Jak wdrożyć rozwiązania sztucznej inteligencji AI w firmie?
Obecnie wszelkie rozwiązania innowacyjne cieszą się coraz większą popularnością i to nie tylko w dużych przedsiębiorstwach, ale również w mniejszych firmach oraz wśród osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jakie nowe technologie obecne są w tej chwili na rynku? Czym jest sztuczna inteligencja i jakie korzyści przynosi firmie?
Sztuczna inteligencja AI jest nową technologią, która w założeniu ma ułatwić wykonywanie wielu bardziej złożonych zadań w firmie. Związana jest z branżą informatyczną, a dokładniej z tworzeniem programów komputerowych, które są w stanie wykonywać bardziej złożone zadania przeznaczone do tej pory głównie dla ludzi, jak np. uczenie się, czy zrozumienie języka naturalnego. Technologia rozwiązuje zadania za pomocą maszyny wykazującej możliwości i rozumowanie podobne do ludzkiego. Wykorzystuje do tego metody, takie jak np.: uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego czy rozpoznawanie obrazu. Sztuczna inteligencja jest w stanie samodzielnie podejmować decyzje.
Zastosowanie sztucznej inteligencji w firmie - korzyści
Wdrożenie sztucznej inteligencji do firmy może przynieść przedsiębiorstwu wiele korzyści na różnych stanowiskach, jak przykładowo:
przy produkcji – zadania produkcyjne takie jak: pakowanie, sortowanie, kontrola jakości są zautomatyzowane
odciążające pracowników – wydajność zespołu jest znacznie lepsza. Pracownicy nie muszą już wykonywać monotonnych zadań typu tłumaczenia, analiza danych, generowanie raportów itp.
przy obsłudze klientów – obsługa klientów jest lepsza. Większość zadań wykonują chatboty potrafiące nawet odpowiadać na powtarzające się pytania zadawane przez klientów. Potrafią rozwiązywać wiele problemów klientów
przy finansach – możliwość wykonywania analiz danych finansowych, podejmowania decyzji finansowych oraz wysuwanie prognoz na przyszłość
przy logistyce – poprawa procesów logistycznych, jak: zarządzanie zapasami, planowanie transportu oraz monitoring dostaw
przy marketingu – spersonalizowany marketing polegający na analizie danych o klientach i dopasowywanie ofert do ich indywidualnych potrzeb.
Wprowadzenie sztucznej inteligencji do firmy
Przedsiębiorca wprowadzając sztuczną inteligencję do firmy powinien stosować się do poniższych zasad:
błędem jest wprowadzanie sztucznej inteligencji od razu do wszystkich obszarów działalności przedsiębiorstwa - proces wprowadzania najlepiej i bezpieczniej rozpocząć od jednego lub dwóch obszarów, w których może ona przynieść najwięcej korzyści
inwestowanie w wiedzę – przedsiębiorca powinien zapewnić swoim pracownikom odpowiednie szkolenia z zakresu zasad i działania sztucznej inteligencji, tak aby mogli oni wykorzystywać jej zalety w codziennej pracy
znalezienie odpowiedniego partnera – jeżeli w firmie brak jest specjalistów ds. sztucznej inteligencji to przedsiębiorca powinien nawiązać kontakt i rozpocząć współpracę z zewnętrznym partnerem posiadającym potrzebne kompetencje i doświadczenie.
Czym jest Big Data?
Big Data jest bardzo dużym, złożonym zbiorem korzystającym z nowoczesnych technologii, między innymi ze sztucznej inteligencji. Dzięki Big Data można szybko gromadzić ogromne ilości danych, a następnie analizować je i na tej podstawie wyciągać nowe wnioski. Firmy gromadzą dane na temat swoich klientów, produktów, procesów oraz trendów dominujących na rynku. Obecnie Big Data należy do jednych z najważniejszych narzędzi strategicznych wykorzystywanych przy wsparciu rozwoju przedsiębiorstw. Jego wprowadzenie pomaga przedsiębiorcom podjąć jak najlepsze decyzje biznesowe. Poza tym wykorzystanie potencjału danych umożliwia szybszą reakcję na dokonujące się zmiany na rynku, a także pomaga lepiej zarządzać posiadanymi zasobami i bardziej dokładnie odpowiadać na potrzeby klientów.
