Przedsiębiorcy posiadający bankowe konto firmowe oraz prowadzący książkę przychodów i rozchodów mogą ujmować w niej koszty oraz przychody bankowe wynikające z posiadania rachunku oraz inne przychody finansowe. Jak należy księgować te wartości? Do jakiej grupy zaliczają się odsetki bankowe? jak zaksiegowac odsetki bankowe

Czym są przychody finansowe? 

Przychody finansowe to inaczej przychody związane z działalnością inwestycyjną i działalnością finansową.
Zaliczają się do nich:
  • przychody ze sprzedaży papierów wartościowych
  • przychody ze sprzedaży walut obcych
  • przychody z dywidend od zakupionych akcji
  • odsetki uzyskiwane przez firmę z tytułu:
    • lokat bankowych
    • udzielonych pożyczek
    • weksli obcych
    • papierów dłużnych, jak między innymi z obligacji
    • przeterminowanych należności
  • dodatnie różnice kursowe
  • przychody z tytułu aktualizacji wyceny aktywów finansowych.

Księgowanie przychodów finansowych 

Przychody finansowe ujmowane są w KPiR na koncie 750 „Przychody finansowe”. Wartość konta określana jest przez wysokość przychodów finansowych uzyskanych od początku roku obrotowego. W ciągu roku konto będzie posiadało saldo kredytowe, które na dzień bilansowy powinno zostać przeniesione na konto „Wynik finansowy”. Oznacza to, że wartość salda zostaje przeksięgowana na konto 860. Zwiększoną wartość przychodów finansowych zapisuje się po stronie Ma na koncie 750 „Przychody finansowe”.

Podstawowe zapisy po stronie Ma na koncie 750 obejmują między innymi:
  • otrzymane odsetki z lokat bankowych
  • otrzymane odsetki od udzielonych pożyczek
  • odsetki od obligacji
  • odsetki od należności niezapłaconych w terminie
  • przychody z tytułu sprzedaży udziałów, akcji i innych papierów wartościowych
  • aport w postaci aktywów pieniężnych
  • dodatnie różnice kursowe.
Po stronie Wn konta 750 księguje się wszystkie rodzaje wartości, które pomniejszają stan przychodów finansowych. Przeksięgowania przychodów finansowych na konto wyniku finansowego należy dokonać na koniec roku obrotowego.  


PRZYKŁAD
Jednostka finansowa założyła w banku w 2014 roku lokatę terminową. Lokata została zakończona jeszcze w tym samym roku. Zasada jest taka, że odsetki uzyskane między innymi z lokaty terminowej wypłacane przez bank powiększają środki pieniężne na rachunku bankowym. Należy ująć je jako przychody finansowe danej jednostki.
Księgowanie ich wygląda następująco:
  • Wn konto 131 „Rachunek bankowy”
  • Ma konto 750 „Przychody finansowe” (przychody z odsetek).
W sytuacji, gdyby lokata zakończyła się później, przykładowo w kolejnym roku i dopiero wtedy doszłoby do wypłaty odsetek, to w takim przypadku powinny one zostać ujęte na koncie rozliczeń międzyokresowych w rozliczeniu na dzień bilansowy. Takie odsetki, które jeszcze nie są należnościami danej jednostki księguje się w następujący sposób: 
  • Wn konto 650 „Pozostałe rozliczenia międzyokresowe”
  • Ma konto 750 „Przychody finansowe” (przychody z odsetek).
Na dzień bilansowy księgowane są tylko te odsetki, które dotyczą danego roku obrotowego. Ich wartość przedsiębiorca musi obliczyć sam. 

Rachunek bankowy – koszty związane z jego prowadzeniem 

Przedsiębiorca do kosztów uzyskania przychodu może zaliczyć tylko te wydatki, które związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą. W przypadku konta bankowego będą to wydatki poniesione w celu utrzymania rachunku bankowego oraz te związane z transakcjami bankowymi pod warunkiem, że wszystkie opłaty bankowe mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. 

Opłaty bankowe związane z prowadzeniem rachunku bankowego

Do podstawowych opłat, które wiążą się z prowadzeniem rachunku bankowego należy między innymi: 
  • opłata za otwarcie konta, która nie zawsze występuje. Obecnie większość banków posiada ofertę otwarcia konta bez opłat
  • opłata za prowadzenie rachunku, która przeważnie naliczana jest, jeżeli właściciel konta nie spełni określonych warunków, jak np. wymaganych miesięcznych wpłat na rachunek
  • opłata za kartę płatniczą, jeżeli właściciel nie spełni wymaganych warunków w postaci określonej liczby transakcji bezgotówkowych jakie należy wykonać w miesiącu za pomocą karty bankomatowej
  • opłaty za przelewy, wysokość opłaty zależy od rodzaju dokonywanego przelewu, np. przelew ekspresowy
  • prowizje za wypłaty w bankomatach należących do innych banków lub wypłaty za granicą
  • dodatkowe opłaty, jak np. opłata za wyciąg z konta w formie papierowej, czy, wypłata gotówki w placówce bankowej
  • prowizje za transakcje walutowe
Wskazane rodzaje opłat bankowych mogą zostać zaksięgowane w KPiR po stronie kosztów, jeżeli zostaną właściwie udokumentowane i będą dotyczyły transakcji wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. 

Odsetki od kredytu jako koszt bankowy

Przedsiębiorca, który spłaca kredyt bankowy wzięty na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zapłacone odsetki od kredytu pod warunkiem, że przedsiębiorca będzie w posiadaniu dowodu płatności z rzeczywistą datą płatności. Należy zaznaczyć, że kosztem są jedynie zapłacone odsetki. Nie jest nim spłacona część kapitałowa kredytu. Wyjątek stanowią jedynie kredyty wzięte w walutach obcych (art. 23 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). 

Księgowanie kosztów bankowych w KPiR

Koszty bankowe wykazuje się w KPiR w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki”. Podstawę do księgowania stanowi wyciąg bankowy z konta. Potwierdzeniem na to jest interpretacja indywidualna nr IPPB5/423-279/10-2/AJ z dnia 7 lipca 2010 roku. Organ podatkowy stwierdził w niej między innymi, że: 

dowód w postaci wyciągu bankowego zawiera nie tylko opis operacji finansowych dokonywanych przez jednostkę, ale także kwoty pobrane przez bank z tytułu świadczonych usług bankowych, np. wysokość prowizji bankowych. Wyciąg, na którym widnieją ww. kwoty można uznać za dowód poniesienia określonych wydatków, tj. z tytułu opłat, prowizji, odsetek itp., a także zastosowanego kursu przeliczeniowego waluty. Zakres informacji o operacjach bankowych jest identyczny, niezależnie od tego, czy Wnioskodawca odbiera wyciągi w formie papierowej czy elektronicznej.


Czym są przychody bankowe? 

Przychody bankowe to przychody powstałe na koncie bankowym. Związane są z prowadzeniem rachunku firmowego. Kryją się w nich korzyści wynikające z: 
  • z odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bankowym oraz lokatach
  • z wpływów z programów lojalnościowych
  • z wpływów z usług typu money back polegające na zwrocie przez bank części środków pochodzących z transakcji wykonanych kartą płatniczą.
Przychody bankowe księguje się w KPiR na podstawie wyciągu bankowego z widoczną kwotą odsetek i zgromadzonych środków na koncie w kolumnie 8 „Pozostałe przychody”.


Data publikacji: 2024-09-17, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU