Jednym z elementów składających się na sukces firmy jest posiadana przez przedsiębiorcę umiejętność efektywnego zarządzania finansami. Aby zarządzanie było skuteczne zaleca się regularne przeprowadzanie analiz finansowych. Dzięki temu przedsiębiorca będzie dokładnie widział, jak wygląda aktualna sytuacja finansowa w jego firmie i będzie mógł podejmować świadome decyzje biznesowe. Czym jest analiza finansowa i jakie wynikają z niej korzyści dla przedsiębiorstwa? przeprowadzanie analizy finansowej firmy

Czym jest analiza finansowa firmy?

Analiza finansowa zawiera dane finansowe przedsiębiorstwa. Dzięki niej można ocenić:
  • zdolność firmy do wypracowywania zysków
  • możliwości utrzymania płynności finansowej
  • stabilność firmy
  • ogólną sytuację finansową przedsiębiorstwa.
Dzięki analizie finansowej przedsiębiorca wie jak ma zarządzać firmą, aby odniosła sukces i wypracowała zadowalające zyski. Pozwala też na identyfikację mogących pojawić się problemów oraz określa szanse na rozwój przedsiębiorstwa.

Wnioski wynikające z przeprowadzonej analizy finansowej przedsiębiorca może wykorzystać do:
  • podejmowania decyzji przy pozyskiwaniu i wykorzystywaniu środków finansowych
  • kontroli w zakresie przebiegu procesów finansowych w działalności firmy i ich weryfikacji z przyjętymi założeniami
  • oceny sytuacji majątkowej oraz finansowej przedsiębiorstwa przez odbiorców zewnętrznych.
Z analizy finansowej mogą skorzystać zarówno właściciele firm i pracownicy jak i kontrahenci handlowi, banki, inwestorzy oraz organy administracji rządowej. 

Kiedy przeprowadza się analizę finansową? 

Analiza finansowa powinna być przeprowadzona w odpowiednim momencie, bo tylko wtedy ma sens. Przede wszystkim powinna być dokonana:
  • przy planowaniu strategicznym
  • przy podejmowaniu ważnych decyzji inwestycyjnych, jeszcze przed ich podjęciem
  • w trakcie oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa przez instytucje zewnętrzne, takie jak banki lub inwestorzy.

Analiza finansowa firmy – jak przebiega?

  • zbieranie i analiza danych – na początku należy zebrać wszystkie potrzebne dokumenty finansowe, jak: 
    • bilanse
    • rachunki zysków i strat
    • przepływy pieniężne
  • analiza wskaźnikowa – polega na analizowaniu wskaźników finansowych, takich jak płynność, zadłużenie, rentowność czy wskaźniki aktywności
  • ocena i prognozy – ostatni etap polega na ocenie dotychczasowych wyników finansowych oraz wysuwaniu prognoz na przyszłość. Pomaga w planowaniu strategicznym i w podejmowaniu decyzji biznesowych, które mają oparcie na solidnych danych.

Analiza finansowa – rodzaje metod

Analiza finansowa może dotyczyć różnych zasięgów działalności przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim pozwala zapoznać się z kondycją finansową przedsiębiorstwa, co między innymi daje możliwość tworzenia prognoz co do przyszłości firmy. W tym celu przedsiębiorca powinien wybrać najbardziej odpowiednią metodę spełniającą wymagania i cele firmy.

Dostępne są trzy główne metody opierające się na podejściu indukcyjnym, dedukcyjnym i redukcyjnym:
  • metoda indukcyjna – analizuje szczegółowe dane finansowe na podstawie, których wyciągane są wnioski dotyczące kondycji finansowej przedsiębiorstwa
  • metoda dedukcyjna – polegającą na stosowaniu ogólnych zasad i teorii finansowych potrzebnych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
  • metoda redukcyjna – analizuje poszczególne elementy finansowe, jak: 
    • aktywa i pasywa
    • przychody i koszty.

Etapy analizy finansowej przedsiębiorstwa

Cały proces analizy finansowej przedsiębiorstwa wymaga zrozumienia i zastosowania różnych etapów analizy, które mają pomóc odczytać kondycję finansową firmy. Każdy z przeprowadzanych etapów spełnia ważną rolę w całej analizie finansowej w zakresie oceniania, planowania i reagowania na zmieniające się warunki gospodarcze.

W analizie finansowej wyróżnia się następujące etapy:
  • analiza wstępna – na tym etapie oceniana jest efektywność działalności firmy jeszcze zanim zostaną podjęte ważne zmiany strategiczne
  • analiza bieżąca – przeprowadza się ją regularnie. Na tym etapie sprawdzana jest bieżąca sytuacja finansowa przedsiębiorstwa, co daje możliwość szybkiej reakcji na zmiany
  • analiza następcza – ocenia efekty wcześniejszych działań, co pozwala dokonać oceny efektywności przedsiębiorstwa.

Analiza finansowa – wskaźniki

W ocenie finansów firmy dużą rolę odgrywają wskaźniki finansowe, takie jak: 
  • wskaźnik zadłużenia – kluczowy wskaźnik, dzięki któremu możliwe jest wdrożenie w odpowiednim momencie działań restrukturyzacyjnych lub podjęcie innych działań, których celem jest zmniejszenie zadłużenia. Wskaźnik zadłużenia pomaga ocenić w jakim stopniu aktywa firmy finansowane są przez długi
  • wskaźnik rentowności – wskaźnik służy do wskazywania efektywności firmy w osiąganiu zysków
  • wskaźnik płynności – pomaga w ocenie, czy dana firma powinna podjąć czynności prowadzące do zmniejszenia zadłużenia. Wskaźnik bada w jaki sposób przedsiębiorstwo efektywnie zarządza bieżącymi zobowiązaniami
  • wskaźnik rotacji należności – pomaga w ocenie skuteczności firmy w zarządzaniu należnościami w zakresie szybkości ściągania oraz efektów działań przy realizowaniu transakcji finansowych.
Oprócz wyżej wymienionych wskaźników należy wziąć pod uwagę jeszcze inne dodatkowe wskaźniki ekonomiczne, które pozwolą jeszcze lepiej zrozumieć sytuację finansową firmy i tym samym pomogą w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji biznesowych. 

Sposób na przeprowadzenie skutecznej analizy finansowej przedsiębiorstwa

Aby analiza finansowa została przeprowadzona w sposób skuteczny, to należy wybrać jak najlepszą dla firmy metodę i wskaźniki finansowe. Istotne jest pełne zrozumienie dokumentacji finansowej firmy. Będzie to możliwe tylko wtedy, kiedy osoby przeprowadzające analizę finansową będą posiadały odpowiednią wiedzę ekonomiczną oraz doświadczenie w interpretowaniu danych finansowych. 

Analiza finansowa – dlaczego warto ją przeprowadzić? 

Przeprowadzona analiza finansowa pozwala uzyskać informacje o kondycji finansowej danego przedsiębiorstwa. Jest to podstawowa korzyść, dla której warto jest jej dokonać. Dzięki analizie można określić, jak wygląda rzeczywisty stan majątku oraz jak kształtuje się poziom kapitałów danego przedsiębiorstwa. Badanie dotyczy:
  • aktywów i źródeł ich finansowania
  • wysokości zysków poszczególnych obszarów działalności
  • płynności finansowej
  • sprawnego zarządzania zapasami, należnościami i zobowiązaniami.
Analiza finansowa pomaga również przy ocenie zdolności kredytowej przez banki lub inne instytucje finansowo-kredytowe. Taka ocena jest podstawą do podjęcia decyzji kredytowej o udzieleniu lub nieudzieleniu kredytu bądź pożyczki. Taka analiza jest też przydatna dla ewentualnych inwestorów, którzy mogą z niej odczytać potrzebne im informacje do oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa, w które chcą zainwestować własne środki. 

Podsumowanie 

Analiza finansowa jest bardzo przydatnym narzędziem dla każdego przedsiębiorcy. Dzięki niej może on dokonać oceny obecnej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, a także poznać problemy i szanse, które mogą pojawić się w firmie. W ten sposób przedsiębiorcy mają możliwość efektywnego planowania przyszłości przedsiębiorstwa. Regularne i dokładnie przeprowadzane analizy finansowej pozwalają przedsiębiorcy podejmować świadome oraz trafne decyzje biznesowe.


Data publikacji: 2025-04-19, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU