Przyszły przedsiębiorca zanim zacznie prowadzić działalność gospodarczą często ponosi wydatki związane przykładowo z najmem mieszkania, reklamą. Niektóre z nich mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i można od nich odliczyć VAT, jeżeli zostaną spełnione określone warunki.
W przypadku wybrania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania towary lub materiały ujmuje się w spisie z natury na dzień otwarcia ewidencji przychodów. Wartość z remanentu powinna być wpisana na pozycji pierwszej ewidencji. Remanent nie ma wpływu na podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Oświadczenie musi zawierać następujące dane:
Jeżeli podatnik rozlicza się za pomocą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych musi obowiązkowo sporządzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uwzględniając odpisy amortyzacyjne, które w tym przypadku nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.
Na skróty
Różne rodzaje wydatków – rozliczanie
Przedsiębiorca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą kupuje różne produkty. Nie wszystkie z nich może ująć bezpośrednio w kosztach podatkowych. Zakupy powiązane z działalnością gospodarczą mogą dotyczyć zakupu towarów handlowych i materiałów, środków trwałych, wyposażenia, a także innych wydatków związanych z prowadzoną działalnością.Wydatki zaliczone do kosztów uzyskania przychodów
Aby wydatek poniesiony na rozpoczęcie działalności gospodarczej mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą zostać spełnione trzy warunki:- cel poniesienia wydatku musi być związany w sposób bezpośredni lub pośredni z osiągnięciem przychodu, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów z działalności
- wydatki nie mogą być wymienione w katalogu wydatków z art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
- wydatki muszą być prawidłowo udokumentowane za pomocą dokumentu księgowego jakim jest np. faktura, potwierdzenie przelewu, czy rachunek.
Towary handlowe i materiały – rozliczanie
Zakup towarów handlowych i materiałów nie podlega ujęciu bezpośrednio w kosztach. Jeżeli przedsiębiorca prowadzi książkę przychodów i rozchodów to powinien wykazać towary handlowe i materiały w spisie z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Wartość ze spisu powinna znaleźć się na pierwszej pozycji w książce. Towary, które zostały ujęte w początkowym spisie z natury rozlicza się na koniec roku podatkowego i wykazuje w zeznaniu rocznym jako różnicę remanentową. Różnica odgrywa dużą rolę przy rozliczeniach podatkowych wpływając na podstawę opodatkowania widoczną na koniec roku podatkowego. Może zmniejszać lub zwiększać koszty uzyskania przychodów.W przypadku wybrania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania towary lub materiały ujmuje się w spisie z natury na dzień otwarcia ewidencji przychodów. Wartość z remanentu powinna być wpisana na pozycji pierwszej ewidencji. Remanent nie ma wpływu na podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Środki trwałe – rozliczanie
Środki trwałe w firmie zakupione jeszcze przed rozpoczęciem działalności gospodarczej mające wartość przekraczającą 10 000 zł o okresie użytkowania dłuższym niż jeden rok tworzą majątek przedsiębiorstwa. Środki trwałe podlegają pod Klasyfikację Środków Trwałych znajdującą się w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych. Rozliczając środki trwałe przedsiębiorca powinien sporządzić oświadczenie o przekazaniu danego środka.Oświadczenie musi zawierać następujące dane:
- nazwę środka
- wartość środka.
Jeżeli podatnik rozlicza się za pomocą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych musi obowiązkowo sporządzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uwzględniając odpisy amortyzacyjne, które w tym przypadku nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.
Wyposażenie – rozliczanie
Do wyposażenia zaliczają się rzeczowe składniki majątku mające związek z wykonywaną działalnością gospodarczą o wartości początkowej przekraczającej 1 500 zł netto o okresie użytkowania krótszym niż rok. Wyposażenia nie zalicza się do środków trwałych. Od 2020 roku nie trzeba prowadzić ewidencji wyposażenia.Inne wydatki – rozliczanie
Pozostałe wydatki jakie przedsiębiorca ponosi jeszcze przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej, takie jak przykładowo zakup wizytówek, koszty związane ze stworzeniem strony internetowej, wydatki za najem lokalu ujmuje się w KPiR w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki” na podstawie posiadanych dokumentów zakupu na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej.Wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej – czy można odliczyć VAT?
W przypadku, kiedy faktura dokumentująca zakup dokonany przed rozpoczęciem działalności gospodarczej będzie spełniała wymagania formalne pozwalające na odliczenie podatku VAT to przedsiębiorca ma prawo do odliczenia VAT-u. Warunkiem jest, aby faktura zawierała imię i nazwisko właściciela firmy, adres siedziby firmy oraz numer NIP. Wcześniej przedsiębiorca musi dokonać rejestracji w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT czynny. Przedsiębiorca, który wybrał okres rozliczenia miesięczny ma prawo rozliczać faktury zakupowe w okresie wystawienia faktury lub w trzech kolejnych okresach rozliczeniowych. Przy okresach kwartalnych rozliczenia VAT można dokonać w tym samym okresie, w którym została wystawiona faktura lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych.
Data publikacji: 2023-11-10, autor: FakturaXL
ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU
Monika
23 Maj 2024
Jest taka możliwość. Wiedząc, że zostaną poniesione wydatki wcześniej, należy wystąpić do urzędu skarbowego o nadanie nr NIP, czyli złożyć odpowiedni formularz. Osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą, może posiadać nr NIP.
Sławomir Włoch
09 Styczeń 2024
Nie ma możliwości posiadać faktur za zakup materiałów z nipem firmy skoro jeszcze nie została założona!!
Więc rada z ostatniego akapitu całkowicie nieprzydatna.