Umowa na czas określony na termin ważności, czyli nie może zostać zawarta na okres dłuższy niż 33 miesiące. Pracodawca nie może też podpisać z pracownikiem więcej niż 3 umów na czas określony. Jak postępować w sytuacji, kiedy termin umowy albo ilość ma zostać wydłużona? Jest na to rozwiązanie, z którym wsparcie zapewnia Państwowa Inspekcja Pracy.  jak wydluzyc umowe o prace na czas okreslony?
Kluczem do wydłużenia umowy o pracę na czas określony jest dostarczenie pisma do organu w formie listownej albo elektronicznej lub załatwienie formalności podczas osobistej wizyty w urzędzie. 

Podstawowe informacje

Kodeks pracy informuje, że umowa o pracę na czas określony może zostać zawarta na okres dłuższy niż 33 miesiące praz pracodawca, może podpisać więcej niż 3 umowy z jednym pracownikiem, gdy wystąpią następujące przesłanki:
  • zastępstwo pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, 
  • wykonanie pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym, 
  • wykonanie pracy przez okres kadencji (na przykład w sytuacjach definiowanych w Kodeksie spółek handlowych),
  • obiektywne przyczyny (dla pracodawcy), co w praktyce może oznaczać np. konieczność sfinalizowania projektu.

Jeżeli zawarte zostaną 4 umowy o pracę na czas określony lub po zsumowaniu czas zatrudnienia przekracza wyznaczone umową 33 tygodnie, pracodawca musi podjąć określone działania względem Państwowej Inspekcji Pracy. W praktyce oznacza to obowiązek przekazania informacji o podpisaniu takiej umowy w formie pisemnej albo elektronicznej do okręgowego inspektora pracy.

Okręgowy inspektor pracy nie musi zostać zaangażowany do sprawy w następujących przypadkach:
  • zatrudniana osoba jest zastępcą pracownika w  czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, 
  • zatrudniona osoba zajmuje się pracą o charakterze dorywczym lub sezonowym, 
  • zatrudnienie odpowiada okresowi kadencji. 
Formalności muszą zostać dopełnione w terminie 5 dni, liczonych od podpisania umowy o pracę na czas określony. 

W jaki sposób załatwić formalności?

Wszystkie kwestie związane z tymczasowymi umowami o pracę można załatwić w okręgowych inspektoratach pracy. Trzeba przygotować zawiadomienie, w którym podana zostaje przyczyna zawarcia umowy, która w opinii pracodawcy jest wystarczającą podstawą do podpisania wielu umów na czas określony lub umów dłuższych niż 33 miesiące. W tym miejscu należy podkreślić, że w zawiadomieniu nie należy wskazać danych osobowych pracowników (wyjątkiem jest wyrażenie pisemnej zgody na wykorzystanie ich danych osobowych). Zgoda musi zostać dołączona do zgłoszenia.

Kiedy urząd przyjmie zawiadomienie, sprawa zostaje automatycznie zamknięta. Podejmowane działania nie generują żadnych kosztów. Jedyną opłatę trzeba uregulować za skorzystanie z pomocy pełnomocnika (17 zł opłaty za pełnomocnictwo). 

Dla spraw reprezentowanych przez pełnomocnika konieczne jest dołączenie pełnomocnictwa do sprawy. 

Opłatę za pełnomocnictwo należy uregulować na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz pełnomocnictwo.

Brak dostarczenia informacji do urzędu o podpisaniu umowy o pracę na czas określony w wyznaczonym terminie przyczyni się do nałożenia kary grzywny w wysokości od 1 000 zł do maksymalnie 30 000 zł.


Data publikacji: 2024-08-11, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU