Jednym z obowiązków podatników dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych jest składanie informacji podsumowującej VAT UE. Informacja musi zawierać informacje o rzeczywiście zawartych transakcjach. Jednak czasami z jakiś powodów niektóre dane w niej zawarte są niepoprawne. Jeżeli informacja zawiera błędy, to musi zostać poprawiona za pomocą korekty informacji podsumowującej VAT UE. W jaki sposób powinna być sporządzona i złożona taka korekta?
Jak wskazuje art. 100 ust. 3 ustawy o VAT:
Sporządzenie i wysłanie korekty informacji podsumowującej VAT UE wymaga autoryzacji w zależności od podmiotu wysyłającego korektę:
Podatnik złożył informację podsumowującą VAT UE za miesiąc kwiecień 2023. Wykazał w niej transakcję WNT i podał następujące dane:
Deklaracja VAT-UEK generuje się automatycznie na podstawie wprowadzonych do programu faktur WDT i WNT.
W sekcji B należy uzupełnić dane podatnika, w sekcja C, D E i F dodaje się wyłącznie wiersze dotyczące korygowanych wpisów. W pierwszym wierszu należy podać stan przed korektą, a w drugim po korekcie (stan poprawny).
W sekcji G podaje się dane podatnika, opcjonalnie tel. kontaktowy.
Poniżej można wybrać jeden z 3 sposobów podpisania deklaracji:
Program przed wysłaniem VAT-UEK sprawdza poprawność wypełnienia pól i wyłapuje najczęściej pojawiające się błędy, które mogły by skutkować odrzuceniem wysłanej deklaracji.
Na skróty
Informacja podsumowująca VAT UE – kto powinien ją sporządzić i kiedy? (art. 100 ust. ustawy o VAT)
Wszystkie transakcje wewnątrzwspólnotowe: import i eksport towarów oraz eksport usług powinny by dokumentowane w odpowiedni sposób. Taki obowiązek na podatników dokonujących transakcji z innymi podmiotami z Unii Europejskiej nakłada ustawa o VAT. Dodatkowo przedsiębiorcy muszą wykazać daną transakcję na gruncie podatkowym. Podatnicy dokonujący:- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT)
- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT)
- wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług (WŚU)
- przemieszczenia towarów w procedurze magazynu typu call-off stock na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju
Jak wskazuje art. 100 ust. 3 ustawy o VAT:
Informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
- powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4,
- dokonano przemieszczenia towarów lub zmiany w zakresie procedury, o których mowa w ust. 1 pkt 5.
Obowiązek złożenia korekty VAT UE – art. 101 ustawy o VAT
Jeżeli informacja podsumowująca VAT UE będzie zawierała błędy, to zgodnie z przepisami podatnik, który ją sporządził ma obowiązek dokonania korekty niezwłocznie po tym jak zauważy błąd. Korektę składa się w formie elektronicznej. <Korekta informacji VAT UE dokonywana jest jako informacja podsumowująca VAT UEK. Druk korekty należy wypełnić tylko w pozycjach, które objęte są zmianą. Wypełnia się:W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonej informacji podsumowującej podmiot, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę tej informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- pozycję „Było” – należy ująć wcześniej wprowadzone błędnie dane
- pozycję „Jest” – należy wskazać prawidłowe dane takie jakie powinny być wcześniej umieszczone zgodnie ze stanem faktycznym.
Sporządzenie i wysłanie korekty informacji podsumowującej VAT UE wymaga autoryzacji w zależności od podmiotu wysyłającego korektę:
- osoby fizyczne – autoryzacja za pomocą podpisu kwalifikowanego lub kwoty przychodu. Jeżeli deklaracja VAT UEK zostaje wysłana w 2023 roku, to za autoryzację służy kwota przychodu z zeznania rocznego za 2021 rok
- osoby niebędące osobami fizycznymi – autoryzacja jedynie za pomocą podpisu kwalifikowanego.
Podatnik złożył informację podsumowującą VAT UE za miesiąc kwiecień 2023. Wykazał w niej transakcję WNT i podał następujące dane:
- kod kraju – DE
- nr identyfikacyjny VAT kontrahenta – DE 1111111111
- kwota transakcji w złotówkach – 7 000 zł.
- „Było” DE – DE 1111111111, kwota transakcji w zł: 7 000 zł
- „Jest” DE – DE 1111364427, kwota transakcji w zł: 7 000 zł.
Jak złożyć deklarację VAT-UEK w programie FakturaXL?
Program FakturaXL pozwala na tworzenie deklaracji VAT-UE oraz ich korekt, czyli VAT-UEK. Deklaracje te znajdują się w zakładce Raporty, sekcja Deklaracje, można je wygenerować i wysłać bezpośrednio z programu do Urzędu Skarbowego.Deklaracja VAT-UEK generuje się automatycznie na podstawie wprowadzonych do programu faktur WDT i WNT.
W sekcji B należy uzupełnić dane podatnika, w sekcja C, D E i F dodaje się wyłącznie wiersze dotyczące korygowanych wpisów. W pierwszym wierszu należy podać stan przed korektą, a w drugim po korekcie (stan poprawny).
W sekcji G podaje się dane podatnika, opcjonalnie tel. kontaktowy.
Poniżej można wybrać jeden z 3 sposobów podpisania deklaracji:
- dane autoryzujące (podpis kwotą przychodu)
- podpis własny certyfikatem kwalifikowanym
- podpis ceryfikatem kwalifikowanym od FakturaXL
Program przed wysłaniem VAT-UEK sprawdza poprawność wypełnienia pól i wyłapuje najczęściej pojawiające się błędy, które mogły by skutkować odrzuceniem wysłanej deklaracji.
Data publikacji: 2023-08-14, autor: FakturaXL