Jednym z najważniejszych obowiązków wspólników spółek jest rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego spółki za poprzedni rok obrotowy. Sprawozdanie finansowe zatwierdza się poprzez uchwałę o jego zatwierdzeniu. Jak powinna wyglądać taka uchwała?
Na skróty
Czym jest sprawozdanie finansowe?
Sprawozdanie finansowe jest najważniejszym dokumentem danej jednostki gospodarczej sporządzanym w formie raportu. Obowiązek jego sporządzenia za okres jednego roku mają podmioty gospodarcze stosujące w rozliczeniach tzw. pełną księgowość. Obowiązek ten narzuca ustawa o rachunkowości. Sprawozdanie finansowe sporządza się na koniec każdego roku obrotowego lub w innym terminie przewidzianym w ustawie celem zamknięcia ksiąg rachunkowych. Dokument musi być wykonany zgodnie z określoną w ustawie formą w sposób rzetelny i porównywalny. Sprawozdanie finansowe zawiera podstawowe informacje o finansach przedsiębiorstwa w skali jednego roku.Obowiązek sporządzania sprawozdania finansowego
Obowiązek sporządzania sprawozdania finansowego mają następujące podmioty:- przedsiębiorstwa zobowiązane do prowadzenia pełnej księgowości zgodnie z ustawą o rachunkowości w związku z wysokimi przychodami lub ze względu na status prawny
- przedsiębiorstwa, które dobrowolnie wybrały księgi rachunkowe i prowadzą je zgodnie z ustawą o rachunkowości.
- spółki handlowe, czyli osobowe i kapitałowe również w organizacji, spółki cywilne z zastrzeżeniem pkt 2 ustawy oraz inne osoby prawne z wyłączeniem Skarbu Państwa i NBP
- osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie oraz przedsiębiorstwa w spadku działające zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 roku o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwa osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw o ile ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły przynajmniej równowartość wyrażoną w walucie polskiej w wysokości 2 000 000 euro.
Zgromadzenie wspólników zatwierdzające sprawozdanie finansowe
Po upływie każdego roku obrotowego w terminie 6 miesięcy od jego zakończenia powinno odbyć się zwyczajne zgromadzenie wspólników, na którym zostanie:- rozpatrzone i zatwierdzone sprawozdanie zarządu z działalności spółki oraz sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy
- ustanowiona uchwała o podziale zysku lub pokryciu straty, jeżeli zgodnie z art. 191 par. 2 sprawy te nie zostały wyłączone z kompetencji zgromadzenia wspólników
- udzielone członkom organów spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków.
Uchwała o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego – jaki ma cel?
Uchwała o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez zgromadzenie wspólników ma być potwierdzeniem, że sprawy finansowe spółki za dany rok obrotowy, którego dotyczy sprawozdanie prowadzone były zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie. Jest to czynność, którą organ spółki musi koniecznie wykonać w celu pokazania spółki jako tej będącej podmiotem spełniającym standardy zgodne z ustawą o rachunkowości. Ustawa w zakresie zawartych w niej norm pokazuje przede wszystkim jako adresatów, organy spółki w postaci jej członków. Przykładowo art. 52 ustawy o rachunkowości z 1994 roku wskazuje na wymagania, których spełnienie zgodnie z ustawą ma spowodować, że sprawozdanie finansowe będzie wykonane rzetelnie i będzie prawidłowo pokazywać sytuację finansową podmiotu. Uchwała o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego nie może podlegać ocenie pod względem kryteriów ważności czynności prawnej jakie zostały określone w art. 58 Kodeksu cywilnego. Koniecznością staje się ustalenie na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości konsekwencji wynikających z niespełnienia przez organy spółki wymagań stawianych przez ustawę.
Data publikacji: 2022-10-14, autor: FakturaXL