Czy otworzenie własnej kawiarni jest dobrym pomysłem na biznes? Wydaje się, że tak, pomimo, że obecnie podobną działalność prowadzi wiele firm. Aby kawiarnia odniosła sukces musi wyróżniać się czymś wyjątkowym na tle konkurencji. Jak otworzyć kawiarnię i jakich formalności należy dopełnić?
Zakładanie kawiarni należy rozpocząć od:
Do takiego wniosku należy dołączyć biznesplan, który powinien zawierać niżej wymienione elementy:
Na skróty
Czy łatwo jest otworzyć kawiarnię?
Wydawać by się mogło, że otworzenie i prowadzenie własnej kawiarni nie jest trudne. Jednak jest to dość skomplikowane przedsięwzięcie, które wymaga odpowiedniego przygotowania, posiadania sporych środków finansowych i przede wszystkim dużego zaangażowania.Zakładanie kawiarni należy rozpocząć od:
- dobrego pomysłu na jej prowadzenie
- zastanowienia się nad serwowanymi produktami, jak: desery, kawa itp.
- znalezienia odpowiedniego lokalu
- rejestracji firmy
- otrzymania zgody od Sanepidu
- otrzymania koncesji na alkohol
- poszukania i zatrudnienia pracowników.
Na początek dobry biznesplan
Na początku warto jest stworzyć dobry biznesplan, od którego może zależeć powodzenie całego przedsięwzięcia. Dobry biznesplan to podstawa każdego biznesu. Wbrew pozorom nie jest to wcale łatwe zadanie, dlatego najlepiej powierzyć je specjalistom. Dobrze jest też zastanowić się nad charakterem kawiarni oraz sprawdzić konkurencję i zainteresowanie potencjalnych klientów lokalem tego rodzaju w wybranej lokalizacji. W zależności od wielkości miejscowości, w której ma działać kawiarnia mogą być serwowane w niej różne produkty. Przykładowo w dużych miastach klienci mogą interesować się kawą i deserami, ale również mogą zamawiać sałatki oraz śniadania. Z kolei w mniejszych miejscowościach najlepiej będzie sprzedawała się tylko kawa i ciasta. Od rodzaju oferowanych posiłków zależy też rodzaj sprzętów, w które powinna zostać wyposażona kawiarnia. Wszystkie wydatki związane z zakupem wyposażenia powinny zostać ujęte w biznesplanie. W związku z tym, że koszty związane z otworzeniem kawiarni nie należą do najmniejszych, to spora część przedsiębiorców składa wnioski o dofinansowanie ze środków unijnych lub Urzędu Pracy.Do takiego wniosku należy dołączyć biznesplan, który powinien zawierać niżej wymienione elementy:
- nazwę i logo kawiarni
- planowaną liczbę zatrudnionych pracowników
- opis planowanej działalności
- opis celów działalności
- analizę kosztów
- prognozę finansową na okres od 3 do 5 lat
- analizę SWOT (mocne i słabe strony firmy)
- plan budowy lub remontu lokalu
- analizę konkurencji
- plan wprowadzanych działań marketingowych
- wizję przedsiębiorstwa
- harmonogram wdrożenia.
Rejestracja firmy
Rejestracja firmy zajmującej się prowadzeniem kawiarni przebiega w taki sam sposób jak w przypadku rejestracji innych działalności gospodarczych. Przedsiębiorca musi zgłosić działalność w CEIDG, jeżeli będzie prowadził ją w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub w KRS-ie, jeżeli będzie zakładana spółka. Podczas rejestracji należy wybrać właściwy kod PKD. W tym celu przedsiębiorca powinien skorzystać z ogólnodostępnej wyszukiwarki kodów PKD. W następnej kolejności należy zgłosić firmę do ZUS-u korzystając z formularzy ZUS ZUA (zgłoszenie wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego) lub ZUS ZZA (zgłoszenie do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego). Po tych formalnościach pozostaje zgłoszenie rejestracyjne do VAT w Urzędzie Skarbowym na formularzu VAT-R. Przy zatrudnieniu pracowników na umowę o pracę należy powiadomić o tym fakcie inspektora pracy w terminie 14 dni od założenia działalności.Lokalizacja i wymagania związane z lokalem gastronomicznym
W przypadku kawiarni istotną rzeczą jest jej atrakcyjna lokalizacja. Od niej w dużej mierze może zależeć sukces przedsięwzięcia, na który składają się nie tylko wysokiej jakości produkty czy wspaniała obsługa, ale również usytuowanie lokalu. Ważne, żeby kawiarnię odwiedzała duża liczba klientów, a tak może być, jeżeli będzie on usytuowany przy dość ruchliwej ulicy lub w centrum miasta. Lokal pod kawiarnię musi zostać odpowiednio przygotowany, tak aby spełniał wszystkie wymagania dotyczące lokalu gastronomicznego. Czasami koszt wynajmu takiego lokalu o dużej powierzchni może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Do tego dochodzi koszt remontu i przystosowania do lokalu gastronomicznego, a to może już być niemała kwota rzędu nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kawiarnia powinna być wyposażona w klimatyzację oraz wszystkie potrzebne media, jak np. w kanalizację. Na zapleczu musi znaleźć się zlewozmywak, toaleta, 2 wejścia oraz szatnia lub inne miejsce, w którym będzie można zostawić ubrania. Kuchnia powinna posiadać na podłodze i ścianach łatwo zmywalne płytki.Wyposażenie lokalu
Jak kawiarnia to przede wszystkim dobry, profesjonalny ekspres do parzenia kawy. Można kupić używany lub nowy za gotówkę bądź wziąć w leasing. Kolejnym sprzętem przydatnym w kawiarni jest blender, młynek, kostkarka i kruszarka do lodu, lodówka. Dodatkowo w przypadku własnych wypieków należy zakupić piec, najlepiej konwekcyjny. Niezbędnym wyposażeniem będą naczynia, w których serwowane mają być produkty. Będą to: filiżanki do kawy, szklanki do napojów, talerzyki, kieliszki, łyżeczki, widelczyki itp. Kawiarnia musi posiadać również stoliki i krzesła bądź fotele dla klientów. Wszystkie naczynia powinny być myte w zmywarce. Jest to kolejny sprzęt, który musi zostać zakupiony. Właściciel lokalu powinien też zadbać o odpowiedni strój dla pracowników kuchni oraz kelnerów. Każda sprzedaż produktów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej musi być ewidencjonowana na kasie fiskalnej, dlatego też przedsiębiorca zobowiązany jest do zakupu urządzenia rejestrującego sprzedaż. Zakup kasy fiskalnej to koszt ok. 1 500 zł.O co jeszcze należy zadbać?
W kawiarni bardzo ważna jest panująca w niej atmosfera oraz tzw. klimat. Od tych dwóch czynników może wiele zależeć, czy kawiarnia odniesie sukces i czy klienci będą chętnie do niej przychodzić. Planując wystrój można wzorować się na różnej tematyce. Należy jednak pamiętać, aby współgrał on z ofertą produktową. Przykładowo kawiarnia może być przystosowana do rodziców z małymi dziećmi, a także do młodych mam, które będą mogły spotkać się w takim miejscu i wymienić między sobą własne doświadczenia z bycia mamą. Dobrym pomysłem jest też stworzenie kawiarni w stylu romantycznym czy dedykowanej seniorom z przytulnym, domowym wnętrzem. Nieważne jaki styl zostanie wybrany ważne, aby wszystkie elementy ze sobą współgrały. Pozwoli to zbudować silną markę budzącą zaufanie u klientów. Warto też pomyśleć o ofercie darmowego Internetu.Otworzenie kawiarni – jakich formalności należy dopełnić?
Otworzenie i prowadzenie kawiarni wiążą się ze spełnieniem określonych formalności. Aby lokal mógł być legalnie prowadzony przyszły właściciel musi:- posiadać koncesję na sprzedaż napojów alkoholowych wydaną przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwych ze względu na lokalizację lokalu świadczącego sprzedaż. Koncesję wydaje się na czas nie krótszy niż 4 lata
- posiadać zgodę na prowadzenie kawiarni wydaną przez Wojewódzki Inspektorat Sanitarny (WIS), czyli Sanepid – zgodę można otrzymać między innymi po:
- przygotowaniu projektu technicznego lokalu
- przedstawieniu książeczki wydanej przez Sanepid
- przeszkoleniu pracowników z zakresu BHP
- przebadaniu wody
- posiadania umowy na wywóz śmieci
- przeprowadzeniu deratyzacji
- wdrożyć zasady Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP) oraz Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP)
- spełnić wszystkie wymagania związane z BHP
- spełnić wymagania Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz Ochrony Przeciwpożarowej.
- kserokopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z KRS
- kserokopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny przedsiębiorcy do lokalu, w którym ma być prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych, jak np.: umowa najmu, umowa użyczenia, umowa dzierżawy, akt własności
- pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku na prowadzenie kawiarni – jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym
- oryginał decyzji właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, która będzie potwierdzała spełnienie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.
Koszty związane z otworzeniem i prowadzeniem kawiarni
Koszty ponoszone w związku z prowadzeniem kawiarni można podzielić na:- koszty stałe
- koszty zmienne.
- wysokość czynszu
- koszty związane z utrzymaniem lokalu, takie jak:
- opłata za wodę
- opłata za ogrzewanie
- wywóz śmieci
- ochrona
- inne
- koszty usług telekomunikacyjnych
- koszty poniesione na ubezpieczenie mienia
- koszty prowadzenia działalności gospodarczej (składki ZUS)
- dzierżawa terminala płatniczego oraz systemu POS
- koszty renowacji i utrzymania sprzętu
- koszty księgowości
- koszty energii elektrycznej
- prowizje transakcyjne.
Co może mieć wpływ na sukces kawiarni?
Wpływ na odniesienie sukcesu w kawiarni mają zapewne pierwsze dni i tygodnie jej funkcjonowania, dlatego właściciel powinien postarać się, aby ten czas był spożytkowany na budowanie jak największej ilości pozytywnych opinii i pozyskaniu wielu zadowolonych klientów, którzy mogliby pozostać na dłużej i polecić kawiarnię swoim znajomym. Z tego powodu tak ważne jest zaangażowanie właściciela jak również wszystkich zatrudnionych pracowników i utrzymywanie przez cały czas usług na wysokim poziomie. Dla właściciela oznacza to przebywanie cały czas na miejscu w kawiarni oraz doglądanie lokalu i przypatrywanie się pracy personelu. Obsługa gości musi odbywać się wg najwyższych standardów obsługi. Może pomóc w tym obecność właściciela kawiarni, co zapewne będzie motywujące dla załogi pracowniczej. Później właściciel może zostać zastąpiony przez dobrego managera.Podsumowanie
Otworzenie kawiarni wiąże się ze spełnieniem wielu formalności oraz posiadaniem odpowiedniej ilości pieniędzy na start. Przedsiębiorca musi przejść długą drogę zanim otworzy własny lokal. Jednak pomimo tego warto spróbować swoich sił w tym biznesie. Własna kawiarnia może okazać się strzałem w dziesiątkę. Jest to miejsce, w którym ludzie lubią się spotykać, dlatego między innymi ma szansę na powodzenie.
Data publikacji: 2024-06-12, autor: FakturaXL