Błędnie wystawiona faktura wiąże się z obowiązkiem poprawy błędów poprzez fakturę korygującą. Jak naprawić pomyłki, aby postępować zgodnie z obowiązującymi przepisami? zmiana nabywcy na fakturze korygującej

Faktura korygująca a zmiana danych nabywcy na inny podmiot – czy to możliwe?

Przy zrealizowanej transakcji i fakturze VAT przekazanej rzeczywistemu nabywcy towaru albo usługi, sprzedawcy przysługuje prawo przygotowania korekty z właściwą nazwą kontrahenta.

Z kolei korekta „od zera” jest wykorzystywana, jeżeli transakcja nie odbyła się, a faktura VAT została przekazana podmiotowi, który nie brał udziału w transakcji (nie nabył towaru oraz usługi).

Jak wystawiać faktury korygujące?

W celu udokumentowania transakcji wystawiana jest faktura, a w niej widoczne są strony transakcji. Na fakturze mogą pojawić się błędy, które obligują do ich poprawy, głównie z zastosowaniem faktury korygującej.

Podczas wystawiania faktury korygującej należy przestrzegać przepisów wyznaczonych w art. 106j ust. 1 ustawy o VAT.

Fakturę korygującą należy wystawić, jeżeli po wystawieniu faktury:
  • podstawa opodatkowania albo kwota podatku widniejąca w fakturze została zmieniona,
  • podatnik uzyskał zwrot towarów albo opakowań,
  • nabywcy zwrócono całość albo część zapłaty,
  • stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.
W ustawie o VAT nie można znaleźć zasad postępowania, które kierują działaniem przedsiębiorcy po wystawieniu faktury na niewłaściwy podmiot, stąd konieczne jest skorzystanie ze stanowisk wydanych przez organy podatkowej w interpretacjach indywidualnych. Organy podatkowe wskazują, że sposób wykonania korekty wynika z faktu, czy transakcja została wykonana, czy też nie.

Korekta danych nabywcy, gdy transakcja została zrealizowana

Kiedy po zrealizowaniu transakcji, nabywcy przekazano fakturę z błędnymi danymi, nie ma przeciwwskazań, aby wystawić fakturę korygującą dane nabywcy. Takie stanowisko organów podatkowych zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej wydanej 15 marca 2018 roku o sygnaturze 0111-KDIB3-1.4012.841.2017.1.KO).

Podsumowując, gdy transakcja się odbyła, a fakturę VAT otrzymał rzeczywisty nabywca towaru albo usługi nie ma przeciwwskazań, aby sprzedawca przygotował fakturę z właściwą nazwą kontrahenta. Nie należy korygować transakcji „do zera”, gdyż dostawa towarów albo wyświadczenie usługi odbyło się naprawdę.

Poza fakturą korygującą konieczne jest wykonanie korekty JPK_V7 za okres, gdy faktura została rozliczona. Należy zastosować błędny zapis oraz wpisać fakturę z właściwymi danymi.

Korekta danych nabywcy a niezrealizowana transakcja

Podczas wystawienia faktura i dostarczenia dokumentu podmiotowi, który nie był stroną transakcji, konieczne jest wystawianie przez sprzedawcę faktury korygującej „do zera”. Ta faktura VAT dokumentuje transakcję, która się nie odbyła, nie była rzeczywista, a kontrahent widniejący na fakturze nie zakupił towaru oraz nie skorzystał z usługi.

Gdy faktura korygująca „do zera” została wystawiona odpowiednio szybko, nie ma konieczności wykazania w rozliczeniach podatkowych należnego VAT z pustej faktury i VAT z korekty zerującej. Faktury nie służą do udokumentowania wykonanej transakcji sprzedaży, co oznacza, że nie należy ich ujmować w plikach JPK_V7. Takie stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.38.2021.1.AW.

Reasumując, gdy transakcja miała miejsce, jednakże faktura VAT trafiła do rzeczywistego nabywcy towaru albo usługi, sprzedawca może wystawić korektę z właściwą nazwą kontrahenta. Z kolei korekta „do zera” obowiązuje w przypadku transakcji, które nie zostały zrealizowane, a faktura VAT została przekazana podmiotowi, który nie brał udziału w transakcji, co oznacza, że nie zakupił towaru bądź usługi.


Data publikacji: 2024-06-18, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU