Niektórzy przedsiębiorcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej chcą jednocześnie zajmować się działalnością charytatywną, artystyczną, sportową lub inną. W ich przypadku dobrym pomysłem może być założenie fundacji.
Zgodnie z przepisami, fundację można ustanowić w celu realizacji celów społecznych lub gospodarczo-użytecznych, takich jak:
Do osób, które mogą ustanowić fundację należą: osoby fizyczne niezależnie od ich miejsca zamieszkania i obywatelstwa lub osoby prawne z siedzibą w Polsce lub za granicą, z zastrzeżeniem, że siedziba fundacji powinna znajdować się w Polsce.
Na fundusz założycielski mogą składać się:
W oświadczeniu o ustanowieniu fundacji powinny znaleźć się takie elementy, jak:
Obowiązek przekazania określonego majątku do fundacji należy wykonać w momencie kiedy zostanie ona wpisana do KRS, czyli otrzyma osobowość prawną. Do momentu wpisu, fundator może odwołać akt fundacyjny.
Statut może tez ustanowić inna wybrana specjalnie w tym celu osoba fizyczna lub prawna.
Zadania należące do zarządu:
Wymaga się, aby wszystkie składane formularze były podpisane przez tę samą osobę lub osoby (fundator lub zarząd).
Wniosek o wpis do KRS wymaga wniesienia opłaty na rachunek bankowy sądu lub dokonanej w kasie sądowej wydziału sądu, w którym składany jest wniosek.
W przypadku fundacji koszty kształtują się następująco:
Fundacji po zarejestrowaniu w KRS zostaje automatycznie nadany numer REGON oraz NIP.
Fundator ma obowiązek w ciągu 21 dni, dokonania zgłoszenia do urzędu skarbowego na formularzu NIP-8, który będzie zawierał dane uzupełniające:
Konto bankowe dla fundacji można otworzyć po przedstawieniu dokumentów:
Na skróty
Czym jest fundacja?
Fundacja jest organizacją pozarządową, którą powołuje się w celach społecznych. Wszelkie uregulowania związane z działalnością fundacji zostały zawarte w ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach.Zgodnie z przepisami, fundację można ustanowić w celu realizacji celów społecznych lub gospodarczo-użytecznych, takich jak:
- ochrona zdrowia
- opieka i pomoc społeczna
- rozwój gospodarki i nauki
- ochrona środowiska
- opieka nad zabytkami
- kultura i sztuka
- oświata i wychowanie
- kultura i sztuka.
Do osób, które mogą ustanowić fundację należą: osoby fizyczne niezależnie od ich miejsca zamieszkania i obywatelstwa lub osoby prawne z siedzibą w Polsce lub za granicą, z zastrzeżeniem, że siedziba fundacji powinna znajdować się w Polsce.
Fundacja – od pomysłu do założenia
Zanim fundacja zacznie działać należy najpierw:- ustalić wysokość funduszu założycielskiego i ustanowić akt fundacyjny
- opracować statut
- zarejestrować fundację w KRS.
Fundusz założycielski
Osoba, która jest fundatorem fundacji musi określić cel tworzonej organizacji i przeznaczyć na ten cel określony majątek, którego zadaniem ma być umożliwienie wykonywania działań fundacyjnych.Na fundusz założycielski mogą składać się:
- pieniądze – należy wskazać wysokość kwoty, która ma być przeznaczona na realizację celu fundacji. Środki mogą być przekazane zarówno w PLN, jak w obcej walucie, której równowartość należy określić w złotówkach wg aktualnego kursu NBP
- papiery wartościowe – należy określić rodzaj papierów z podaniem ich indywidualnych cech oraz określeniem wierzytelności z nich przysługującej
- rzeczy ruchome i nieruchome oddane na własność fundacji – przy wniesionej do majątku nieruchomości należy podać nr księgi wieczystej.
Akt fundacyjny
Akt fundacyjny jest oświadczeniem woli fundatora zmierzającym do ustanowienia fundacji, w którym fundator określa cel fundacji i majątek jaki przeznacza na realizację celu. Przepisy wymagają, aby akt założycielski posiadał formę aktu notarialnego. Jego sporządzenie dozwolone jest również za granicą. Jednak, aby miał taką samą moc jak ten zapisany przed notariuszem w Polsce, to powinien być sporządzony przez polskiego konsula i posiadać pisemne upoważnienie Ministra Sprawiedliwości.W oświadczeniu o ustanowieniu fundacji powinny znaleźć się takie elementy, jak:
- cel lub cele powstania fundacji
- majątek przeznaczony na realizację założonych celów fundacji.
Obowiązek przekazania określonego majątku do fundacji należy wykonać w momencie kiedy zostanie ona wpisana do KRS, czyli otrzyma osobowość prawną. Do momentu wpisu, fundator może odwołać akt fundacyjny.
Statut fundacji
Fundacja żeby mogła działać musi mieć ustanowiony statut. Ustanawia go fundator. Powinien w nim określić:- nazwę – statut musi zawierać pełną nazwę fundacji. Taka sama nazwa musi figurować również w akcie fundacyjnym (o ile została w nim podana). Warto podać nazwę różną od tej, którą posiadają inne fundacje. Pozwoli to łatwiej ją rozpoznać i zapamiętać przez ewentualnych darczyńców. Jeżeli fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą, to w nazwie obowiązkowo musi znaleźć się forma prawna organizacji, „fundacja”
- siedzibę – należy wpisać nazwę miejscowości, w której mieści się siedziba fundacji. Nie jest wymagane wpisywanie całego adresu
- majątek – należy wpisać wysokość funduszu założycielskiego. W przypadku kiedy majątkiem będą rzeczy, to wpisuje się ich wartość rynkową
- cele – informacja po co została założona fundacja
- formy i zakres działalności – należy podać sposób realizacji statutowych celów fundacji przez określenie konkretnych działań jakie mają zostać podjęte
- skład i organizację zarządu – fundacja musi posiadać zarząd będący jej organem wykonawczym, który będzie kierował działalnością fundacji i reprezentował ją na zewnątrz. Zarząd jest jedynym obowiązkowym organem fundacji
- sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia zarządu oraz jego członków – zarząd najczęściej wybiera sam fundator. W statucie można określić osoby wchodzące w skład pierwszego zarządu fundacji. Członkiem zarządu może zostać również fundator.
Statut może tez ustanowić inna wybrana specjalnie w tym celu osoba fizyczna lub prawna.
Zarząd fundacji
Po ustaleniu statutu należy powołać zarząd, który jest odpowiedzialny za codzienne działania fundacji. W skład zarządu oraz innych jego organów może wchodzić także fundator lub inni fundatorzy. W przypadku kiedy fundator wchodzi w skład zarządu, to najczęściej zostaje prezesem fundacji i w związku z tym otrzymuje szczególne uprawnienia. Może:- reprezentować fundację na zewnątrz w każdych sprawach nie mających związku z majątkiem
- uczestniczyć w kongresach lub sympozjach.
Zadania należące do zarządu:
- kierowanie bieżącymi sprawami fundacji
- wyznaczanie głównych celów fundacji
- reprezentowanie fundacji na zewnątrz
- sprawowanie zarządu nad majątkiem fundacji
- podejmowanie decyzji w sprawie zmian statutu
- występowanie z wnioskiem i wyrażenie zgody na połączenie z inną fundacją
- podejmowanie decyzji w sprawie likwidacji fundacji i przekazania jej majątku.
Wpis do KRS
Fundacja, aby mogła prowadzić działalność musi zostać wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Wniosek o rejestrację należy złożyć na formularzu KRS-W20 (podstawowy formularz służący do zgłaszania fundacji). Należy go wypełnić wpisując:- nazwę i wydział sądu
- rodzaj dokonywanej rejestracji
- określenie formy prawnej organizacji
- adres do korespondencji i dane pełnomocnika procesowego
- treść zgłoszenia
- informacje o formularzach załączników i dokumentach.
- KRS-WK – załącznik przeznaczony do zgłoszenia osób wchodzących w skład zarządu. Wpisuje się w nim informacje podane w statucie fundacji (kto jest uprawniony do reprezentowania, czy rodzaj funkcji pełnionych w zarządzie przez określone osoby)
- KRS-WM – formularz składa się w sytuacji kiedy fundacja będzie prowadzić działalność gospodarczą i rozpocznie ją po zarejestrowaniu.
- oświadczenie o ustanowieniu fundacji – 1 egz.
- oświadczenie wskazujące właściwego ministra nadzorującego działalność fundacji – 1 egz.
- statut fundacji podpisany przez fundatora – 3 egz.
- uchwały o powołaniu władz fundacji – 1 egz.
- oświadczenie członka zarządu o adresie do doręczeń – 1 egz.
- dowód dokonania opłaty za wniosek o wpis do rejestru.
Wymaga się, aby wszystkie składane formularze były podpisane przez tę samą osobę lub osoby (fundator lub zarząd).
Wniosek o wpis do KRS wymaga wniesienia opłaty na rachunek bankowy sądu lub dokonanej w kasie sądowej wydziału sądu, w którym składany jest wniosek.
W przypadku fundacji koszty kształtują się następująco:
- fundacja rejestrująca się jedynie w KRS – 250 zł
- fundacja rejestrująca się w rejestrze fundacji i rejestrze KRS – 600 zł (500 zł – opłata za wpis + 100 zł – ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym).
Fundacji po zarejestrowaniu w KRS zostaje automatycznie nadany numer REGON oraz NIP.
Fundator ma obowiązek w ciągu 21 dni, dokonania zgłoszenia do urzędu skarbowego na formularzu NIP-8, który będzie zawierał dane uzupełniające:
- miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej
- wykaz rachunków bankowych
- datę powstania obowiązku płacenia składek
- datę wyrejestrowania z ubezpieczenia ostatniej osoby, za którą płatnik ma obowiązek złożenia dokumentów ubezpieczeniowych
- przeważający rodzaj wykonywanej działalności statutowej wg PKD.
Zakładanie konta bankowego
Fundacja jako organizacja pozarządowa powinna posiadać własny rachunek bankowy. Dzięki temu czynności związane z rozliczeniami podatkowymi są o wiele łatwiejsze.Konto bankowe dla fundacji można otworzyć po przedstawieniu dokumentów:
- statut fundacji
- wydruk lub odpis z KRS
- decyzja w sprawie nadania numeru NIP
- dokumenty tożsamości osób upoważnionych do podejmowania działań w imieniu klienta.
Data publikacji: 2021-08-25, autor: FakturaXL