Sklepy z używaną odzieżą jeszcze nigdy nie były tak popularne, jak teraz. Jest to uwarunkowane wieloma czynnikami. Duże znaczenie odgrywa kryzys ekonomiczny. Dodatkowo staramy się zwrócić na siebie uwagę, a noszenie oryginalnych, nietuzinkowych ubrań nam w tym pomaga. Dobra firma pomaga zaspokoić potrzeby części społeczeństwa i tak właśnie jest ze sklepem z używaną odzieżą. Otwarcie lumpeksu to świetny pomysł pod warunkiem, że jest dobrze zaplanowany. sklep z odzieza uzywana

Czy sklep z używaną odzieżą to dobry pomysł na biznes?

Zakup nowej, markowej odzieży to spory wydatek, dlatego coraz więcej osób nie ma na to wystarczających środków. Zamiast robienia zakupów w galeriach czy butikach udajemy się do tak zwanych lumpeksów. Takie działanie pozwala wyróżnić się, zwrócić na siebie uwagę i zaoszczędzić. Właściciele sklepów z używaną odzieżą notują coraz większe zyski. Oczywiście pod warunkiem, że w ofercie sklepu znajdują się dobrej jakości, ciekawe ubrania, najlepiej od światowej sławy projektantów. Na ubraniach nie może być śladów użytkownika. Duże znaczenie odgrywa również porządek panujący w sklepie, co skłania klientów do robienia zakupów i oznacza spory zysk dla właściciela.

Skąd brać towar do sklepu z używaną odzieżą?

Każdy prężenie działający sklep z odzieżą używaną wymaga dobrego planu. Jeszcze przed zarejestrowaniem działalności, przedsiębiorca powinien sprawdzić, z jakich źródeł będzie brał towar i kto zostanie jego dostawcą. Należy też odpowiedzieć na pytanie, czy ubrania będą sprzedawane na  wagę, czy na sztuki.

Jak znaleźć dobrego dostawcę? Warto sprawdzić sortownie (nie hurtownie) oraz skupy zagraniczne. Jeśli osobista wizyta jest niemożliwa, należy odszukać oferty, nawiązać kontakty, znaleźć chętnych do współpracy.

Zakup dobrej jakości ubrań to podstawa, dlatego sprawdzeniu asortymentu jest szczególnie istotne. Przed sfinalizowaniem transakcji należy sprawdzić worki albo poprosić o zdjęcia. Jeśli będzie z tym problem to znak, że towar jest wadliwy bądź kiepskiej jakości.

Wybierając dostawców, należy sprawdzić, z jakich krajów ma pochodzić towar. Najlepiej, jeśli w pobliżu nie ma drugiego lumpeksu oferującego asortyment z tego samego państwa, gdyż jest on bardzo podobny.

Charakterystyka ubrań pochodzących z 3 krajów:
  • odzież angielska cieszy się największą popularnością. Na uwagę zwraca doskonała jakość, dobry stan, a często również korzysta cena za znane, markowe produkty,
  • odzież holenderska dedykowana przede wszystkim dla pań. Sklepy oferują dobrej jakości markowe spódnice, bluzki czy eleganckie tuniki,
  • odzież włoska to połączenie elegancji z nienaganną jakością. Sklep oferujący włoskie ubrania to pewny sukces.

Dotacje

Średni koszt otwarcia małego sklepu waha się od 12 000 do 18 000 zł. Jeśli przedsiębiorca pragnie otworzyć coś większego albo nie ma wymaganych pieniędzy, może skorzystać z dostępnych dotacji.

Pierwszym rozwiązaniem jest finansowanie z Urzędu Pracy, w którym można otrzymać do 20 000 zł bezzwrotnej dotacji. Środki są dedykowane dla osób bezrobotnych, które spełniają wymagane warunki. Pieniądze są przekazywane wnioskodawcy w terminie do 6 tygodni. Uzyskanie dotacji pozwala otworzyć wymarzony sklep nawet bez zgromadzonych oszczędności.

Nie każdy może uzyskać fundusze z Urzędu Pracy. Dla tych osób dedykowany jest Program Operacyjnego Kapitału Ludzkiego. Dostępne są bezzwrotne dotacje, których maksymalna wartość wynosi 40 000 zł. To rozwiązanie kierowane nie tylko dla bezrobotnych, ale również osób aktywnych zawodowo. Aby uzyskać pieniądze, trzeba uzbroić się w cierpliwość, gdyż wydanie decyzji trwa nawet 8 miesięcy, co jest uwarunkowane wieloma etapami procesu.

Lokalizacja sklepu

Otwierając sklep z odzieżą używaną, kluczowe jest również miejsce, w którym się znajduje. Najlepiej, jeśli lumpeks mieści się w miejscu, gdzie panuje duże natężenie ruchu, czyli przy głównej ulicy w centrum miasta, obok popularnego przystanku autobusowego albo placu targowego. Lokal na uboczu rzadko okazuje się sukcesem, gdyż brakuje w nim klientów.  

Kiedy sklep mieści się w gorszej lokalizacji, uzyskiwane dochody na pewno nie będą tak wysokie, jak w lumpeksie znajdującym się w samym środku miasta.

Wbrew pozorom rozmiar sklepu nie jest szczególnie istotny. Nie ma znaczenia czy sklep ma 30 m2, czy też 200 m2. Kluczowe znaczenie odgrywa oferowany asortyment i lokalizacja.

Sprzedaż przez Internet

Sprzedaż w Internecie to alternatywa dla sklepu stacjonarnego. Wśród korzyści tego rozwiązania wymienia się przede wszystkim bardzo mało kosztów. Największym minusem są koszty przesyłki, które muszą ponieść odbiorcy, ogromna konkurencja wśród sklepów oraz wielu klientów pragnących kupić jak najlepsze produkty w najniższej cenie.

Dobrym pomysłem na sprzedaż w Internecie jest tworzenie zestawów – na przykład chłopiec 92-98 cm. Takie rozwiązanie ma więcej chętnych, a cena jest korzystniejsza, niż w przypadku zakupu wszystkich rzeczy oddzielnie.

Wybór formy opodatkowania

Forma opodatkowania jest uzależniona od osiąganych zarobków. W przypadku małego butiku najlepszym rozwiązaniem jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (3%) bez VAT i bez kasy fiskalnej. Najprostsza forma rozliczania pozwala uniknąć zbędnych opłat, czyli wynagrodzenia księgowego czy płacenia podatku VAT.

Jedyne czego wymaga się od przedsiębiorcy to prowadzenia ewidencji sprzedaży. Należy wpisać utarg z każdego dnia, a pod koniec miesiąca zsumować przychód. Od tej kwoty należy naliczyć podatek w wysokości 3%. Uzyskaną wartość płaci się do Urzędu Skarbowego.

Takie rozwiązanie jest bardzo korzystne i łatwe, jednak warunkiem do jego wyboru jest przychód, który nie może przekroczyć 20 000 zł w ciągu jednego roku kalendarzowego. Po przekroczeniu maksymalnej kwoty przedsiębiorca ma obowiązek wprowadzenia rejestracji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.

Rejestracja działalności gospodarczej

Rejestracja działalności gospodarczej nie należy do szczególnie skomplikowanych. W pierwszej kolejności należy wpisać firmę do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Służy do tego wniosek CEIDG-1. Można go wypełnić i dostarczyć do Urzędu Gminy albo Miasta, albo zarejestrować się przez stronę internetową CEIDG.

We wniosku należy podać kod PKD. W omawianym przypadku wpisuje się kod 47.71.Z oraz 47.79.Zsprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach oraz sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

Firmowe konto bankowe to kolejny krok, który co ciekawe nie jest obowiązkowy. Warto zdecydować się na założenie oddzielnego rachunku dedykowanego prowadzonej działalności, gdyż pozwala monitorować sytuację w firmie, jest też przydatne w razie ewentualnej kontroli.

Ostatni etap to wizyta w Urzędzie Skarbowym i ZUS. Sklep z odzieżą używaną nie wymaga rejestracji jako płatnik VAT.

Koszty otwarcia sklepu

Nie ma znaczenia, jaki rodzaj działalności otwieramy. Decyzja zawsze musi być przemyślana, gdyż wymaga dobrego biznesplanu, środków i oczywiście zaangażowania.

W pierwszych tygodniach trzeba opłacić remont, umeblowanie sklepu, zakup towarów i reklamę – to spory wydatek.

Remont jest potrzebny w każdym sklepie. Trzeba pomalować ściany, zadbać o podłogę i odświeżenie okien. Jednak remont nie może przytłoczyć, dlatego powinien oscylować w okolicach 2 000 zł.

Większym wydatkiem jest umeblowanie sklepu. Najlepszym rozwiązaniem są systemy rurowo-kulkowe pozwalające dobrze zaprezentować asortyment. Dzięki nim wnętrze prezentuje się estetycznie i przestronnie. Przydatne okażą się także stojaki, wieszaki, półki i lada z prawdziwego zdarzenia. Wyposażenie kosztuje średnio od 5 000 do 8 000 zł.

Zakup odzieży to największy wydatek. W przypadku małego sklepu, którego wielkość wynosi około 30 m2 potrzebujemy od 150 do 200 kg odzieży sortowanej, a następnie w celu uzupełnienia braków od 20 do 50 kg tygodniowo. To koszt około 8 000 zł.

O sklepie powinno dowiedzieć się, jak najwięcej osób, dlatego reklama zewnętrzna to kolejny niezbędny wydatek. Zapłacimy za nią około 2 000 zł.

Przed otwarciem działalności trzeba mieć odłożone pieniądze na minimum 2 miesiące prowadzenia lumpeksu, gdyż dopiero po tym czasie zaczyna on zarabiać.

Aby otworzyć sklep z odzieżą używaną, trzeba mieć przygotowane co najmniej 15 000 do 25 000 zł.

Koszty prowadzenia sklepu z odzieżą

Bazując cały czas na przykładzie 30 m2 sklepu, w którym właściciel jest sprzedawcą, mamy do czynienia z następującymi miesięcznymi kosztami:
  • wynajem lokalu 1500 zł,
  • ZUS 450 zł,
  • towar (150kg) 5 000 zł,
  • reklama 300 zł,
  • media i inne 400 zł
Utrzymanie sklepu to wydatek rzędu 7 500 zł miesięcznie.

Skupmy się również na zarobkach. Sklep będzie otwarty średnio 25 dni w miesiącu, gdzie w ciągu jednego dnia należy liczyć na sprzedaż towaru za około 300 zł. W dniu dostawy można zarobić nawet 2 000 zł, jednak w kolejnych dniach spada i wynosi od 100 do 300 zł.

Towar: sort czy nie sort?

Firma zarejestrowana, lokal przygotowany, ubrania zamówione – pojawia się więc pytanie, czy sprzedaż będzie sortowana, czy niesortowana? Różnice pomiędzy tymi modelami są znaczące.

Odzież sortowana zalety:
  • doskonała jakość ubrań, które są czyste i nie mają żadnych oznak zużycia, równocześnie brak odpadów,
  • klienci lubią takie sklepy, gdyż mogą znaleźć oryginalne, markowe ubrania w korzystnych cenach,
  • podział na kategorie (damska, męska, dziecięcia),
  • sprawdzenie worków przed nabyciem,
  • brak magazynów oraz sortowni,

Odzież sortowana wady:
  • odzież markowa, ale często niemodna,
  • wysoka cena.

Odzież niesortowana zalety:
  • korzystna cena – za małe pieniądze można kupić sporo ubrań,
  • większy zarobek dla właściciela sklepu,

Odzież niesortowana wady:
  • zakup towaru bez wcześniejszego sprawdzenia,
  • często spora część odzieży nie nadaje się do sprzedaży,
  • utylizacja niepotrzebnych rzeczy,
  • sortowanie i pranie odzieży – większe nakłady pracy.

Certyfikaty

W tym miejscu należy obalić popularny mit, a mianowicie prowadząc lumpeks, nie trzeba uzyskać certyfikatu o dezynfekcji oraz dezynsekcji. Dokumenty są wymagane w handlu niesortem, który jest klasyfikowany jako odpad.

Jak prezentować ubrania?

W sklepach z używaną odzieżą popularna jest sprzedaż na kilogramy. Ubrania znajdują się w boksach, a klienci rzucają się na poszukiwania, żeby upolować coś atrakcyjnego. Takie rozwiązanie sprawdza się najczęściej w małych miejscowościach, gdzie klienci zwracają uwagę przede wszystkim na cenę, a nie na jakość czy znaną markę.

Jednak sprzedaż na wagę coraz częściej odchodzi w zapomnienie i zostaje zamieniona na sprzedaż odzieży na wieszakach. Takie rozwiązanie sprawia, że powstaje coraz więcej ładnie prezentujących się i pachnących sklepów z odzieżą używaną, w których można znaleźć naprawdę ładne ubrania. Oczywiście dla właściciela to o wiele więcej pracy, ale i kulturalne zakupy i wysoki poziom obsługi.

Jaki asortyment sprzedawać w sklepie?

Już na pierwszym etapie planowania sklepu warto zdecydować, jaki towar będzie sprzedawany. Do wyboru jest odzież damska, męska i dziecięcia. Z doświadczenia wiemy, że do sklepów z odzieżą używaną chodzą przede wszystkim kobiety oraz młodzież, która pragnie oryginalnie się ubrań i nie przepłacić. Oznacza to, że na tych grupach warto skupić uwagę. W przypadku większych lokali dobrze sprawdzi się także dział z odzieżą dziecięcą.

Najmniej zarabia się na sprzedaży odzieży męskiej, dlatego w małych butikach nie ma jej wcale albo zajmuje niewielki procent sklepu. W każdym momencie prowadzenia sklepu można zmienić asortyment.

Dostawa i wyprzedaże

Dostawy i wyprzedaże powinny być uregulowane, a informacje na ten temat należy przekazać klientom. Nieregularne dostawy czy bezustanne zmiany wywołają frustrację. Dostawy powinny odbywać się raz na tydzień – tak funkcjonują wszystkie lumpeksy i takie rozwiązania cenią klienci. Bardzo ważne, żeby wybrać inny dzień tygodnia niż konkurencja.

Na takich samych zasadach powinny odbywać się wyprzedaże. Odgórnie wyznaczony dzień, znany klientom. Kiedy nowa dostawa jest ustalona na poniedziałek, to pierwsza wyprzedaż może odbywać się w czwartek – 10%, następna w piątek -20%, a trzecia w sobotę nawet do -30%. Promocje nie powinny pojawiać się nagle i nieoczekiwanie. Sprawdzony, regularny system to gwarancja sukcesu.

Z kolei raz w miesiącu warto zorganizować maksymalną wyprzedaż – tylko w taki sposób można pozbyć się ubrań, które nie sprzedały się w ciągu kilku tygodni.

Reklama sklepu z odzieżą używaną

Akcje promocyjne i reklamowe przynoszą dobre efekty bez względu na rodzaj prowadzonej działalności.

Promocja sklepu z odzieżą używaną może odbywać się w następujący sposób:
  • ulotki – to doskonały sposób zarówno w większych, jak i mniejszych miejscowościach. Ulotki można wrzucić do skrzynek na listy w blokach, jak i do prywatnych domów,
  • ogłoszenie w lokalnej gazie – ludzie czytają gazety, dlatego takie rozwiązanie przyniesie wielu nowych klientów,
  • koziołek umieszczony przed sklepem – to najlepszy sposób na przekazanie informacji o trwających promocjach czy atrakcyjnych cenach,
  • plakaty – spełniają taką samą funkcję jak wspomniany powyżej koziołek, jednak docierają do większej ilości osób i zawierają sporo informacji. Ważny jest ich estetyczny wygląd. Pod żadnym pozorem nie należy nic pisać ręcznie – tylko profesjonalne, drukowane plakaty wchodzą w rachubę,
  • poczta pantoflowa – im więcej mówi się o sklepie, tym lepiej. Ludzie będą mówić, gdy asortyment będzie dobry, dostawy regularne, a ceny korzystne.

Drugi sklep

Kiedy jeden sklep przynosi spore zyski, warto rozważyć pomysł na otwarcie kolejnego lumpeksu. Wymiana towaru między nimi do doskonały sposób wypracowania idealnych dostaw i dopasowania asortymentu do grona klientów.

Kradzieże

Niestety, kradzieże towaru w sklepie z odzieżą używaną dotyczą zarówno klientów, jak i pracowników. Aby temu zapobiec, trzeba dokładnie obserwować całą sytuację w sklepie albo zamontować kamery i umieścić informację o monitoringu.

Ostatnia aktualizacja: 2023-09-29
Data publikacji: 2022-10-11, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU
Mala
15 Styczeń 2023

Chciałabym dopytać o informacje o braku wymagania zaświadczenia o dezynfekcji. Jeśli chciałabym sprzedawać odzież wyselekcjonowana z innych sh to raczej tego zdobyć się nie uda. ... działalność nierejestrowana na próbę.