Obecnie firmy, które prowadzą działalność sprzedażową stosują marketing, który obok sprzedaży stał się najważniejszym elementem każdej firmy. Doświadczony sprzedawca wie, że skuteczna sprzedaż zależy w dużej części od skutecznego marketingu. Jeżeli nie ma skutecznego marketingu, to nie ma skutecznej sprzedaży. Wszelkie działania marketingowe muszą być nie tylko skuteczne, ale muszą też być stosowane zgodnie z przepisami prawa. Przedsiębiorca na prowadzenie tego typu działań powinien najpierw od swoich klientów uzyskać niezbędne zgody.
Już od dłuższego czasu e-mail marketing jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na udaną sprzedaż. Sama działalność prowadzona w mediach społecznościowych, takich jak: Facebook, Instagram, YouTube może nie być wystarczająca, dlatego duża część przedsiębiorców wykorzystuje możliwości jakie dają lejki sprzedażowe zawierające kilka wiadomości e-mail. Jeżeli adresy e-mail są prawidłowo zbierane i przechowywane, to mogą stanowić doskonałą bazę marketingową danej firmy i to nawet przez długi okres czasu.
Jakie zgody na promocję firmy musi uzyskać sprzedawca?
Jeżeli sprzedawca chce w sposób legalny przekazywać informacje marketingowe i promować swoją działalność powinien postarać się uzyskać od klientów zgody na prowadzenie takich działań, które wymagane są przepisami. Dotyczy to takich czynności, jak:
zbieranie adresów e-mail z Internetu
kupowanie bazy adresów firm
pozyskiwanie danych klientów w inny sposób.
Przedsiębiorca przed wysłaniem e-maila promującego jego działalność powinien najpierw uzyskać od klienta przynajmniej trzy zgody:
zgodę na przetwarzanie danych – ustawa Prawo telekomunikacyjne zakazuje używania urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących, w celach marketingu bezpośredniego bądź przesyłania do klientów niezamówionej informacji handlowej. Użytkownik końcowy musi wcześniej wyrazić zgodę na przesyłanie informacji. Przez urządzenia telekomunikacyjne należy rozumieć każde urządzenie podłączone do sieci telefonicznej lub internetowej
zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej – zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną nie ma zgody na przesyłanie niezamówionej informacji handlowej do osoby fizycznej jako odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a przede wszystkim za pomocą poczty elektronicznej. Za informację handlową uznaje się każdą informację, która przeznaczona jest w sposób bezpośredni lub pośredni do promocji towarów, usług bądź wizerunku przedsiębiorcy lub osoby, która wykonuje zawód, do którego prawo do jego wykonywania zależy od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach. Nie dotyczy to informacji, które umożliwiają porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z daną osobą, a także informacji o towarach i usługach, których zadaniem nie jest osiągnięcie celu handlowego przez osobę, która jest zleceniodawcą rozpowszechniania takich informacji głównie bez wypłaty wynagrodzenia bądź innych korzyści otrzymywanych od producentów, sprzedawców oraz osób świadczących usługi. Zgoda obejmuje jedynie osoby fizyczne, czyli przedsiębiorców oraz ich wybranych pracowników i konsumentów. Uzyskanie zgody nie obejmuje spółek.
zgodę na wykorzystanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących w związku z prowadzeniem marketingu bezpośredniego.
Czym jest RODO?
RODO jest ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych. Stanowi dokument określający w jaki sposób zgodnie z przepisami wolno przetwarzać dane osobowe w Europie. Przepisy zaczęły obowiązywać 25 maja 2018 roku. W skrócie RODO oznacza zgodę osoby na przetwarzanie jej danych osobowych. Zgoda musi być dobrowolna, świadoma i musi być jednoznacznym okazaniem woli. Powinna zostać wyrażona w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego. Zgodnie z rozporządzeniem zgoda na marketing bezpośredni nie jest wymagana. Stosując RODO, marketing bezpośredni własnych produktów i usług może być kierowany do odbiorców w oparciu o uzasadniony interes administratora. W tym przypadku musi zostać spełniony warunek jakim jest przeprowadzenie testu równowagi oraz uznanie, że interes administratora danych dotyczący przetwarzania danych osobowych jest przynajmniej podobny do praw, wolności i interesów podmiotów, których dotyczą te dane.
Stosując RODO nie wolno zapominać o obowiązku informacyjnym polegającym na:
przekazaniu informacji o podmiocie przetwarzającym dane osobowe, czyli kto jest administratorem
wskazaniu celu przetwarzania danych
wskazaniu podstaw prawnych przetwarzania
poinformowaniu o okresie przetwarzania danych
wskazaniu zakresu przetwarzanych danych
wskazaniu praw przysługujących osobie, której dotyczy przetwarzanie
poinformowaniu, czy dane zostaną przekazane innym podmiotom trzecim.
W jaki sposób podmioty mogą uzyskać wymagane zgody?
Firmy mogą pozyskać wymagane zgody na wysyłanie ofert handlowych na kilka sposobów, takich jak przykładowo:
komunikat – informacja, z której musi wynikać po co, w jakim celu potrzebna ona jest odbiorcy. Odbiorca powinien mieć świadomość tego, że jeżeli udostępni swój adres e-mail to taki cel zostanie zrealizowany
checkbox – okienko do zaznaczania zgód o wskazanej treści. Jeżeli odbiorca nie zaznaczy okienka, to nie będzie mógł przejść dalej. Sposób ten najczęściej wykorzystywany jest w przypadku wysyłki newsletterów. Okienko do zaznaczenia powinno znajdować się na samym dole pod umieszczoną treścią zgody i klauzuli informacyjnej.
Podsumowanie
Każdy kontakt, który nawiązywany jest głównie w celu reklamy lub stanowi zachętę do zakupu towaru i usługi bądź ma na celu przedstawienie konkretnej oferty handlowej i zawiera informacje o ofercie, czyli tzw. marketing bezpośredni, który ma być przekazywany przy użyciu telekomunikacyjnego urządzenia końcowego wymaga posiadania zgody odbiorcy na przesyłanie. Zgoda powinna być wyrażona na zasadzie dobrowolności. Musi być udzielona świadomie i być jednoznaczna oraz konkretna. Obowiązujące przepisy stanowią, że wiadomości marketingowe oraz uzyskanie zgód dotyczą wszystkich podmiotów, do których mogą być wysyłane. Zgoda powinna być uzyskana wcześniej, jeszcze przed wysłaniem pierwszej informacji.