Obecnie spora część osób wykonuje pracę na podstawie kontraktu B2B. Czy w ramach umowy B2B można pójść na zwolnienie chorobowe wystawione przez lekarza na druku L4?
B2B to kontrakt gospodarczy zawierany pomiędzy dwoma firmami i przedsiębiorcami. Polega na tym, że osoby nie są zatrudnione na podstawie umowy o pracę, zlecenie lub o dzieło, a wykonują pracę polegającą na oferowaniu usług jako niezależny podmiot gospodarczy. Stronami takiego kontraktu mogą być np. jednoosobowe działalności gospodarcze, spółki akcyjne, spółki osobowe lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. B2B to skrót pochodzący od angielskiego wyrażenia business to business. W ramach B2B dozwolone jest prowadzenie różnych rodzajów działalności gospodarczej, jak: handel detaliczny i hurtowy oraz świadczenie usług. W tym zakresie nie ma żadnych ograniczeń pod warunkiem, że obie strony transakcji są podmiotami gospodarczymi. Współpraca w ramach B2B wykorzystywana jest w marketingu wertykalnym, czyli pomiędzy firmami różnych branż oraz w marketingu horyzontalnym, czyli pomiędzy firmami z tej samej branży. Marketing B2B polega na sprzedawaniu produktów i usług innym firmom. Sprzedaż nie dotyczy klientów indywidualnych (B2C - business to client).
Umowa B2B – czy można iść na zwolnienie?
Bycie na kontrakcie B2B nie pozbawia przedsiębiorcy prawa do pójścia na zwolnienie lekarskie w przypadku zachorowania. Zaleca się, aby przedsiębiorca wykupił ubezpieczenie na wypadek choroby. W ten sposób zabezpieczy się przed sytuacją, kiedy będzie pozbawiony przychodów z powodu dłuższej niedyspozycji, a będzie musiał opłacić np. składki na ubezpieczenia społeczne ZUS lub uregulować inne stałe opłaty.
Umowa B2B, a zwolnienie lekarskie – co należy wiedzieć?
Dość często zdarzają się sytuacje, kiedy dotychczasowy pracownik lub zleceniobiorca proszeni są o założenie własnej działalności gospodarczej. Dopiero po jej założeniu możliwe jest zawarcie umowy B2B. W takiej sytuacji osoba traci wiele przywilejów jakie przysługują pracownikom jak np. skorzystanie z urlopu wypoczynkowego. Wyjściem z sytuacji może być możliwość z jakiej obecnie może skorzystać samozatrudniony w oparciu o obowiązujące przepisy. Ma on prawo skorzystania z wakacji od ZUS. W tym okresie nie będzie płacił składek na ZUS i ewentualnie będzie mógł zaplanować sobie urlop. Poza tym osoba wykonująca działalność na podstawie kontraktu B2B ma prawo pójść na zwolnienie chorobowe na podstawie wypisanego zwolnienia lekarskiego L4 pod warunkiem, że opłaci dobrowolnie składkę na ubezpieczenie chorobowe lub wykupi ubezpieczenie u prywatnego ubezpieczyciela. Wtedy za okres nieobecności spowodowanej chorobą otrzyma zasiłek chorobowy. W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie zdecyduje się na opłacanie składki chorobowej, to idąc na zwolnienie lekarskie może liczyć jedynie na zaliczenie dni przebywania na chorobowym do okresu działalności. Jeżeli przedsiębiorca na B2B wykupi prywatne ubezpieczenie, to w ramach pakietu może otrzymać świadczenie za okres niezdolności do pracy z powodu choroby lub wypadku. Wysokość zasiłku chorobowego wypłacanego przez ZUS zależy od wysokości opłacanych składek. Na dzień dzisiejszy wysokość składek chorobowych wynosi 2,45% podstawy wymiaru składki. Zasiłek chorobowy może być wypłacany maksymalnie przez 182 dni w roku kalendarzowym. Przedsiębiorca musi pamiętać o opłacaniu składek w terminie. Nawet jeden dzień zwłoki w zapłacie pozbawia go prawa do wypłaty zasiłku.
Zwolnienie lekarskie na kontrakcie B2B – w jaki sposób można je uzyskać?
Zwolnienie lekarskie na L4 wystawia lekarz, do którego zgłosi się chory. Może to być lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, lekarz specjalista, lekarz szpitalny, a czasami i stomatolog. Zwolnienie chorobowe wystawiane jest na podstawie wyników przeprowadzonych badań i na podstawie oceny stanu zdrowia danej osoby. Obecnie zwolnienia wystawiane są w formie elektronicznej.
Podsumowanie
Przedsiębiorcy na umowie B2B w razie choroby mogą pójść na zwolnienie chorobowe. Za czas choroby mogą otrzymać świadczenie (zasiłek chorobowy). Warunkiem jest opłacanie składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe. Składka musi zostać zapłacona w terminie. W przeciwnym wypadku ubezpieczenie wygasa, a przedsiębiorca traci prawo do wypłaty zasiłku chorobowego na określony czas.