Usługi cateringowe już od dłuższego czasu cieszą się sporą popularnością, dlatego cały czas powiększa się grono przedsiębiorców, którzy chcą zajmować się tego typu usługami. Firma cateringowa przygotowuje określone rodzaje posiłków, a następnie dostarcza je pod adres wskazany w zamówieniu. W związku z tym, że catering jest usługą gastronomiczną to przyszły właściciel zanim otworzy firmę musi najpierw spełnić określone wymagania.
Znanych jest kilka rodzajów cateringu w zależności od potrzeb i rodzaju imprezy. Wyróżnia się:
Następnie należy:
Jednak najważniejsze jest, aby reklama była dobrze przemyślana, bo tylko wtedy może przynieść spodziewany rezultat.
Koszt cateringu zależy od jego rodzaju i imprezy, na którą został zamówiony. Przykładowy, średni koszt dla klienta w przeliczeniu na 1 osobę może wynieść ok. 100 zł. Przedsiębiorca od tej kwoty musi odliczyć wydatki związane z dostawą posiłku, zakupem produktów, kosztem eksploatacji kuchenki i innych urządzeń wykorzystywanych do ich przyrządzania, jak np. koszty energii elektrycznej, gazu itp. Po ich odliczeniu przedsiębiorcy może pozostać kwota ok 70 zł stanowiąca jego zysk, którą należy przemnożyć przez liczbę osób, dla których przygotowywane są posiłki.
W przypadku cateringu, podobnie jak przy każdym innym rodzaju działalności od uzyskanej kwoty przychodu należy odliczyć jeszcze koszty związane z prowadzeniem działalności, jak składki na ZUS, podatki, czynsz za wynajem pomieszczenia itp.
Na skróty
Czym jest catering oraz catering dietetyczny?
Catering to usługa polegająca na przygotowywaniu posiłków na zlecenie klienta. Swoim zakresem obejmuje przygotowanie i dostarczanie już gotowych dań do klienta, który złożył zamówienie na określone potrawy. Przez gotowe dania należy rozumieć posiłki przygotowywane w innym miejscu niż miejsce dostarczenia i konsumpcji. Czynności podlegające pod catering to również organizacja przyjęć lub obsługa innych zdarzeń, jak np. seminaria, szkolenia czy konferencje. O cateringu mówimy wtedy, kiedy usługa zawiera czynności związane z przygotowywaniem posiłków oraz ich dostarczaniem pod wskazany adres i ewentualną obsługę danego wydarzenia. Usługi cateringowe objęte są stawką VAT w wysokości 8%. W przypadku, kiedy dodatkowo oferowane są napoje, jak: woda, herbata, kawa, napoje bezalkoholowe to do stawki 8% dolicza się 23% VAT za dostawę napojów. Dotyczy to również sytuacji, w której napoje wchodzą w skład kompleksowej usługi cateringu.Znanych jest kilka rodzajów cateringu w zależności od potrzeb i rodzaju imprezy. Wyróżnia się:
- catering weselny
- catering biznesowy
- catering okolicznościowy
- catering dietetyczny (obecnie jeden z najbardziej popularnych rodzajów cateringu).
Catering w domu – dodatkowa opcja
Czasami przedsiębiorcy chcąc zaoszczędzić np. na wynajmie pomieszczenia, w którym będą przygotowywać posiłki wybierają opcję prowadzenia działalności we własnym domu. W tej sytuacji obowiązują podobne zasady jak przy otwieraniu firmy w wynajętym pomieszczeniu. Działalność może być prowadzona jedynie po uzyskaniu zgody Sanepidu, dlatego pomieszczenie kuchenne musi zostać dostosowane do wymagań wymienionych w przepisach. Należy też zaadaptować kuchnię, aby bez problemu można było przygotowywać w niej większą ilość posiłków. Catering w domu również wymaga podjęcia odpowiednich działań marketingowych, które w tym przypadku powinny być bardziej intensywne.Przygotowanie biznesplanu
W dobrym biznesplanie muszą znaleźć się między innymi tak ważne informacje, jak:- cel firmy
- opis sprzedawanych produktów lub usług
- wskazanie grupy docelowej, do której będzie kierowana oferta
- analiza SWOT (mocne i słabe strony firmy oraz szanse i zagrożenia)
- analiza konkurencji
- kalkulacja kosztów potrzebnych na rozpoczęcie działalności gospodarczej
- prognoza finansowa na najbliższe 3 do 5 lat
- harmonogram wydatków
- plan marketingowy.
Rejestracja firmy
Pierwszym krokiem przy otwieraniu jakiejkolwiek działalności jest pomysł na własny biznes oraz wskazanie obszaru w jakim będzie on prowadzony. Jeżeli jest już pomysł to warto na początku wykonać analizę rynku i zastanowić się jakie kroki trzeba podjąć oraz jakie nowości wprowadzić, aby zainteresować i przyciągnąć jak najwięcej potencjalnych klientów. Warto jest też zastanowić się do jakiej grupy chcemy skierować swoje usługi. Dobrze jest stworzyć biznesplan i po kolei realizować wszystkie jego założenia.Następnie należy:
- zarejestrować działalność w CEIDG lub KRS w zależności od wybranej formy prawnej (można to zrobić osobiście w urzędzie gminy, wysłać listem poleconym lub elektronicznie)
- złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie do VAT na formularzu VAR-R
- zgłosić płatnika składek ubezpieczeniowych do ZUS-u w terminie do 7 dni od daty rozpoczęcia działalności
- złożyć wniosek do Sanepidu o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności gastronomicznej.
Wybór lokalu oraz zezwolenie Sanepidu
W przypadku firmy cateringowej lokalizacja lokalu jest najmniej ważnym elementem, ponieważ posiłki dostarczane są pod wskazany adres, a klienci nie przychodzą do lokalu na konsumpcję. Stąd może on mieścić się nawet na obrzeżach miasta. W ten sposób przedsiębiorca może zaoszczędzić na wynajmie. Firma cateringowa z uwagi na specyficzną działalność związaną z przygotowywaniem posiłków musi spełnić szereg warunków higieniczno-sanitarnych. Przede wszystkim musi posiadać zezwolenie na prowadzenie działalności wydane przez Sanepid. Wymaga się między innymi, aby pomieszczenia, w których przygotowywane będą posiłki były czyste i znajdowała się w nich umywalka oraz mydło, najlepiej w płynie, ręczniki papierowe do wycierania rąk, płyn dezynfekujący, a także zlew. Ponadto należy pamiętać, że droga z brudnymi naczyniami nie może krzyżować się z drogą z naczyniami czystymi, dlatego wymaga się, aby brudne naczynia znajdowały się w oddzielnym pomieszczeniu przeznaczonym do ich mycia. Należy pamiętać również o tym, że wszystkie pomieszczenia muszą posiadać odpowiednią wentylację i posiadać zabezpieczenie przed owadami.Koszty związane z prowadzeniem firmy cateringowej
Prowadzenie działalności gospodarczej w każdym przypadku, również w firmie cateringowej wiąże się z różnymi wydatkami związanymi między innymi:- z wynajmem lokalu
- wyposażeniem lokalu w meble i potrzebne urządzenia oraz naczynia
- zakupem środków czystości
- zakupem samochodu dostawczego
- rozliczeniami z ZUS-em i Urzędem Skarbowym
- opłatami za użytkowanie lokalu, jak gaz, prąd, woda
- opłatami za Internet
- reklamą.
Sprzęt i urządzenia wykorzystywane w cateringu
Firma cateringowa potrzebuje kilku sprzętów, które będą wykorzystywane do przygotowywania posiłków, takich jak między innymi:- blendery
- miksery
- kuchenka
- zamrażarka
- lodówka
- sztućce
- tarki do warzyw
- sitka
- dzbanki, miski, talerze.
- samochód dostawczy
- pojemniki termoizolacyjne
- skrzynie termoizolowane
- termosy do potraw.
Firma cateringowa – działania promocyjne
Sposób promowania firmy cateringowej zależy przede wszystkim od tego w stronę jakiej grupy klientów będzie skierowana oferta. Wtedy łatwiej jest stworzyć odpowiednią kampanię reklamową oraz zaplanować budżet jaki ma być na nią przeznaczony. Działalność może być reklamowana za pomocą różnych kanałów, co pozwala trafić do dużo większej liczby potencjalnych klientów. Obecnie najbardziej popularna jest reklama poprzez social media udostępniana za pomocą profili i kampanii oraz filmików zamieszczanych na Instagramie lub Facebooku. Dobrym pomysłem jest też stworzenie własnej strony internetowej, na której zostanie umieszczone menu wraz z cennikiem. Dobrze, jeżeli znajdą się na niej zdjęcia serwowanych posiłków. Zdjęcia koniecznie muszą być wysokiej jakości i w pełni odzwierciedlać wygląd poszczególnych potraw. Warto też zadbać o standard obsługi klienta.Jednak najważniejsze jest, aby reklama była dobrze przemyślana, bo tylko wtedy może przynieść spodziewany rezultat.
Ile można zarobić otwierając własną firmę cateringową?
Co prawda otworzenie działalności w postaci firmy cateringowej wymaga na początku poniesienia sporych kosztów, ale przy dobrej reklamie i pozyskaniu wielu klientów wydatek ten ma szansę szybko się zwrócić. Licząc zyski należy mieć świadomość, że działalność cateringowa w dużej części związana jest z sezonowością. Największej liczby zamówień można spodziewać się w okresach świątecznych, w czasie karnawału oraz w czasie popularnych imienin. Dodatkowo zainteresowanie cateringiem wzrasta w sezonie wiosenno-letnim, kiedy odbywają się komunie, chrzciny, różne eventy, pracownicze spotkania integracyjne itp.Koszt cateringu zależy od jego rodzaju i imprezy, na którą został zamówiony. Przykładowy, średni koszt dla klienta w przeliczeniu na 1 osobę może wynieść ok. 100 zł. Przedsiębiorca od tej kwoty musi odliczyć wydatki związane z dostawą posiłku, zakupem produktów, kosztem eksploatacji kuchenki i innych urządzeń wykorzystywanych do ich przyrządzania, jak np. koszty energii elektrycznej, gazu itp. Po ich odliczeniu przedsiębiorcy może pozostać kwota ok 70 zł stanowiąca jego zysk, którą należy przemnożyć przez liczbę osób, dla których przygotowywane są posiłki.
Catering dietetyczny – zarobki
Catering dietetyczny jest jedną z droższych wersji cateringu. Kwoty za przygotowanie zależą głównie od rodzaju diety, którą wybierze klient i od liczby kalorii. Zyskiem dla przedsiębiorcy jest kwota po odliczeniu kosztów przygotowania i dowozu.W przypadku cateringu, podobnie jak przy każdym innym rodzaju działalności od uzyskanej kwoty przychodu należy odliczyć jeszcze koszty związane z prowadzeniem działalności, jak składki na ZUS, podatki, czynsz za wynajem pomieszczenia itp.
Firma cateringowa – czy warto prowadzić?
Prowadzenie własnej firmy cateringowej ma szansę na sukces, co przekłada się na spore zyski. Jest to dobry pomysł na biznes. W ostatnich latach catering cieszy się coraz większą popularnością. Jeżeli posiłki będą smaczne i dodatkowo przygotowywane z dobrych jakościowo produktów to całe przedsięwzięcie może okazać się dochodowym zajęciem. Obecnie panuje moda na zdrowe, ekologiczne żywienie, co jest niewątpliwym plusem przemawiającym za prowadzeniem tego typu działalności.
Data publikacji: 2023-11-03, autor: FakturaXL