Przedsiębiorca powinien ewidencjonować na kasie fiskalnej sprzedaż towarów/usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych o ile nie jest zwolniony z kasy fiskalnej. Klient, który zakupił towar ma prawo do jego zwrotu lub reklamacji. Co w sytuacji jeżeli nie posiada paragonu dokumentującego sprzedaż?
Dokumentem potwierdzającym sprzedaż nie musi być koniecznie oryginał paragonu fiskalnego. Może to być też:
Na skróty
Wydanie paragonu klientowi
Przedsiębiorca prowadząc sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma obowiązek zaewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej i wydania paragonu klientowi. Jeżeli przedsiębiorca jest zwolniony z posiadania kasy, to nie musi wystawiać paragonów i tym samym nie może żądać od klienta paragonu przy zwrocie lub reklamacji towaru. Jednak są to zdarzenia sporadyczne.Zwrot towaru z paragonem
W handlu często dochodzi do sytuacji kiedy klient zwraca lub reklamuje towar. Po pozytywnym rozpatrzeniu zwrotu lub reklamacji, nabywca otrzymuje zwrot pieniędzy, natomiast sprzedawca musi przyjąć towar z powrotem. Dodatkowo ma obowiązek wykonać szereg innych czynności z tym związanych.Zwrot towaru – ewidencja
Kasa fiskalna nie służy do ewidencji zwrotów lub reklamacji zakupionych towarów, dlatego przedsiębiorca musi założyć oddzielną ewidencję na zwroty, tzw. „zeszyt zwrotów”. Zapisuje się w nim zwroty towarów oraz uznane reklamacje towarów i usług będące powodem zwrotu całości lub części zapłaty przez sprzedawcę. Zeszyt zwrotów musi być prowadzony zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących i powinien zawierać wymienione informacje:- data sprzedaży
- nazwa towaru lub usługi pozwalająca na jednoznaczną identyfikację, ewentualnie opis towaru lub usługi będący rozwinięciem nazwy
- termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru bądź usługi
- wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru bądź usługi, które są przedmiotem reklamacji, jak również wartość podatku należnego jeżeli nastąpił zwrot całości należności z tytułu sprzedaży
- zwracana kwota brutto oraz odpowiadająca jej wartość podatku należnego, jeżeli została zwrócona część należności z tytułu sprzedaży
- dokument potwierdzający sprzedaż
- protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru bądź usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.
Protokół przyjęcia zwrotu towaru
Protokół przyjęcia zwrotu/reklamacji jest obowiązkowym elementem, który musi być zapisany w ewidencji zwrotów towaru. Zgodnie z przepisami protokół powinien być podpisany przez obie strony (sprzedawcę i nabywcę). Powinny na nim znaleźć się takie dane:- numer protokołu
- oznaczenie stron transakcji
- nazwa towaru
- numer paragonu, którego dotyczy zwrot/reklamacja (przy braku paragonu powinna być wpisana podstawa przyjęcia zwrotu, np.: potwierdzenie przelewu)
- przyczyna zwrotu
- informacja czy towar został przyjęty przez sprzedawcę.
Brak paragonu – czy sprzedawca może przyjąć zwrot?
Obowiązkiem sprzedawcy jest przyjęcie zwrotu towaru od nabywcy bez paragonu pod warunkiem, że jest on w stanie udowodnić iż dokonał zakupu w danym sklepie.Dokumentem potwierdzającym sprzedaż nie musi być koniecznie oryginał paragonu fiskalnego. Może to być też:
- faktura
- wyciąg z terminala płatniczego (płatności bezgotówkowe)
- potwierdzenie transakcji z konta bankowego
- oświadczenie o zagubieniu paragonu fiskalnego razem z oświadczeniem o dokonanym zakupie
- zeznania świadków
- dokument gwarancji podbity przez sprzedawcę.
Korekta przychodu – czy możliwa bez paragonu?
Tak, sprzedawca może dokonać korekty przychodu jeżeli udowodni, że zwrot towaru rzeczywiście miał miejsce, ale muszą zostać spełnione łącznie dwa podstawowe warunki:- sprzedawca otrzymał zwracany towar
- klient otrzymał zwrot pieniędzy.
Podsumowanie
Sprzedawca może uznać zwrot towaru bez paragonu pod warunkiem, że otrzyma dowód na to, iż zakup miał miejsce w tym sklepie, w którym pracuje. Jest to ważne, ponieważ w przypadku kontroli ze strony urzędu skarbowego na nim będzie spoczywał obowiązek udowodnienia, że transakcja zwrotu towaru rzeczywiście miała miejsce.
Data publikacji: 2021-02-01, autor: FakturaXL