Od 1 listopada 2024 roku osoby prowadzące działalność gospodarczą lub będące komornikiem sądowym mogą skorzystać z tzw. wakacji składkowych ZUS. W tym celu muszą złożyć wniosek o zwolnienie z opłacania za siebie składek ZUS. Aby móc skorzystać z ulgi muszą spełnić określone warunki.
Zwolnieniem objęte są składki:
Wakacje składkowe dotyczą:
Wniosek RWS jest w części wypełniony danymi identyfikacyjnymi płatnika. Domyślnie zawiera wypełniony okres zwolnienia obejmujący miesiąc złożenia + 1. W części wniosku muszą znaleźć się dane potwierdzające, że przedsiębiorca spełnia warunki do uzyskania ulgi na opłacenie składek ZUS. W związku z tym płatnik składek musi między innymi złożyć oświadczenie o korzystaniu z pomocy publicznej de minimis, a także o osiągniętym przychodzie. W tym celu będzie potrzebował informacji o uzyskanej pomocy de minimis za okres 3 poprzednich lat oraz zaświadczenia o uzyskanej pomocy. Przedsiębiorca może złożyć wniosek samodzielnie ze swojego profilu płatnika lub w jego imieniu może to zrobić pełnomocnik także z profilu płatnika pod warunkiem, że posiada do tego potrzebne umocowania.
2. wybór zakładki Płatnik
3. wybór z menu „kreatory wniosku” – „kreator wniosku o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc – RWS (wakacje składkowe)”.
Informacje ogólne
Należy określić cel złożenia wniosku po oznaczeniu właściwego pola:
1. Dane przedsiębiorcy
W tej części wskazuje się informacje o płatniku składek zgodnie z danymi podanymi w prowadzonej działalności, takie jak:
2. Treść wniosku
W tym miejscu należy podać miesiąc i rok dotyczący zwolnienia z obowiązku zapłaty składek ubezpieczeniowych ZUS oraz na FP i FS
3. Oświadczenia
W powyższym bloku znajdują się oświadczenia. Przedsiębiorca najpierw powinien zapoznać się z nimi i zaznaczyć właściwe informacje dotyczące pomocy de minimis. W celu potwierdzenia otrzymanej pomocy przedsiębiorca musi wypełnić oświadczenie lub dołączyć do wniosku zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis. Przy zaznaczonym polu „oświadczenie” należy w sekcji dotyczącej otrzymanej pomocy de minimis podać następujące dane:
4. Informacje wymagane przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Jest to miejsce, w którym przedsiębiorca zobowiązany jest do umieszczenia informacji potrzebnych do uzyskania pomocy de minimis. W tym celu powinien podać jak dużym jest podmiotem i czym się zajmuje poprzez wskazanie przeważającego kodu PKD. Przedsiębiorca musi również poinformować o powiązaniach łączących go z innymi przedsiębiorstwami. Wymaga to zaznaczenia odpowiedzi w każdym z wymienionych punktów. Jeżeli w sekcji „Powiązania” została zaznaczona chociażby jedna odpowiedź na „Tak”, to przedsiębiorca musi podać numery NIP wszystkich przedsiębiorców z nim powiązanych. Musi także wskazać łączną wartość pomocy de minimis otrzymaną w okresie poprzednich 3 lat przez przedsiębiorstwa z nim powiązane. Jeżeli firma nie otrzymała w tym okresie żadnej pomocy, to należy wpisać „0”.
Przedsiębiorca musi również określić czy w okresie poprzednich 3 lat:
Następnie należy określić jaki rodzaj działalności prowadzi przedsiębiorca, któremu ma zostać udzielona pomoc de minimis. W każdym z punktów, w którym został wymieniony określony rodzaj działalności należy podać jedną odpowiedź. Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc w opłacaniu składek na ZUS powinien zapewnić rozdzielność rachunkową w prowadzonej działalności gospodarczej. Polega ona na prowadzeniu oddzielnej ewidencji dla danej działalności oraz przypisywaniu przychodów i kosztów w sposób prawidłowy na podstawie wybrania właściwych metod. Przedsiębiorca powinien podać sposób w jaki zapewnia rozdzielność rachunkową
5. Załączniki
Sekcja przeznaczona dla tych przedsiębiorców, którzy przedstawiają stosowne zaświadczenia potwierdzające otrzymanie pomocy de minimis. Zaświadczenia dołącza się w załączniku. Nie może nim być wydruk z systemu udostępniania danych o pomocy publicznej SUDOP
6. Podpis
Każdy wypełniony wniosek przed wysłaniem musi zostać podpisany. Przedsiębiorca ma do wyboru:
7. Dodatkowe informacje
Jest to miejsce, w którym można dokonać korekty danych z wniosku przekazanego do ZUS-u. W tym celu należy wybrać pole „Uzupełnienie/korekta wniosku”. Korekta możliwa jest do momentu rozpatrzenia wniosku złożonego pierwszy raz. Skorygowane mogą zostać wszystkie informacje z wyłączeniem bloku I i II, czyli „Dane płatnika” oraz „Treść wniosku”. Jeżeli wniosek za dany miesiąc nie został jeszcze rozpatrzony, to kolejny wniosek za ten sam miesiąc nie zostanie wzięty pod uwagę przez ZUS. Przedsiębiorca jeszcze przed rozstrzygnięciem może złożyć uzupełnienie/korektę lub może wycofać wniosek. Wniosek podlega pod uzupełnienie, jeżeli przedsiębiorca otrzyma wezwanie do uzupełnienia braków formalnych. Wniosek może zostać wycofany tylko w czasie, kiedy jest jeszcze rozpatrywany. Po otrzymaniu informacji o przyznaniu zwolnienia lub odmowie o przyznaniu ulgi nie można już go wycofać. Status wniosku można sprawdzić w Panelu płatnika w zakładce „Zwolnienie z obowiązku opłacenia składek”.
Odwołanie może mieć formę pisemną lub ustną składaną do protokołu. Musi w nim znaleźć się:
Na skróty
Czym są wakacje składkowe?
Uprawnieni przedsiębiorcy mogą skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek na ZUS za jeden miesiąc w roku.Zwolnieniem objęte są składki:
- na ubezpieczenia społeczne: emerytalne, rentowe i wypadkowe przedsiębiorcy
- na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe przedsiębiorcy
- na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy o ile przedsiębiorca je opłaca.
Wakacje składkowe dotyczą:
- osób prowadzących działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG
- komorników sądowych
Wakacje składkowe ZUS – warunki
Zwolnienie składkowe przysługuje jedynie w przypadku spełnienia niżej wymienionych warunków:- ubezpieczony przedsiębiorca musiał podlegać chociaż przez jeden dzień pod ubezpieczenia społeczne: emerytalne, rentowe i wypadkowe z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej dobrowolnie lub obowiązkowo w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym składa wniosek
- przedsiębiorca w miesiącu przed złożeniem wniosku zatrudniał i zgłosił do ubezpieczeń społecznych: emerytalnego, rentowego, wypadkowego lub zdrowotnego ubezpieczonych w ilości do 10 osób łącznie ze sobą
- przedsiębiorca będąc ubezpieczonym w roku poprzednim oraz w roku składania wniosku do dnia jego złożenia nie prowadził pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, dla którego w roku rozpoczęcia działalności lub w roku wcześniejszym wykonywał czynności wchodzące w zakres prowadzonej obecnie działalności na podstawie stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy
- przedsiębiorca przez ostatnie dwa lata poprzedzające rok składania wniosku nie osiągał przychodu z działalności gospodarczej lub przynajmniej w jednym z dwóch ostatnich lat poprzedzających rok składania wniosku jego roczny przychód z działalności nie przekroczył 2 mln euro w przeliczeniu na złotówki.
Składanie wniosku RWS o wakacje składkowe
Przedsiębiorca, który chce skorzystać z wakacji składkowych musi złożyć wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc (wniosek RWS). Składa się go wyłącznie w formie elektronicznej poprzez Platformę Usług Elektronicznych PUE/eZUS na profilu płatnika. Wszystkie wnioski złożone inną drogą zostaną odrzucone. Rozpatrzeniu podlegają jedynie te wnioski, które zostaną złożone w miesiącu poprzedzającym miesiąc, za który przedsiębiorca chce uzyskać zwolnienie. Wniosek złożony w innym terminie nie zostanie rozpatrzony. O zwolnienie ze składek można wnioskować już od 1 listopada 2024 roku. Wnioski złożone w terminie do 30 listopada 2024 roku będą dotyczyć zwolnienia z opłacania składek za miesiąc grudzień 2024 roku.Wniosek RWS jest w części wypełniony danymi identyfikacyjnymi płatnika. Domyślnie zawiera wypełniony okres zwolnienia obejmujący miesiąc złożenia + 1. W części wniosku muszą znaleźć się dane potwierdzające, że przedsiębiorca spełnia warunki do uzyskania ulgi na opłacenie składek ZUS. W związku z tym płatnik składek musi między innymi złożyć oświadczenie o korzystaniu z pomocy publicznej de minimis, a także o osiągniętym przychodzie. W tym celu będzie potrzebował informacji o uzyskanej pomocy de minimis za okres 3 poprzednich lat oraz zaświadczenia o uzyskanej pomocy. Przedsiębiorca może złożyć wniosek samodzielnie ze swojego profilu płatnika lub w jego imieniu może to zrobić pełnomocnik także z profilu płatnika pod warunkiem, że posiada do tego potrzebne umocowania.
Rozpatrzenie wniosku RWS
Wnioski o zwolnienie z zapłaty składek rozpatrywane są zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. Wszelkie informacje na temat wniosku zostaną udostępnione na koncie płatnika PUE/eZUS. Natomiast dodatkowe informacje dotyczące wniosku zostaną przesłane na adres e-mailowy lub nr telefonu płatnika składek podany na platformie PUE, np. wezwanie do uzupełnienia braków formalnych. Przedsiębiorca może zostać zwolniony w całości lub w części z zapłaty składek lub ulga może w ogóle nie zostać mu przyznana. Przy całkowitym zwolnieniu przedsiębiorca otrzyma informację. Natomiast przy częściowym zwolnieniu lub odmowie przyznania ulgi, ZUS wydaje decyzję w sprawie, która zostaje przesłana na konto płatnika PUE/eZUS.Wniosek RWS – jak wypełnić?
1. logowanie do konta na PUE/eZUS2. wybór zakładki Płatnik
3. wybór z menu „kreatory wniosku” – „kreator wniosku o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc – RWS (wakacje składkowe)”.
Informacje ogólne
Należy określić cel złożenia wniosku po oznaczeniu właściwego pola:
- Wniosek – złożenie wniosku po raz pierwszy
- Uzupełnienie/korekta wniosku – korekta danych z wniosku
- Wycofanie wniosku – wypełnia się tylko pole z sekcji „Dane przedsiębiorcy”. Pozostałe z pól są nieaktywne.
1. Dane przedsiębiorcy
W tej części wskazuje się informacje o płatniku składek zgodnie z danymi podanymi w prowadzonej działalności, takie jak:
- nr NIP
- nr PESEL
- rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości
- imię i nazwisko
- nr telefonu (opcjonalnie). Jego podanie może ułatwić kontakt z ZUS-em i tym samym może mieć wpływ na szybsze załatwienie sprawy
2. Treść wniosku
W tym miejscu należy podać miesiąc i rok dotyczący zwolnienia z obowiązku zapłaty składek ubezpieczeniowych ZUS oraz na FP i FS
3. Oświadczenia
W powyższym bloku znajdują się oświadczenia. Przedsiębiorca najpierw powinien zapoznać się z nimi i zaznaczyć właściwe informacje dotyczące pomocy de minimis. W celu potwierdzenia otrzymanej pomocy przedsiębiorca musi wypełnić oświadczenie lub dołączyć do wniosku zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis. Przy zaznaczonym polu „oświadczenie” należy w sekcji dotyczącej otrzymanej pomocy de minimis podać następujące dane:
- nazwa podmiotu udzielającego pomocy
- numer NIP podmiotu, który udzielił pomocy
- data udzielonej pomocy
- wartość pomocy w euro.
4. Informacje wymagane przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Jest to miejsce, w którym przedsiębiorca zobowiązany jest do umieszczenia informacji potrzebnych do uzyskania pomocy de minimis. W tym celu powinien podać jak dużym jest podmiotem i czym się zajmuje poprzez wskazanie przeważającego kodu PKD. Przedsiębiorca musi również poinformować o powiązaniach łączących go z innymi przedsiębiorstwami. Wymaga to zaznaczenia odpowiedzi w każdym z wymienionych punktów. Jeżeli w sekcji „Powiązania” została zaznaczona chociażby jedna odpowiedź na „Tak”, to przedsiębiorca musi podać numery NIP wszystkich przedsiębiorców z nim powiązanych. Musi także wskazać łączną wartość pomocy de minimis otrzymaną w okresie poprzednich 3 lat przez przedsiębiorstwa z nim powiązane. Jeżeli firma nie otrzymała w tym okresie żadnej pomocy, to należy wpisać „0”.
Przedsiębiorca musi również określić czy w okresie poprzednich 3 lat:
- powstał z połączenia się innych przedsiębiorców
- przejął innego przedsiębiorcę
- powstał na skutek podziału innego przedsiębiorcy
- powstał po przekształceniu przedsiębiorcy.
Następnie należy określić jaki rodzaj działalności prowadzi przedsiębiorca, któremu ma zostać udzielona pomoc de minimis. W każdym z punktów, w którym został wymieniony określony rodzaj działalności należy podać jedną odpowiedź. Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc w opłacaniu składek na ZUS powinien zapewnić rozdzielność rachunkową w prowadzonej działalności gospodarczej. Polega ona na prowadzeniu oddzielnej ewidencji dla danej działalności oraz przypisywaniu przychodów i kosztów w sposób prawidłowy na podstawie wybrania właściwych metod. Przedsiębiorca powinien podać sposób w jaki zapewnia rozdzielność rachunkową
5. Załączniki
Sekcja przeznaczona dla tych przedsiębiorców, którzy przedstawiają stosowne zaświadczenia potwierdzające otrzymanie pomocy de minimis. Zaświadczenia dołącza się w załączniku. Nie może nim być wydruk z systemu udostępniania danych o pomocy publicznej SUDOP
6. Podpis
Każdy wypełniony wniosek przed wysłaniem musi zostać podpisany. Przedsiębiorca ma do wyboru:
- profil PUE
- profil zaufany ePUAP
- podpis osobisty
- kwalifikowany podpis elektroniczny
7. Dodatkowe informacje
Jest to miejsce, w którym można dokonać korekty danych z wniosku przekazanego do ZUS-u. W tym celu należy wybrać pole „Uzupełnienie/korekta wniosku”. Korekta możliwa jest do momentu rozpatrzenia wniosku złożonego pierwszy raz. Skorygowane mogą zostać wszystkie informacje z wyłączeniem bloku I i II, czyli „Dane płatnika” oraz „Treść wniosku”. Jeżeli wniosek za dany miesiąc nie został jeszcze rozpatrzony, to kolejny wniosek za ten sam miesiąc nie zostanie wzięty pod uwagę przez ZUS. Przedsiębiorca jeszcze przed rozstrzygnięciem może złożyć uzupełnienie/korektę lub może wycofać wniosek. Wniosek podlega pod uzupełnienie, jeżeli przedsiębiorca otrzyma wezwanie do uzupełnienia braków formalnych. Wniosek może zostać wycofany tylko w czasie, kiedy jest jeszcze rozpatrywany. Po otrzymaniu informacji o przyznaniu zwolnienia lub odmowie o przyznaniu ulgi nie można już go wycofać. Status wniosku można sprawdzić w Panelu płatnika w zakładce „Zwolnienie z obowiązku opłacenia składek”.
Wyjaśnienie najważniejszych pojęć
Zgodnie z przepisami uważa się za:- mikroprzedsiębiorstwo – przedsiębiorstwo, w którym zatrudnionych jest mniej niż 10 pracowników, którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza wartości 2 mln euro
- małe przedsiębiorstwo – przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 50 pracowników, którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza wartości 10 mln euro
- średnie przedsiębiorstwo – przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 250 pracowników, którego roczny obrót nie przekracza 50 mln euro lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro
- inny przedsiębiorca – przedsiębiorstwo niebędące mikroprzedsiębiorstwem, małym przedsiębiorstwem lub średnim przedsiębiorstwem.
- jedno przedsiębiorstwo – oznacza wszystkie jednostki gospodarcze, które wiążą ze sobą określone relacje.
Wniosek o zwolnienie z opłacenia składek złożony przez wspólnika spółki cywilnej
Wniosek o wakacje składkowe może złożyć także wspólnik spółki cywilnej w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wpisanej do CEIDG. Osoba taka składa wniosek ze swojego profilu płatnika składek na portalu PUE/eZUS. Wspólnik jest płatnikiem składek na własne ubezpieczenia społeczne. Natomiast spółka jest płatnikiem składek tylko wtedy, kiedy zatrudnia pracowników lub zleceniobiorców. Z tego powodu wspólnicy spółki cywilnej rozliczają się na własnym koncie płatnika.Zwolnienie ze składek ubezpieczeniowych ZUS – informacje o zwolnieniu
Złożone wnioski o przyznanie wakacji składkowych rozpatrywane są zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. Informacje o przyznaniu zwolnienia lub o jego odmowie przesyłane są na konto płatnika w PUE/eZUS. Informacja lub decyzja w sprawie wniosku rozpatrywana jest w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc. Czasami termin może zostać wydłużony do dwóch miesięcy. Przedsiębiorca musi zostać o tym poinformowany.Odwołanie od decyzji ZUS
W przypadku podjęcia przez ZUS decyzji niezadowalającej przedsiębiorcę ma on prawo złożyć odwołanie za pośrednictwem inspektoratu ZUS do Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych właściwego ze względu na miejsce zamieszkania przedsiębiorcy. Odwołanie należy złożyć w terminie do miesiąca licząc od dnia doręczenia decyzji przez ZUS zgodnie z pouczeniem w niej zawartym.Odwołanie może mieć formę pisemną lub ustną składaną do protokołu. Musi w nim znaleźć się:
- oznaczenie sądu
- nazwisko i imię oraz adres osoby składającej odwołanie
- znak i data zaskarżanej decyzji
- określenie oraz uzasadnienie wniosków i zarzutów
- podpis osoby składającej odwołanie lub podpisującej je z upoważnienia.
Data publikacji: 2024-11-23, autor: FakturaXL