Wywóz śmieci dotyczy każdego gospodarstwa domowego, również domów i mieszkań, w których prowadzona jest działalność gospodarcza. Czy przedsiębiorca musi regulować wyższą opłatę za wywóz odpadów komunalnych, czy jego sytuacja nie zostaje zmieniona? oplata za wywoz smieci w firmowych kosztach

Działalność gospodarcza prowadzona w domu

Firma rejestrowana w KRS albo CEIDG może mieć dowolny adres, również zgodny z miejscem zamieszkania przedsiębiorcy. Prowadząc działalność gospodarczą we własnym domu lub mieszkaniu, trzeba pamiętać o wzrośnie kosztów utrzymania nieruchomości, jak chociażby poprzez wzrost podatku od nieruchomości. Taki sposób pozwala jednak odliczyć część wybranych rachunków, jak chociażby za prąd, pod warunkiem że wyznaczono powierzchnię mieszkania służącą do prowadzenia firmy.

Jakie opłaty należy regulować za wywóz śmieci?

Opłata za wywóz śmieci jest regulowana przez każdego, bez wyjątku. Opłaty za usługę są wyznaczane na podstawie ustawy z 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Sposób przeznaczenia nieruchomości ma kluczowe znaczenie w wysokości ustalania opłaty za wywóz śmieci.

Dokładne stawki za wywóz śmierci są wyznaczone przez Radę gminy w drodze uchwały (w różnych miastach i gminach w Polsce obowiązują inne stawki).

W przypadku lokali mieszkalnych stawka opłaty za gospodarowanie opłatami jest uwarunkowana stawką pomnożoną przez:
  • liczbę mieszkańców nieruchomości;
  • ilość zużytej wody z danej nieruchomości;
  • powierzchnię użytkową lokalu mieszkalnego.

Jednym z obowiązków właściciela nieruchomości, w którym powstają odpady komunalne, jest składanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Za organizację odbioru śmieci od właścicieli nieruchomości odpowiadają gminy. Z kolei obowiązkiem właściciela nieruchomości jest regulowanie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, na której są położone ich nieruchomości (art. 6h ww. ustawy).

Obowiązek regulowania opłaty za wywóz śmieci spoczywa na:
  • właścicielach i współwłaścicielach nieruchomości (mieszkania, domu);
  • użytkownikach wieczystych nieruchomości;
  • osobach lub jednostkach organizacyjnych posiadających nieruchomości w użytkowaniu bądź w zarządzie;
  • podmiotach władających nieruchomością.

Jak kształtują się opłaty za wywóz śmieci podczas prowadzenia działalności gospodarczej?

Art. 6j ust. 4a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2519) wskazuje, że w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi reguluje się w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości, gdzie mieszka dana osoba. W tym przypadku w mieszkaniu nie wyodrębniono części dedykowanej do prowadzenia firmy. Sytuacja jest inna, gdy wydzielono część mieszkalną dedykowaną do prowadzenia działalności – wtedy można zastosować mieszaną formę opłaty obliczaną na podstawie dwóch wartości – opłaty właściwej dla nieruchomości mieszkaniowej i opłaty obliczonej dla nieruchomości, gdzie prowadzona jest firma.

Przedsiębiorcy zostaje dostarczony jeden rachunek z sumą obu wartości. Opłata za część, w której prowadzona jest działalność gospodarcza, jest wyższa niż za część mieszkalną.

Czy wywóz śmieci może stanowić dla przedsiębiorcy koszt firmowy?

Regulowanie opłaty za wywożenie śmierci jest obowiązkowe i ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Art. 23 ustawy o PIT oraz art. 16 ustawy o CIT nie wskazuje opłaty za wywóz śmieci w katalogu wyłączeń, które nie mogą być kosztami podatkowymi. Oznacza to, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi to koszt podatkowy w kwestii podatku PIT oraz CIT. Mowa o koszcie pośrednim.

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, które mają miejsce w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, kiedy uzyskane zostały przychody im odpowiadające (art. 15 ust. 4 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dla porównania koszty uzyskania przychodów, które nie są bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne, zgodnie z obowiązującą zasadą, w dacie ich poniesienia (zob. art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p.).

Dowody księgowe to dowody opłat (dowód opłaty za gospodarkę odpadami komunalnymi). Z kolei dzień poniesienia kosztu to dzień, kiedy dowód opłaty został wystawiony. Jeżeli przedsiębiorca zdecydował się na podatek CIT, koszt opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ma miejsce w dacie zapisu wartości opłaty w księgach rachunkowych. Przedsiębiorca nie stosuje metody kosztowej, stąd nie ma obowiązku odraczania momentu wprowadzenia kosztu do ksiąg dopiero w momencie uregulowania opłaty.

Opłaty, jakie zostają uregulowane za wywóz śmieci i odpadów stanowi dla gminy dochód, który służy na sfinansowanie celów powiązanych z interesem publicznym. Ustawa VAT wskazuje, że opłata za śmieci podlega zwolnieniu z opodatkowania (podatek od towarów i usług).

Przedsiębiorca księguje opłatę uregulowaną za wywóz śmieci w kolumnie 13 KPiR, czyli „Pozostałe wydatki”. Aby wprowadzić koszt do księgi, przedsiębiorca musi pamiętać o zachowaniu potwierdzenia zapłaty.

Nieterminowe opłaty za śmieci a odsetki

Jeżeli opłata za wywóz śmieci nie zostanie uregulowana w wyznaczonym terminie, do kwoty zobowiązania dodane zostaną odsetki od zaległości. Art. 6q ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w sprawach, które dotyczą opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, obowiązują przepisy ordynacji podatkowej w zakresie terminów płatności oraz odsetek od zaległości.

Art. 23 ust. 1 pkt 18 ustawy o PIT wskazuje, że odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – ordynacja podatkowa nie są kosztem uzyskania przychodu. Ta informacja została potwierdzona w art. 16 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT.

Reasumując, opłata za wywóz śmieci to koszt podatkowy, ale odsetki już nie.

W jakich sytuacjach nie trzeba regulować opłaty za wywóz śmieci?

Urząd gminy wyznacza zasady, kiedy nie trzeba regulować opłaty za wywóz śmieci albo można otrzymać zniżkę. W praktyce oznacza to przede wszystkim:
  • kryterium dochodowe – czyli niskie dochody, przy których nie trzeba płacić za wywóz śmieci,
  • Karta Dużej Rodziny — Karta Dużej Rodziny może stanowić podstawę do uzyskania ulgi na opłacanie wywozu odpadów,
  • zniżka dla właścicieli kompostujących bioodpady.
  • programy osłonowe (opcjonalnie).

Jak regulować opłatę za wywóz śmieci?

Opłata za wywóz śmieci zostaje uregulowana przelewem na właściwy numer rachunku bankowego albo w kasie urzędu gminy/miasta. Bardzo istotne jest zachowanie potwierdzenia uregulowania opłaty.


Data publikacji: 2024-07-09, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU