Analiza finansowa firmy – kiedy należy ją wykonać?
Analiza finansowa to zaawansowany proces badania i oceny danych finansowych firmy. Uzyskane informacje pozwalają rozpoznać zdolność do osiągania zysków, płynności finansowej, stabilności oraz przeanalizować ogólną sytuację finansową jednostki. To podstawowe narzędzie używane w procesie zarządzania. Analiza finansowa jest rekomendowana dla każdego przedsiębiorcy i każdej firmy, bez względu na profil działalności.
Analiza finansowa jest wykorzystywana przez inwestorów, którzy uzyskując szczegółowe dane o firmie, podejmują decyzję o podjęciu współpracy.
Analiza służy do wyznaczenia celów finansowych firmy. Uzyskane informacje ułatwiają zarządowi wyznaczenie minimalnych zysków oraz przychodów, które powinny zostać osiągnięte przez przedsiębiorstwo, aby spłacić akcjonariuszy, inwestorów i pozostałych interesariuszy.
Kredytodawcy także używają analizy finansowej. Żadna instytucja finansowa nie udziela kredytu przed sprawdzeniem sytuacji materialnej potencjalnego klienta. Co więcej, dzięki analizie finansowej można wykryć postępowanie sprzeczne z obowiązującymi przepisami i weryfikację, czy przedsiębiorstwo postępuje zgodnie z obowiązującymi zasadami.Z jakich etapów składa się analiza finansowa?
Analiza finansowa służy do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, ale ułatwia także podejmowanie decyzji o podłożu biznesowym.
Analiza finansowa składa się z kilku etapów:
- gromadzenie danych finansowych na temat badanej organizacji – zbieranie sprawozdań finansowych, bilansów, rachunków zysków i strat, przepływów pieniężnych, danych o długach i innych ważnych informacjach finansowych,
- podział danych na kilka kategorii – aktywa, pasywa, przychody, koszty, operacyjne i inwestycyjne, dzięki czemu można określić, które obszary działalności firmy mają znaczenie w osiąganym wyniku finansowym,
- analiza wskaźników finansowych, które odgrywają istotną rolę, w ocenia kondycji finansowej firmy; w praktyce oznacza to wskaźnik płynności, wskaźnik zadłużenia, wskaźnik rentowności i wskaźnik aktywności,
- kontrola następcza – odbywa się po analizie wstępnej i wskaźnikowej; to proces oceny i badania wykonanych do tego czasu sprawozdań finansowych po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Analiza finansowa wykonana przez firmę pozwala zweryfikować, czy podjęte decyzje i działania przyniosły dobre efekty, czy były błędne. Na podstawie uzyskanych danych można planować przyszłe działania.
Jakie są metody analizy finansowej?
Analiza finansowa jest ściśle związana z działaniem całej firmy. Służy do określenia jej kondycji i ma wpływ na przyszłościowe rezultaty oraz sytuacje. Można wybrać jedną z trzech metod, uwarunkowanych potrzebami firmy.
Metody analizy finansowej:- Metoda indukcyjna – do wyznaczenia ogólnych trendów służą dokładne dane albo obserwacje. Analitycy weryfikują bilanse, rachunki zysków oraz strat i przepływy pieniężne. Uzyskane informacje służą do wydania ogólnych wniosków związanych z możliwościami firmy co osiągania zysków, płynności finansowej i pozostałych aspektów finansowych – bardzo często służy do wykonywania prognoz i planów finansowych. Ta metoda sprawdzi się do tworzenia hipotez z uwzględnieniem posiadanych danych.
- Metoda dedukcyjna – przeciwieństwo metody indukcyjnej. Zostaje wykonana w celu przygotowania ogólnych wniosków albo teorii, zgodnie z ogólnymi zasadami używanymi w określonej sytuacji. Wyznaczone zasady zarządzania finansami albo teorie finansów odnoszące się do konkretnych przypadków umożliwiają weryfikację, czy firma postępuje w sposób odpowiadający wyznaczonym zasadom. Przedstawiana metody służy do oceny zgodności z teorią finansów.
- Metoda redukcyjna – rozłożenie konkretnej sprawy na czynniki, do których zalicza się aktywa, pasywa, przychody i koszty. Dzięki podjętym działaniom analiza jest dokładniejsza i pozwala zwrócić uwagę na obszary, w których konieczne jest wykonanie dodatkowych działań. Analiza pozwala sprawdzić także skuteczność elementów finansowych firmy.
Rodzaje analizy finansowej
Analiza finansowa dzieli się na:- analizę wstępną – przed podjęciem pierwszych działań – powstaje w celu przygotowania planu działania; pozwala stwierdzić, czy przedsiębiorstwo prosperuje w sposób efektywny i czy podejmowane działania nie wymagają modyfikacji,
- analizę bieżącą – dedykowana do usystematyzowania kontroli procesów biznesowych w firmie. Analiza umożliwia wykrywanie nieprawidłowości, będących konsekwencją podejmowanych decyzji,
- analizę następną – jej celem jest ocena rezultatów działań, które miały miejsce w przeszłości wraz z wyznaczeniem ich skuteczności. Dla firmy oznacza to możliwość uniknięcia błędnych decyzji w przyszłości.
Znając sytuację finansową firmy, można także zwiększyć osiągane zyski.
Oprócz metod ogólnych wykorzystywane są także metody szczegółowe, które służą do wykonania dokładnych badań analitycznych, oceny stanu zjawisk wraz z ich przyczyną.
Metody szczegółowe:- metoda porównań – porównanie dwóch wielkości, gdzie jedną z nich jest przedmiot porównania, a druga to podstawa porównania, dzięki czemu można określić różnice między badanym zjawiskiem a zjawiskiem używanym do porównania,
- metoda badań przyczynowych – pogłębienie badań wskaźników ekonomicznych, zgodnie z którymi można wyznaczyć wpływ konkretnych czynników na różnice wyznaczone podczas analizy porównawczej.
Etapy analizy wstępnej i wskaźników sprawozdań finansowych
Analiza finansowa składa się z analizy wstępnej sprawozdań finansowych, podczas której gromadzone są informacje o strukturze i dynamice finansowej firmy.
Analiza wstępna:- Analiza pionowa – określa udział aktywów trwałych i aktywów obrotowych we wszystkich aktywach firmy oraz wyznacza udział w pasywach kapitału własnego, zobowiązań i rezerwy na zobowiązania. Pozwala wyznaczyć udział konkretnych przychodów i kosztów w całości sprawdzanych składników. Uzyskane informacje pozwalają określić kompletny obraz struktury finansów firmy.
- Analiza pozioma – weryfikacja, jak zmieniały się wartości w danych pozycjach bilansu.
Na drugi etap składa się analiza wskaźników sprawozdań finansowych, co umożliwia rozwinięcie wyników analizy wstępnej, dzięki sprawdzeniu czterech obszarów działalności firmy.
W analizie finansowej wskaźnikowej weryfikowane są cztery wskaźniki:- wskaźnik rentowności – informacja o zyskowności firmy (ogólna sytuacja finansowa); weryfikowana jest rentowność sprzedaży, aktywów i kapitał własny,
- wskaźnik płynności – zapewnia informacje czy przedsiębiorstwo ma zdolność do opłacenia aktualnych zobowiązań; dostępny jest wskaźnik płynności bieżącej, płynności przyspieszonej i wskaźnik środków pieniężnych,
- wskaźnik rotacji należności — wskazuje, czy firma nie mierzy się z trudnościami w opłacaniu i ściąganiu należności w wyznaczonym terminie; wskaźnik wskazuje, po ilu przeciętnie dniach jednostka uzyskuje płatności od kontrahentów,
- wskaźnik zadłużenia – w jakim stopniu aktywa jednostki pokrywa kapitał obcy (wysoki wskaźnik to dowód, że firma jest zadłużona).
Data publikacji: 2024-03-28, autor: FakturaXL