiej Brytanii od 5 lat – mają możliwość przebywania na terytorium Wielkiej Brytanii bez żadnych ograniczeń,
  • tymczasowy status osoby osiedlonej (pre-settled status) – obcokrajowcy, którzy mieszkają w Wielkiej Brytanii krócej niż 5 lat.

Status osoby osiedlonej jest przyznawany po 5 lat pobytu w Wielkiej Brytanii.

Wymagany wniosek zostaje dostarczony przez stronę internetową albo aplikację mobilną (dotyczy jednakowo osób ubiegających się o status osoby osiedlonej albo tymczasowo osiedlonej). Dostarczenie i rozpatrzenie wniosku nie wiąże się z żadnymi opłatami.

Działalność gospodarcza zarejestrowana po 1 stycznia 2021

Od 1 stycznia 2021 roku w celu wykonywania działalności gospodarczej na obszarze Wielkiej Brytanii wymagane jest:
  • otrzymanie wizy, która umożliwia aktywność zawodową,
  • uzyskać minimum 70 punktów w kategoriach wyznaczonych we wniosku, do których zalicza się:
    • znajomość języka,
    • oferowane wynagrodzenie (co najmniej minimalne),
    • wskazanie firmy deklarującej zatrudnienie,
    • kwalifikacje i wykształcenie.

Wyższe wykształcenie i specjalistyczne umiejętności, co w praktyce oznacza inżynierów, prawników, informatyków i innych wiąże się z uzyskaniem większej ilości punktów. Zawody medyczne mają wyznaczone zupełnie inne wymogi. Wniosek o wydanie wizy wymaga uregulowania opłaty, która waha się od 610 do maksymalnie 1408 funtów.

Maksymalny okres, na jaki wydana zostaje wiza to 5 lat. Po upływie czasu można uzyskać następną wizę w tej samej kategorii.

Wizy związane z aktywnością zawodową dzielą się na wizy dla:
  • pracowników wykwalifikowanych (Skilled Worker route),
  • pracowników firm międzynarodowych, którzy zostali przeniesieni do oddziału firmy w Wielkiej Brytanii (Intra-Company Transfer),
  • pracowników tymczasowych (Tier 5 Temporary Worker),
  • pracowników sezonowych (Tier 5 Seasonal Worker),
  • startupów,
  • studentów i absolwentów — Global Talents,
  • inwestorów chcących przeznaczyć co najmniej 2 mln funtów na działalność gospodarczą w Wielkiej Brytanii.
Wizy związane z aktywnością zawodową są dedykowane dla osób, które mają skończone 18 rok życia. Trzeba uwzględnić konieczność uregulowania opłaty za rozpatrzenie wniosku i opłatę do NFZ (NHS surcharge).

Co z ubezpieczeniem w Wielkiej Brytanii?

Obowiązkiem pracownika oraz pracodawcy w Wielkiej Brytanii jest regulowanie składki na ubezpieczenie społeczne. Jest to możliwe przy pomocy brytyjskiego numeru ubezpieczenia (National Insurance Number - NIN), gdyż jest on nadawany brytyjskim obywatelom, a także zagranicznym rezydentom z prawem do pobytu i pracy. Numer identyfikacyjny służy do celów podatkowych i ubezpieczeniowych.

Wniosek o uzyskanie NIN składany jest do Jobcentre Plus.

W UK nie istnieje specjalistyczna instytucja, która odpowiada za pobieranie składek na ubezpieczenie społeczne. Składki trafiają do National Insurance Contribution.

Osoby samozatrudnione w Wielkiej Brytanii

Samozatrudnieni w Wielkiej Brytanii regulują ubezpieczenie społeczne uwarunkowane uzyskiwanymi dochodami:
  • Class 2 NICs: gdy zarobki przekroczą 6475 funtów (rocznie); ubezpieczenie jest równe 3,05 funtów tygodniowo,
  • Class 4 NICs: gdy zarobki przekroczą 9501 funtów (rocznie); ubezpieczenie jest równe 9% przychodów (zarobek do 50 000 funtów) lub 2% przychodów (gdy zarobek przekracza 50 000 funtów).
Jeżeli zarobki nie przekraczają 6725 funtów, nie ma obowiązku regulowania ubezpieczenia społecznego. Z ubezpieczenia społecznego zwolnione są także kobiety po 60 roku życia oraz mężczyźni po 65 roku życia.

Spółka LTD osoby prowadzącej

Dyrektorzy spółki LTD są klasyfikowani jako pracownicy i są zobligowani do regulowania składek na ubezpieczenie społeczne (NI), regulowanych od momentu, gdy dochód w danym roku podatkowym jest większy od 8 632 funtów, co oznacza tak zwany próg Primary Threshold.

Dyrektor spółki LTD, który uzyskuje miesięczne wynagrodzenie, które nie jest większe od 759 funtów, dodatkowo obowiązuje zwolnienie od regulowania składek na ubezpieczenie społeczne, a także podatku.

Kiedy wynagrodzenie miesięczne jest wyższe od 758 funtów, wysokość składek na ubezpieczenie społeczne zostaje wyznaczone w sposób procentowy.

Spółki partnerskie w Wielkiej Brytanii

Członkostwo w brytyjskiej spółce partnerskiej (odpowiednik polskiej spółki cywilnej), nazywanej Partnership wymaga od członków osobistego rozliczania się z urzędem skarbowym. W Wielkiej Brytanii wymagane jest rejestrowanie każdego partnera (może ich być maksymalnie 20) jako self-employed. Na partnerów nałożony jest także obowiązek regulowania składki na ubezpieczenie zdrowotne wyznaczanej indywidualnie dla każdej osoby po dokonaniu rejestracji w HM Revenue and Customs.


Data publikacji: 2024-06-07, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU