Jeżeli składki ubezpieczeniowe płacone przez przedsiębiorcę na pracownika na podstawie umowy ubezpieczenia na życie spełniają określone kryteria to mogą zostać uznane za koszt podatkowy. ubezpieczenie na zycie pracownika koszy firmy

Składka na ubezpieczenie na życie dla pracownika, a zapłata podatku dochodowego i ZUS-u 

Każde świadczenie, które pracownik otrzymuje od pracodawcy jest przychodem podatkowym. Przychodem mogą być również zapłacone za pracownika składki na ubezpieczenie na życie. Jeżeli są one przychodem to zgodnie z przepisami należy od nich odprowadzić podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenia ZUS. W niektórych okolicznościach, jak przykładowo w przypadku, kiedy ubezpieczenie wchodzi w zakres pracowniczego programu emerytalnego lub wtedy, kiedy zostałaby wprowadzona odpłatność za ubezpieczenie, to składki na ZUS nie musiałyby być odprowadzane. Wynika to z założenia, że podstawa wymiaru składek nie stanowi korzyści materialnej wynikającej z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu. Uprawnia ona jedynie do zakupu po niższych cenach niż ceny detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług, a także na korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami komunikacji. 

Składki opłacone za pracownika jako koszt pracodawcy – co mówi definicja kosztów uzyskania przychodów? 

Zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i prawnych definiują koszty uzyskania przychodów jako koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania bądź zabezpieczenia źródła przychodów z wyłączeniem kosztów wymienionych w katalogu wyłączeń. Oznacza to, że wydatek może zostać uznany za koszt uzyskania przychodu tylko wtedy, kiedy można go powiązać z przychodami z działalności gospodarczej i wtedy, kiedy nie został wyłączony z kosztów wymienionych w katalogu. Świadczenia w postaci zapłaty składek na ubezpieczenie na życie, które pracodawca płaci na rzecz zatrudnionych pracowników są jak najbardziej powiązane z przychodami firmy, a więc ten warunek został spełniony. Zatrudnianie pracowników ma na celu między innymi rozwój firmy poprzez wypracowywanie dla niej przychodów. Jeżeli więc świadczenia nie zostały wyłączone z kosztów i nie znajdują się w katalogu wyłączeń, to mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. 

Zgodnie z ustawami o podatku dochodowym PIT i CIT składki ubezpieczeniowe opłacane przez pracodawcę z zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia z wyłączeniem umów związanych z ryzykiem, o którym mowa jest w dziale I w grupach 1, 3 i 5, a także w dziale II w grupach 1 i 2 załącznika do działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. 

W przypadku, kiedy osobą uprawnioną do otrzymania świadczenia z ubezpieczenia nie jest pracodawca i jednocześnie umowa ubezpieczenia została zawarta lub odnowiona w okresie 5 lat liczonych od końca roku kalendarzowego i będzie wykluczała:
  • wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy
  • możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw jakie wynikają z tej umowy
  • wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie
    wynika, że ubezpieczenie na życie zawiera się w wymienionym zakresie i dodatkowo, jeżeli zostaną spełnione wyżej wymienione warunki, to składki ubezpieczeniowe opłacane przez pracodawcę na rzecz pracownika mogą stanowić dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu.

Składki ubezpieczenia opłacanego przez pracodawcę w interpretacji organu podatkowego – omówienie na podstawie przykładu

Krajowa Informacja Skarbowa jest zdania, że składki ubezpieczeniowe opłacane przez pracodawcę na ubezpieczenie na życie pracownika mogą stanowić dla pracodawcy koszt podatkowy, ponieważ spełniają określone kryteria i jednocześnie zachowują charakter pracowniczy. Dzięki temu przyczyniają się do utrzymania źródła przychodów. 

Do organu podatkowego wpłynął wniosek przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie budownictwa zatrudniającego pracowników. Przedsiębiorca ma w planie skorzystać z programu ubezpieczenia na życie z Ubezpieczeniowym Funduszem Kapitałowym dla pracowników (UFK). Dzięki temu chce zmotywować pracowników do lepszej pracy oraz chce w ten sposób zbudować więź z pracownikami i wzbudzić w nich poczucie lojalności. Jednocześnie pragnie zatrzymać w firmie wartościowych pracowników poprzez zapewnienie im ochrony na wypadek utraty zdrowia na skutek choroby lub śmierci oraz przez umożliwienie im oszczędzania środków na przyszłość. Poza tym oferta pracodawcy z opcją ubezpieczenia na życie dla pracowników ma zwiększyć atrakcyjność pracodawcy na rynku pracy. Umowa ubezpieczenia na życie z UFK chroni ubezpieczonych pracowników i inwestycje.
Składki ubezpieczeniowe składają się:
  • z części ochronnej z ochroną pracowników na wypadek śmierci lub innych zdarzeń
  • z części inwestycyjnej z inwestycją w ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy.
W ramach ubezpieczenia pracownicy mają otrzymać po zakończeniu umowy uprawnienia dostępu do środków zgromadzonych na polisie w części inwestycyjnej. Zazwyczaj umowa zawierana jest na okres 10 lat. Istnieje możliwość zwiększenia wpłat do części inwestycyjnej poprzez dokonywanie wpłat jednorazowych. Przez pierwsze 5 lat od zawarcia umowy pracownik nie ma prawa dokonywania wypłat wartości odstąpienia od umowy oraz zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z tej umowy. Po upływie 5 lat pracownik może wypłacić środki z rachunku inwestycyjnego.

Pracodawca wystąpił z wnioskiem o wyjaśnienie pojawiających się u niego wątpliwości w przedstawionej sprawie. Płatnik nie ma pewności czy opłacone przez niego składki ubezpieczeniowe za pracowników stanowią dla niego koszt podatkowy, dlatego wystąpił z wnioskiem do KIS o wydanie opinii. Według wnioskodawcy wydatki poniesione na zapłatę składek ubezpieczeniowych dla pracowników stanowią dla niego koszt uzyskania przychodów. W swojej ocenie KIS stwierdziło, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe. Według organu podatkowego składki ubezpieczeniowe opłacane przez przedsiębiorcę wynikające z umów ubezpieczenia na życie z UFK mogą zostać jak najbardziej ujęte w kosztach uzyskania przychodów pracodawcy w prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z przepisami do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wszystkie wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z uzyskiwanym przychodem, jeżeli będą spełniały określone warunki. Podstawowa zasada mówi, że składki ubezpieczeniowe płacone za pracowników nie stanowią dla pracodawcy kosztów uzyskania przychodów. Jednak od tej zasady istnieją pewne wyjątki, jak np. taki jak spełnienie określonych warunków, takich jak rodzaj umowy ubezpieczeniowej i wykluczenie niektórych wypłat w okresie 5 lat licząc od końca roku, w którym została zawarta umowa ubezpieczenia. Organ podatkowy uważa, że w przypadku przedstawionym przez wnioskodawcę umowa ubezpieczenia na życie z UFK spełnia określone warunki, dlatego składki ubezpieczeniowe opłacone przez pracodawcę mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Poza tym wydatek ma charakter pracowniczy, gdyż celem jego wprowadzenia było zmotywowanie pracowników, budowanie więzi oraz lojalności. Wszystkie te elementy mają pośredni wpływ na utrzymanie źródła przychodów poprzez zatrudnienie pracowników.


Data publikacji: 2025-01-11, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU