Jeżeli przedsiębiorca prowadzi sklep, restaurację albo hurtownię od stycznia 2024 roku jest zobligowany do pobierania od klientów nowej opłaty. W praktyce dotyczy to produktów wykonanych z tworzyw sztucznych. Kto jest zobligowany do pobierania opłaty? podatek za opakowania plastikowe obowiazki stawki

Jakie obowiązki ma sprzedawca?

Od stycznia 2024 roku jednostki handlu detalicznego, jednostki handlu hurtowego i jednostki gastronomiczne są zobligowane do pobierania dodatkowej opłaty.

Opłaty są dedykowane w następujących przypadkach:
  • oferta wyznaczonych produktów jednorazowego użytku, do której produkcji zastosowano tworzywa sztuczne, które są opakowaniami albo,
  • przedsiębiorca, który pakuje napoje albo żywność w tego rodzaju produkty.

Opłata musi być pobierana także przez przedsiębiorców, którzy sprzedają napoje albo żywność w opakowaniach dostępnych w urządzeniach vendingowych (maszyny, w których kupowana jest żywność bez ingerencji sprzedawcy).

Opłatę należy pobrać nawet w przypadku, gdy maszyna nie znajduje się w sklepie, hurtowni albo barze lub restauracji.

Dodatkowe przepisy względem przedsiębiorców zostały wprowadzone 1 lipca 2024 roku i nakładają obowiązek:
  • opodatkowania produktów alternatywnych do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które są opakowaniami, do których produkcji zastosowano materiały inne niż tworzywa sztuczne, wliczając do tego tworzywa sztuczne, które podlegają biodegradacji,
  • dostępności opakowań wielokrotnego użytku.
Konsekwencją nieprzestrzegania nowych przepisów jest nałożenie kary pieniężnej, która waha się od 500 zł do maksymalnie 100 tys. zł.

Jakie produkty zostały objęte dodatkową opłatą?

Ustawa z dnia 11 maja 2001 roku o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej zawiera wykaz produktów, których sprzedaż albo użycie będzie równoznaczne z pobraniem dodatkowej opłaty.

W wykazie można znaleźć następujące produkty:
  • kubki na napoje, wliczając do tego ich pokrywki i wieczka
  • pojemniki na żywność, w tym pojemniki takie jak pudełka z pokrywką lub bez, wykorzystywane w celu umieszczania w nich żywności, która jest:
    • przeznaczona do bezpośredniego spożycia na miejscu lub na wynos
    • zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
    • gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie – w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.

Stawka opłaty – jaką kwotę należy uregulować?

Obowiązkowe opłaty przedstawiają się następująco:
  • 0,20 zł – dotyczy kubków na napoje, w tym ich pokrywek i wieczek,
  • 0,25 zł – dotyczy pojemników na żywność, wliczając do tego pojemniki, czyli pudełka, z pokrywką lub bez stosowanych w celu umieszczania w nich żywności, która jest:
    • przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos
    • zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
    • gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie
w tym pojemników na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.

Kiedy i gdzie należy uregulować opłatę?

Opłata trafia na osobny rachunek bankowy, który został założony przez marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce pobrania. Formalności muszą zostać uregulowane w terminie do 15 marca kolejnego roku, który następuje po roku kalendarzowym pobrania.

Pierwszy raz pobrana opłata musi zostać uregulowana do 15 marca 2025 roku. Przedsiębiorca, który nie reguluje opłaty albo zapłaci niewłaściwą kwotę, otrzymuje od marszałka województwa stosowną decyzję w tej sprawie.

Aby uzyskać informacje o poprawnym numerze rachunku, który jest przeznaczony do wniesienia opłaty, wystarczy nawiązać kontakt z urzędem w swoim mieście.

Obowiązek prowadzenia ewidencji i składania sprawozdania

Po wprowadzeniu nowych opłat przedsiębiorcy mają obowiązującej ewidencjonowania liczby nabytych oraz wydanych użytkownikom końcowym produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które są opakowaniami. W ewidencji należy wprowadzić informacje dotyczące jednego roku kalendarzowego – przedsiębiorca sam decyduje, czy ewidencja jest prowadzona w wersji papierowej, czy też elektronicznej. W przypadku prowadzenia kilku obiektów i oferowania w nich produktów, które wymagają regulowania dodatkowej opłaty, konieczne jest prowadzenie kilku ewidencji. Czas przechowywania dokumentów wynosi 5 lat.

Dodatkowym obowiązkiem jest uzupełnianie i dostarczanie rocznego sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi – do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy. Sprawozdanie należy przygotować na zasadach zgodnych z art. 73 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 14 grudnia 2012r r. o odpadach. Sprawozdanie musi trafić do marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę albo miejsce zamieszkania przedsiębiorcy.

Indywidualne konto w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami umożliwia składanie sprawozdania. Dokładne informacje z tego zakresu są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i środowiska.


Data publikacji: 2024-06-03, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU