KPI – co to jest?
Niełatwo jest przygotować definicję KPI, gdyż jest ona uwarunkowana charakterem firmy, jej rodzajem i wielkością. W dosłownym tłumaczeniu KPI (Key Performace Indicators) jest kluczowym wskaźnikiem efektywności. To bardzo istotny miernik pozwalający firmie na stałe kontrolowanie postępów w uzyskaniu zaplanowanych z wyprzedzeniem celów. Dla jednej firmy może oznaczać liczbę klientów lub koszty, jakie trzeba ponieść w celu ich uzyskania, a w innych przedsiębiorstwach będzie to koszt produkcji lub przychody ze sprzedaży danego towaru. KPI musi mieć przypisaną wartość liczbową, a ich wyrażanie jest uwarunkowane branżą, rozmiarem działalności gospodarczej oraz cechami charakterystycznymi i wyznaczoną strategią.KPI – przykłady
KPI w e-commerce:- przychód,
- liczba transakcji,
- współczynnik konwersji.
- liczba subskrypcji newslettera,
- koszt pozyskania leadów,
- liczba zapytań ofertowych ze strony internetowej.
- liczba wykonanych telefonów,
- średnia ocena jakości obsługi,
- liczba reklamacji.
- sprzedaż netto,
- średnia wartość transakcji,
- wartość utraconych szans sprzedaży.
- liczba fraz w TOP-3, TOP-10, TOP-50,
- liczba słów kluczowych, na którą strona jest widoczna,
- ruch z wyszukiwań organicznych
- liczba publikacji notki prasowej,
- odsetek publikacji w stosunku do liczby zapytań,
- liczba nowych mediów, gdzie widnieje firma.
- liczba obserwujących,
- reakcje pod publikacją,
- komentarze pod publikacją.
W jaki sposób wyznacza się KPI?
Pierwszy podejmowanym działaniem jest wyznaczenie podstawowego celu strategicznego organizacji albo przedsiębiorstwa. W dalszej kolejności trzeba wyznaczyć cele pośrednie, które są z nim związane. Z reguły cele ogólne dotyczą przychodu, zysku albo rentowności firmy. W trakcie określania uniwersalnych wskaźników KPI, rekomendowane jest wykorzystanie zasady SMART.
Posiłkując się tą zasadą, KPI powinno być:- specific – określone, jednoznacznie sformułowane,
- measurable – mierzalne,
- achievable – osiągalne,
- relevant – istotne,
- time-bound – czasowe.
- jakie są strategiczne cele przedsiębiorstwa?
- jakie są docelowe plany firmy?
- dlaczego konkretne cele są tak istotne i jakie mają znaczenie?
- jaki wynik należy osiągnąć?
- kto odpowiada za uzyskanie wyznaczonego celu?
- w jakich odstępach czasu trzeba monitorować status realizacji wyznaczonych celów?
- kto musi uzyskać szczegółowe informacje na temat KPI?
Z reguły KPI zostaje wyznaczone na poziomie ogólnym dla całego przedsiębiorstwa, a w dalszej kolejności analiza jest poświęcona danym działom. Kiedy wziąć pod uwagę marketing nie ma problemu z wyszczególnieniem komórek odpowiadających za SEO, e-mail marketing albo content marketing. Każdy z zespołów wykorzystuje przydatny dla niego KPI, a także uzyskanego ważne informacje. Należy zwrócić uwagę, żeby wszystkie działy w przedsiębiorstwie uzyskiwały aktualne dane o ogólnych KPI dla przedsiębiorstwa i równocześnie sprawdzały ważne metryki dla swoich codziennych działań.
KPI powinien wyznaczać aktualną fazę, w jakiej jest firma, co oznacza, że raportowanie nie może być przypadkowe, musi być dokładne i precyzyjne, a jeśli zajdzie taka konieczność, należy go zmienić, co odegra ważną rolę w uzyskaniu pożądanych efektów.
Określenie wskaźników efektywności to pierwszy etap wyznaczania albo weryfikacji planów, a następnie podejmowania odpowiednich czynności mających na celu dążenie do konkretnych celów. Określenie wskaźników efektywności to pierwszy krok do wyznaczenia, czy podejmowane plany i cele, a także faktycznie realizowane czynności przynoszą pożądane efekty. Tylko właściwe narzędzia umożliwiają zweryfikowanie postępów, a także kontrolę uzyskanych danych.Analiza danych – jak wygląda?
Analizując dane uzyskane w trakcie KPI, wymagane jest używanie stosownych narzędzi (są one ogólnodostępne). Dane z CRM umożliwiają raportowanie sprzedaży, liczby leadów oraz sfinalizowanych kontraktów. Aby ocenić kampanię reklamową oraz działania marketingowe, konieczne jest używanie danych uzyskanych z Google Analytics, Google Ads czy Facebook Analytics. System księgowy pozwala z kolei na uzyskanie informacji o zsumowanych kosztach, jakie zachodzą w firmie.
Aby osiągnąć sukces, należy bezustannie kontrolować KPI. Świetnym pomysłem są także spotkanie podsumowujące. W celu ułatwienia całego procesu bardzo przydatne są dashboardy, do których zalicza się Google Data Studio czy Google Sheets, w których stosuje się integrację z innymi systemami albo można ręcznie importować dane. Kiedy dane zostaną zwizualizowane, zarówno sprawdzanie, jak i sama analiza KPI nie powinny dostarczyć trudności. Na jednym ekranie pojawiają się ważne metryki, które można hierarchizować wizualnie, co pozwala na wyszczególnienie najbardziej istotnych KPI w głównej części.
Data publikacji: 2023-08-26, autor: FakturaXL