Przedsiębiorca dokonujący sprzedaży towarów/usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ma obowiązek ewidencjonowania transakcji na kasie fiskalnej. Czasami podczas rejestracji sprzedaży może dojść do pomyłki lub klient zrezygnuje z zakupu. W takiej sytuacji wszelkie korekty, zwroty lub pomyłki przedsiębiorca ma obowiązek ewidencjonować poza kasą.
Dokument zwrotu musi być sporządzony zgodnie z określonymi wymogami i powinien zawierać:
Ewidencja korekt na kasie fiskalnej dotycząca zwrotu towarów powinna być wykazana w nowym JPK_V7 z oznaczeniem RO.
Dowód powinien zawierać:
Ewidencja korekt na kasie fiskalnej dokumentująca pomyłkę na kasie powinna być wykazana w nowym JPK_V7 z oznaczeniem RO.
PRZYKŁAD
Przedsiębiorca pomylił się i wystawił na kasie fiskalnej paragon opiewający na wartość 8 000 zł brutto. Prawidłowa kwota powinna wynosić 80 zł. Przedsiębiorca od razu zauważył pomyłkę i:
Na skróty
Ewidencjonowanie korekt na kasie fiskalnej w przypadku zwrotu towarów
Jeżeli dojdzie do zwrotu towarów lub do uznania reklamacji towarów i usług czego skutkiem będzie zwrot całości lub części zapłaty, to przedsiębiorca powinien ująć zwróconą kwotę w oddzielnej ewidencji (par. 3 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.04.2019 r. w sprawie kas rejestrujących).Dokument zwrotu musi być sporządzony zgodnie z określonymi wymogami i powinien zawierać:
- datę sprzedaży
- nazwę towaru/usługi pozwalającą na identyfikację i ewentualnie opis towaru/usługi będący rozwinięciem nazwy
- termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru/usługi
- wartość brutto zwracanego towaru lub reklamowanego towaru/usługi
- wartość podatku należnego (jeżeli zwrot całości należności)
- zwracaną kwotę brutto i odpowiadającą jej wartość podatku należnego (jeżeli zwrot części należności z tytułu sprzedaży)
- dokument potwierdzający sprzedaż
- protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru/usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.
Ewidencja korekt na kasie fiskalnej dotycząca zwrotu towarów powinna być wykazana w nowym JPK_V7 z oznaczeniem RO.
Ewidencjonowanie korekt na kasie fiskalnej w przypadku pomyłki
Wszelkie błędy popełnione podczas ewidencjonowania sprzedaży muszą koniecznie zostać ujęte w ewidencji. Jednak nie może to być ten sam dokument, w którym przedsiębiorca wykazuje zwroty i reklamacje. W tym celu musi stworzyć nową ewidencję.Dowód powinien zawierać:
- błędnie zaewidencjonowaną sprzedaż (wartość sprzedaży netto + wartość podatku należnego)
- krótki opis wyjaśniający co było przyczyną i jakie były okoliczności popełnienia pomyłki razem z dołączonym oryginałem paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż.
Ewidencja korekt na kasie fiskalnej dokumentująca pomyłkę na kasie powinna być wykazana w nowym JPK_V7 z oznaczeniem RO.
PRZYKŁAD
Przedsiębiorca pomylił się i wystawił na kasie fiskalnej paragon opiewający na wartość 8 000 zł brutto. Prawidłowa kwota powinna wynosić 80 zł. Przedsiębiorca od razu zauważył pomyłkę i:
- wystawił na kasie prawidłowy paragon na wartość 80 zł i przekazał go nabywcy
- błędny paragon o wartości 8 000 zł ujął w ewidencji oczywistych pomyłek
- podczas księgowania miesięcznego raportu z kasy fiskalnej przedsiębiorca zmniejszył wartości raportu o błędną wartość (8 000 zł).
Faktura wystawiona do paragonu – korekta
W przypadku wystawienia faktury do paragonu na prośbę nabywcy, jeden egzemplarz razem z dopiętym paragonem pozostaje w dokumentacji sprzedającego, a drugi otrzymuje nabywca. Jeżeli kupujący zwróci towar, to przedsiębiorca musi wystawić fakturę korygującą, która będzie podstawą dokonania wpisu do ewidencji. Dodatkowo zwrot będzie musiał być ujęty w dodatkowej ewidencji zwrotów.
Data publikacji: 2021-06-01, autor: FakturaXL