Wykorzystanie Big Data w firmie
Firma może wykorzystywać Big Data w zakresie:
rozwoju produktów i usług – przedsiębiorca na podstawie wykonanej analizy danych może dostosować ofertę produktową i usługową w taki sposób, aby jeszcze lepiej spełniała oczekiwania i potrzeby klientów
obsługi klienta – Big Data umożliwia efektywne zbieranie danych z różnych źródeł i w ten sposób może dostarczać klientom bardziej indywidualne oferty
stymulacji innowacji – technologia umożliwia analizę danych i ułatwia wyciąganie wniosków, aby można było podjąć jak najlepszą decyzję w kwestii planowania i finansów. Dzięki temu możliwe jest wprowadzenie bardziej interesujących towarów i usług
bezpieczeństwa – Big Data umożliwia szybką identyfikację zagrożeń i wzorców, które dużo szybciej mogą zidentyfikować wszelkie zagrożenia oraz mogą wskazywać na oszustwa i niebezpieczeństwa pochodzące od hakerów.
Wprowadzenie Big Data do firmy
Technologię Big Data najlepiej jest wprowadzać do firmy stopniowo w następujących krokach:
dostosowanie technologii Big Data do określonych celów biznesowych
zapewnienie dobrej jakości danych, czyli wiarygodnych, aktualnych, ważnych i dokładnych informacji, które pozwolą wyciągnąć z nich prawdziwe i przydatne wnioski
podwyższenie kwalifikacji pracowników na podstawie wdrożenia standardów lepszego zarządzania. Dzięki temu technologia będzie mogła być lepiej wykorzystana.
Big Data - zastosowanie
Technologia Big Data ma zastosowanie w wielu branżach, głównie w e-commerce, finansach i produkcji.
branża e-commerce – analiza Big Data przez firmy pozwala przedsiębiorcom dostosować ofertę do potrzeb klientów, co oznacza większą satysfakcję u klientów. Firmy mogą na podstawie analizy danych zakupowych dokładniej zaplanować kampanie marketingowe
finanse – Big Data ma zastosowanie w bankach oraz w instytucjach finansowych do oceny ryzyka kredytowego, wysuwania prognoz odnośnie tendencji dominujących na rynkach, wykrywania oszustw. Analiza danych ułatwia bankom podejmowanie trafnych decyzji i tym samym pozwala im zmniejszać ryzyko ewentualnych strat
przemysł – Big Data ma zastosowanie również w przemyśle, a dokładniej w produkcji. Technologia wspiera monitoring maszyn i przyczynia się do optymalizacji procesów produkcyjnych. Dzięki analizie danych można planować konserwację sprzętu, co sprawia, że w przedsiębiorstwie mają miejsce krótsze przestoje, a koszty eksploatacji są znacznie niższe.
Czym jest chmura obliczeniowa?
Chmura obliczeniowa, inaczej cloud computing, to kolejna nowoczesna technologia. Służy do przechowywania, przetwarzania i zarządzania danymi. Jej sposób działania polega na użyciu wspólnie stosowanych zasobów korzystających z infrastruktury i programów.
Znane są następujące rodzaje chmur:
chmura prywatna – chmura jest częścią jednej organizacji. Obsługą całej infrastruktury zajmuje się zewnętrzny dostawca lub dział wewnętrzny IT
chmura publiczna = chmura dostarczana jest przez dostawcę zewnętrznego, do którego należy ona fizycznie. Za przykład może posłużyć firma Google, która udostępnia firmom gotowe usługi chmurowe
chmura hybrydowa – połączenie chmury prywatnej z publiczną lub własnym serwerem. Umożliwia przechowywanie danych krytycznych na prywatnych serwerach
multi – cloud – pozwala korzystać z usług dwóch chmur publicznych w tym samym czasie.
Różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami chmur obliczeniowych wynikają z tego kto jest właścicielem systemu oraz sposobu w jaki udostępniane są zasoby i usługi, a także sposobu w jakim są wykorzystywane.
Chmura obliczeniowa – korzyści dla firmy
mniejsze koszty – korzystanie z usług chmury jest tańszą alternatywą w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami w postaci obniżonych opłat za licencję
elastyczność działań – dotyczy zwiększenia możliwości związanych z korzystaniem z usług w chmurze. Firma nie musi wykonywać żadnych większych, skomplikowanych działań w związku z rozbudową własnej infrastruktury
łatwiejsza współpraca – dzięki chmurze każdy korzystający ma możliwość natychmiastowego dostępu do danych, co znacznie ułatwia przekazywanie dokumentów oraz innych danych pomiędzy pracownikami z każdego dowolnego miejsca po wcześniejszym zalogowaniu
mniejsze ryzyko związane z przerwami w pracy – chmura daje możliwość tworzenia kopii zapasowych w czasie rzeczywistym, przez co zmniejsza się ryzyko przestojów w pracy, które wiążą się z brakiem dostępu do Internetu lub energii
wsparcie rozwoju technologicznego – chmura obliczeniowa umożliwia korzystanie z nowoczesnych rozwiązań i umożliwia przemianę z tradycyjnych rozwiązań na cyfrowe.
Wdrożenie chmury obliczeniowej
Zanim przedsiębiorca skorzysta z rozwiązania jakie daje chmura obliczeniowa powinien najpierw dokonać dogłębnej analizy potrzeb własnej firmy. Tylko w ten sposób może dobrze wybrać odpowiedni model oraz rodzaj dostarczanych usług. Dodatkowo musi wybrać któregoś z dostawców usług. W tym celu pod uwagę powinien wziąć przede wszystkim:
poziom wsparcia przy wdrażaniu chmury obliczeniowej oraz jego zakres
miejsce przechowywania danych
zakres wsparcia technicznego oferowanego przez dostawcę
częstotliwość wykonywania kopii danych (backup)
rodzaje posiadanych certyfikatów bezpieczeństwa oraz to czy dostawca w ogóle je posiada.
Chmura obliczeniowa - zastosowanie
Chmura obliczeniowa doskonale sprawdza się zarówno w dużych jak i małych firmach umożliwiając im łatwe przechowywanie dużych ilości danych, jak i daje możliwość ich szybkiego udostępniania. W miarę zapotrzebowania umożliwia skalowanie usług. Pod względem cenowym chmurę obliczeniową cechuje elastyczność, co oznacza, że klient płaci tylko za to z czego rzeczywiście korzysta. Chmura obliczeniowa:
służy do przechowywania i udostępniania danych
umożliwia przetwarzanie wielu danych w czasie rzeczywistym
pozwala tworzyć aplikacje poprzez zapewnienie każdemu dodatkowego narzędzia jakim jest tworzenie i uruchamianie aplikacji bez dużych nakładów finansowych.
Chmura obliczeniowa – zalety i wady
ZALETY: Chmura obliczeniowa posiada wiele zalet. Najważniejsze z nich to:
skalowalność – usługi są elastycznie dostosowane do potrzeb biznesu. Każdy może uzyskać większy lub mniejszy zasób obliczeniowy oraz pamięć
dostępność – przedsiębiorca nie musi czekać na instalację oprogramowania ani nie musi tworzyć serwerów. Pomimo dużych ilości danych mogą one być szybko przetwarzane
wydajność
elastyczność – pozwala dostosować usługi do potrzeb
ekonomiczność – minimalizacja kosztów oraz optymalizacja wydajności, co przekłada się na obniżenie kosztów ogólnych.
WADY:
wymagany dostęp do sieci – w przypadku bycia w miejscu, w którym brak jest dostępu do sieci, chmura obliczeniowa nie będzie działała
czasami niskie poziomy bezpieczeństwa i prywatności, co nie służy przechowywaniu danych wrażliwych
problemy techniczne dostawcy usług mogą mieć wpływ na aplikacje lub platformy przedsiębiorcy.