KPI to wskaźniki umożliwiające szybką orientację w aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa. Pozwalają przede wszystkim określić, czy firma albo dany dział pracują zgodnie z wyznaczonym torem i dążą do osiągnięcia ustalonych celów. Gdy zgodnie z metryką firma zauważy spadek, można rozpocząć działania w odpowiednim czasie, reagować i skierować zasoby zarówno czasowe, jak i pieniężne pozwalające na uzyskanie zaplanowanych celów i rezultatów. Celem niniejszej publikacji jest przekazanie szczegółowych informacji o sposobie wyznaczania wskaźnika, a także jego roli w prowadzeniu działalności gospodarczej. kpi kluczowy wskaźnik efektywności firmy

KPI – co to jest?

Niełatwo jest przygotować definicję KPI, gdyż jest ona uwarunkowana charakterem firmy, jej rodzajem i wielkością. W dosłownym tłumaczeniu KPI (Key Performace Indicators) jest kluczowym wskaźnikiem efektywności. To bardzo istotny miernik pozwalający firmie na stałe kontrolowanie postępów w uzyskaniu zaplanowanych z wyprzedzeniem celów. Dla jednej firmy może oznaczać liczbę klientów lub koszty, jakie trzeba ponieść w celu ich uzyskania, a w innych przedsiębiorstwach będzie to koszt produkcji lub przychody ze sprzedaży danego towaru. KPI musi mieć przypisaną wartość liczbową, a ich wyrażanie jest uwarunkowane branżą, rozmiarem działalności gospodarczej oraz cechami charakterystycznymi i wyznaczoną strategią.

KPI – przykłady

KPI w e-commerce:
  • przychód,
  • liczba transakcji,
  • współczynnik konwersji.
KPI marketing:
  • liczba subskrypcji newslettera,
  • koszt pozyskania leadów,
  • liczba zapytań ofertowych ze strony internetowej.
Wskaźniki obsługi klienta:
  • liczba wykonanych telefonów,
  • średnia ocena jakości obsługi,
  • liczba reklamacji.
Wskaźniki KPI w sprzedaży:
  • sprzedaż netto,
  • średnia wartość transakcji,
  • wartość utraconych szans sprzedaży.
Przykłady KPI w SEO:
  • liczba fraz w TOP-3, TOP-10, TOP-50,
  • liczba słów kluczowych, na którą strona jest widoczna,
  • ruch z wyszukiwań organicznych
Przykłady KPI w PR:
  • liczba publikacji notki prasowej,
  • odsetek publikacji w stosunku do liczby zapytań,
  • liczba nowych mediów, gdzie widnieje firma.
Przykłady KPI w social media:
  • liczba obserwujących,
  • reakcje pod publikacją,
  • komentarze pod publikacją.

W jaki sposób wyznacza się KPI?

Pierwszy podejmowanym działaniem jest wyznaczenie podstawowego celu strategicznego organizacji albo przedsiębiorstwa. W dalszej kolejności trzeba wyznaczyć cele pośrednie, które są z nim związane. Z reguły cele ogólne dotyczą przychodu, zysku albo rentowności firmy. W trakcie określania uniwersalnych wskaźników KPI, rekomendowane jest wykorzystanie zasady SMART.

Posiłkując się tą zasadą, KPI powinno być:
  • specific – określone, jednoznacznie sformułowane,
  • measurable – mierzalne,
  • achievable – osiągalne,
  • relevant – istotne,
  • time-bound – czasowe.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę na pytania pomocnicze, a wśród nich:
  • jakie są strategiczne cele przedsiębiorstwa?
  • jakie są docelowe plany firmy?
  • dlaczego konkretne cele są tak istotne i jakie mają znaczenie?
  • jaki wynik należy osiągnąć?
  • kto odpowiada za uzyskanie wyznaczonego celu?
  • w jakich odstępach czasu trzeba monitorować status realizacji wyznaczonych celów?
  • kto musi uzyskać szczegółowe informacje na temat KPI?

Z reguły KPI zostaje wyznaczone na poziomie ogólnym dla całego przedsiębiorstwa, a w dalszej kolejności analiza jest poświęcona danym działom. Kiedy wziąć pod uwagę marketing nie ma problemu z wyszczególnieniem komórek odpowiadających za SEO, e-mail marketing albo content marketing. Każdy z zespołów wykorzystuje przydatny dla niego KPI, a także uzyskanego ważne informacje. Należy zwrócić uwagę, żeby wszystkie działy w przedsiębiorstwie uzyskiwały aktualne dane o ogólnych KPI dla przedsiębiorstwa i równocześnie sprawdzały ważne metryki dla swoich codziennych działań.

KPI powinien wyznaczać aktualną fazę, w jakiej jest firma, co oznacza, że raportowanie nie może być przypadkowe, musi być dokładne i precyzyjne, a jeśli zajdzie taka konieczność, należy go zmienić, co odegra ważną rolę w uzyskaniu pożądanych efektów.

Określenie wskaźników efektywności to pierwszy etap wyznaczania albo weryfikacji planów, a następnie podejmowania odpowiednich czynności mających na celu dążenie do konkretnych celów. Określenie wskaźników efektywności to pierwszy krok do wyznaczenia, czy podejmowane plany i cele, a także faktycznie realizowane czynności przynoszą pożądane efekty. Tylko właściwe narzędzia umożliwiają zweryfikowanie postępów, a także kontrolę uzyskanych danych.

Analiza danych – jak wygląda?

Analizując dane uzyskane w trakcie KPI, wymagane jest używanie stosownych narzędzi (są one ogólnodostępne). Dane z CRM umożliwiają raportowanie sprzedaży, liczby leadów oraz sfinalizowanych kontraktów. Aby ocenić kampanię reklamową oraz działania marketingowe, konieczne jest używanie danych uzyskanych z Google Analytics, Google Ads czy Facebook Analytics. System księgowy pozwala z kolei na uzyskanie informacji o zsumowanych kosztach, jakie zachodzą w firmie.

Aby osiągnąć sukces, należy bezustannie kontrolować KPI. Świetnym pomysłem są także spotkanie podsumowujące. W celu ułatwienia całego procesu bardzo przydatne są dashboardy, do których zalicza się Google Data Studio czy Google Sheets, w których stosuje się integrację z innymi systemami albo można ręcznie importować dane. Kiedy dane zostaną zwizualizowane, zarówno sprawdzanie, jak i sama analiza KPI nie powinny dostarczyć trudności. Na jednym ekranie pojawiają się ważne metryki, które można hierarchizować wizualnie, co pozwala na wyszczególnienie najbardziej istotnych KPI w głównej części.


Data publikacji: 2023-08-26, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU