Przedsiębiorcy mają obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych na kasie rejestrującej. Obowiązek posiadania kasy wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.
Zwroty i uznane reklamacje towarów oraz usług, u których doszło do zwrotu całości lub części należności z tytułu sprzedaży należy ująć w oddzielnej ewidencji, zawierającej niżej wymienione elementy:
Zapisy swoim zakresem powinny objąć niżej wymienione dane:
Na skróty
Zwrot towarów i reklamacje, a ewidencja na kasie fiskalnej
Przedsiębiorca trudniący się sprzedażą musi liczyć się ze zwrotami i reklamacjami sprzedawanych towarów, a dodatkowo czasem mogą zdarzyć się oczywiste pomyłki związane z błędnym nabiciem sprzedaży na kasie. W przypadku zwrotów towarów oraz uznanych reklamacji towarów i usług nie należy ujmować ich na kasie. Takie postępowanie wynika z par. 3 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.04.2019 roku w sprawie kas rejestrujących.Zwroty i uznane reklamacje towarów oraz usług, u których doszło do zwrotu całości lub części należności z tytułu sprzedaży należy ująć w oddzielnej ewidencji, zawierającej niżej wymienione elementy:
- data sprzedaży
- nazwa towaru lub usługi, która pozwala na ich jednoznaczną identyfikację (ewentualnie może być opis towaru lub usługi, który będzie rozwinięciem nazwy)
- termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru bądź usługi
- wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru bądź usługi, które są przedmiotem reklamacji
- wartość podatku należnego, jeżeli nastąpił zwrot całości należności z tytułu sprzedaży
- zwracana kwota (brutto) i odpowiadająca jej wartość podatku należnego (zwrot części należności z tytułu sprzedaży)
- dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży
- protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru bądź usługi z podpisem sprzedawcy i nabywcy.
Ewidencja oczywistych pomyłek na kasie fiskalnej
Przedsiębiorca w związku z możliwością popełnienia oczywistej pomyłki ma obowiązek prowadzenia oddzielnej ewidencji, w której będzie musiał dokonać odpowiednich zapisów zaraz po jej zaistnieniu.Zapisy swoim zakresem powinny objąć niżej wymienione dane:
- błędnie zaewidencjonowana sprzedaż (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego)
- krótki opis przyczyny oraz okoliczności popełnienia pomyłki, do którego należy dołączyć oryginał paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż w przypadku której nastąpiła oczywista pomyłka.
Nowy JPK_V7, a rejestr z kasy fiskalnej
Przedsiębiorca w nowej strukturze JPK_V7 powinien ująć przychód z kasy fiskalnej na podstawie Łącznego Raportu Okresowego (ŁRO) z oznaczeniem RO w części ewidencyjnej pliku JPK_V7. Symbolem RO oznacza się również wpis zmniejszający przychód na podstawie ewidencji zwrotów.
Data publikacji: 2020-11-25, autor: FakturaXL