Obecnie rynek e-commerce zdominowały duże platformy takie jak np. Allegro, czy OLX. Każda z nich może służyć do budowania świadomości marki. Według statystyk w Polsce zakupy w sieci robi coraz więcej osób. Ok. 80% zakupów odbywa się za pośrednictwem platformy sprzedażowej Allegro, a aż 60% dokonywanych transakcji kończy się sprzedażą w tym miejscu. marketplaces jak sprzedawac

Co oznacza Marketplace? 

Marketplace jest internetową platformą sprzedażową. Służy do wystawiania towarów lub usług przez firmy bądź prywatnych użytkowników.

Występuje kilka rodzajów Marketplace:
  • B2B – business to business, czyli transakcje pomiędzy przedsiębiorcami
  • B2C – business to client, czyli transakcje pomiędzy firmą, a klientem
  • C2C – client to client, czyli transakcje pomiędzy osobami prywatnymi.
Oprócz wymienionych podziałów występuje zróżnicowanie z uwagi na rodzaj oferowanych produktów. Mamy więc Marketplace:
  • wertykalne – sprzedaż jednego konkretnego rodzaju produktu, przykładowo: sprzęt RTV, czy sprzęt AGD
  • horyzontalne – sprzedaż produktów z wielu różnych branż.
W Polsce do najpopularniejszych Marketplace należą:  To co różni poszczególne platformy to rozmiar sprzedaży i zakres oferowanych produktów. Na przykład Allegro i OLX umożliwiają dostęp do dużej ilości produktów z różnych kategorii. Z kolei Morele skupia się wyłącznie na sprzęcie elektronicznym. Poza tym poszczególne Marketplace różnią się między innymi metodami działania oraz wysokością opłat naliczanych w przypadku sprzedaży. 

Sposób działania Marketplace’y w Internecie

Platformy Marketplace służą do nawiązywania kontaktów handlowych pomiędzy sprzedającym i kupującym. Właściciel platformy nie wtrąca się w nawiązane transakcje. Strony samodzielnie uzgadniają ze sobą wszelkie szczegóły dotyczące współpracy. Taki prosty sposób działania oferuje np. Facebook Marketplace. Bardziej rozbudowane pod kątem możliwości jest np. Allegro. Niektóre z platform posiadają magazyny, w których mogą przechowywać produkty i wysyłać je do klientów. Przykładem takiego działania może być Amazon. Taką samą możliwość posiada również Allegro. Kupujący zamawia produkty od kilku sprzedawców i otrzymuje je w jednej przesyłce za pośrednictwem centrum logistycznego. Wiele Marketplace’ów zapewnia bezpieczeństwo transakcji polegające na ochronie kupującego przed oszustami. Sprzedawca, który chce wystawić swoje towary na Allegro zostaje najpierw poddany weryfikacji i jeszcze dodatkowo musi spełnić kilka warunków. Po weryfikacji otrzymuje dostęp do różnych funkcjonalności, jak np. do zintegrowanych płatności online, możliwości wyboru formy dostawy, a także śledzenia przesyłki. Niektóre Marketplace oferują swoje usługi bezpłatnie. W innych trzeba dokonać zapłaty za każdą transakcję lub można wykupić abonament w ramach, którego otrzymuje się dostęp do części lub wszystkich możliwości oferowanych przez platformę. Dość popularną formą opłaty jest pobieranie prowizji od sprzedaży. 

Czy porównywarka cen to Marketplace?

Marketplace jest platformą ułatwiającą sprzedaż, na której dokonywane są transakcje handlowe. Natomiast porównywarki cen służą do porównywania cen konkretnych produktów sprzedawanych przez różnych dostawców lub na różnych portalach. Klient korzystający z porównywarki ma możliwość wyboru najlepszej oferty. Dodatkowo oszczędza czas jaki musiałby poświęcić na samodzielne szukanie i porównywanie cen produktów w poszczególnych sklepach lub Marketplace’ach. 

Sprzedaż przez Marketplace

Na Marketplace można sprzedawać dosłownie wszystko w zależności od rodzaju platformy oraz oferowanych produktów. Jest to również dobre miejsce na sprzedaż ostatnich sztuk towaru lub uszkodzonych, mniej wartościowych rzeczy. Aby wystawić takie produkty można to zrobić na zwykłej aukcji. Marketplace sprawdza się także w przypadku sprzedaży produktów autorskich, oryginalnych, rzemieślniczych, takich jak np. obrazy czy biżuteria artystyczna bądź unikalna odzież szyta w niewielkich ilościach po kilka sztuk.  

Marketplace – reklama

W przypadku Marketplace’y reklama najczęściej odnosi się do konkretnej oferty. Platformy sprzedażowe posiadają w ofercie już gotowe całe systemy reklamowe oraz narzędzia, dzięki którym możliwe jest wypromowanie marki i szybsze dotarcie do ewentualnych kupujących. Reklama na Marketplace opiera się przede wszystkim na pozycjonowaniu oferty konkretnej marki w taki sposób, aby znalazła się na pierwszej stronie wyszukiwania. Często pod uwagę brana jest też lokalizacja oraz grupa docelowa, do której skierowana jest oferta. W ten sposób po dokonaniu opłaty i weryfikacji reklamy wyświetla się ona tylko wybranym odbiorcom, którzy mogą być zainteresowani ofertą. 

Marketplace – korzyści

Korzyści związane z korzystaniem z Marketplace:
  • tańsze wystawianie produktów w porównaniu z własnym sklepem internetowym
  • możliwość dotarcia do dużej liczby potencjalnych klientów
  • szybki proces sprzedaży dzięki możliwości wykorzystania tzw. automatycznej sprzedaży.
Marketplace cieszą się dużą popularnością wśród wielu klientów zwłaszcza tych nowych, którzy poprzez dostępne platformy sprzedażowe rozpoczynają poszukiwanie określonych towarów. Czasami firmy korzystają zarówno z platformy jak i otwierają oraz prowadzą własny sklep internetowy. Marketplaces są idealnym miejscem służącym do reklamy i rozwoju prawie każdej firmy zajmującej się sprzedażą towarów, ponieważ większość z nich umożliwia nie tylko sprzedaż, ale również posiada i udostępnia różne narzędzia reklamowe. 

Automatyzacja sprzedaży za pośrednictwem Marketplaces znacznie przyspiesza cały proces sprzedaży. Polega on na: przyjmowaniu zamówień, wysyłce potwierdzeń, a także udzielaniu odpowiedzi na podstawowe pytania klientów. 

Sprzedaż przez Marketplace – czy można odnieść sukces? 

Dzięki Marketplace firmy mogą prowadzić działania na wielu polach. Jednak sukces zarówno w sprzedaży jak i w wyrobieniu pozytywnego wizerunku firmy zależy od kilku czynników:
  • na początku sprzedawca powinien zastanowić się, które portale mogą przynieść mu najwięcej korzyści - największe platformy umożliwiają dostęp do dużo większej liczby potencjalnych klientów, ale z drugiej strony korzystając z nich trzeba zmierzyć się z dużą konkurencją. Dodatkowo stawiają one przed sprzedawcami dużo większe wymagania. W związku z tym zamiast oczekiwanych efektów w formie zwrotu z inwestycji mogą przynieść rozczarowanie w postaci mniejszej sprzedaży, dlatego czasami lepszym rozwiązaniem jest korzystanie z mniejszych, lokalnych Marketplace’ów lub specjalizujących się w jednej branży
  • warto zastanowić się do kogo ma być skierowana oferta, czyli trzeba stworzyć personę sprzedażową uwzględniając wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie itp. potencjalnego klienta
  • wskazanie rynków, na których ma rozwijać się sprzedaż. Często największe Marketplace posiadają mniejsze oddziały działające lokalnie, na których również można sprzedawać. Z kolei handel na rynku innym niż krajowy otwiera przed sprzedawcami nowe kanały sprzedaży. Otwarcie na rynki zagraniczne wymaga sprawdzenia lokalnego prawa oraz tłumaczenia treści
  • należy zadbać o nazwy i treść poszczególnych aukcji. W tytule powinna znaleźć się nazwa sprzedawanego przedmiotu, a w treści należy umieścić opis produktu napisany w sposób zwięzły, a zarazem zawierający istotne informacje. Warto zastanowić się także nad zastosowaniem storytellingu, czyli przedstawiania produktu w formie historyjki, w której przekazuje się najważniejsze informacje o produkcie. Dobrze, jeżeli oferta będzie zawierała zdjęcia, najlepiej w dużej rozdzielczości
  • należy określić budżet potrzebny na reklamę oraz działania. Należy pamiętać, że wystawienie oferty wymaga poświęcenia sporej ilości czasu, co czasami może wiązać się z koniecznością zatrudnienia dodatkowej osoby, która będzie zajmowała się wystawianiem ofert. W kosztach należy uwzględnić również opłaty pobierane przez Marketplace za korzystanie z platformy
  • rozpoczęcie sprzedaży nie kończy działań związanych z wyrobieniem dobrego wizerunku firmy jak i samą sprzedażą. Cały czas warto przyglądać się poczynaniom i przyzwyczajeniom konsumentów, aby w przyszłości lepiej dostosować ofertę. Dzięki Marketplace można oceniać i komentować poszczególne oferty oraz wystawców.

Marketplace – kupujący, korzyści

  • mnogość ofert, czyli oferty od wielu sprzedawców w jednym miejscu – klient, który wie czego szuka ma możliwość porównania różnych, dostępnych ofert. Może na przykład filtrować oferty pod kątem najbardziej korzystnej ceny
  • bezpieczeństwo transakcji – zakupy dokonywane na Marketplace są bezpieczne. Kupujący mogą korzystać z systemu płacenia za zamówienia. W przypadku jakichkolwiek komplikacji platforma udziela wsparcia. Każda transakcja rejestrowana jest w systemie
  • wygodne zakupy – w Marketplace można robić wygodnie zakupy online. Zwykle platformy są intuicyjne. Można łatwo się po nich poruszać. Wybór produktów jest łatwy
  • różne formy dostawy – niektóre Marketplace udostępniają formę zapłaty w postaci abonamentu, jak np. Allegro – Smart. Abonament opłacany jest cyklicznie za okres kilku miesięcy lub roku. Po opłaceniu, jeżeli zostaną spełnione warunki dotyczące kwoty minimalnego zamówienia wysyłka jest darmowa

Marketplace – sprzedawcy, korzyści

  • pozytywny sposób postrzegania platformy przez potencjalnych klientów
  • lepsze możliwości biznesowe
  • łatwość sprzedaży na Marketplace – wystarczy, że sprzedawca zarejestruje się, aktywuje konto firmowe i może zacząć sprzedawać swoje produkty. Wystawiając towary na Marketplace nie musi inwestować we własny sklep internetowy, którego założenie i utrzymanie czasami wymaga sporych inwestycji w promocję, pozycjonowanie itp. W przypadku wielu Marketplace sprzedawca płaci jedynie prowizję w niewielkiej wysokości od sprzedaży, a czasami tylko za promocję ofert
  • szybkie i proste wejście na rynek – sprzedaż na Marketplace może odbyć się natychmiastowo dosłownie po kilku kliknięciach na otwarcie konta i rozpoczęcie sprzedaży. Często platformy w ramach zachęty stosują różne bonusy na start, jak np.:
    • zniżka na prowizję do 100%
    • darmowe wyróżnianie ofert
    • rabat w wysokości 100% na abonament.
    Wszystkie ulgi najczęściej łączone są w całość i dostępne są w oferowanym pakiecie powitalnym obowiązującym przez określony okres czasu
  • bez konieczności inwestowania w drogi marketing.

Marketplace czy sklep internetowy – co wybrać? 

Sprzedawcy mogą wybrać sprzedaż na Marketplace i jednocześnie mogą posiadać własny sklep internetowy. Oba te kanały sprzedażowe mogą się wzajemnie uzupełniać. Różnica jest taka, że wystawiając na platformie trzeba zadbać o dobre przedstawienie własnej oferty tak, aby sprzedaż była bardziej skuteczna. Warto za opłatą wyróżnić ofertę, żeby cały czas wyświetlała się na górze. Jednak takie działanie oznacza dodatkowe koszty. Na platformie wystawia bowiem wielu kupujących i bez reklamy oferta może być mało widoczna. Natomiast towary w sklepie internetowym mogą być bardziej zauważalne. To sprzedawca decyduje, które aukcje z jakimi towarami umieści na początku, a które będą widoczne na końcu. Natomiast za Marketplace przemawia to, że przez lata działalności zdążyły one wypracować sobie pozycję na rynku, co może przełożyć się na większą sprzedaż u danego sprzedawcy w porównaniu ze sklepem internetowym który, jeżeli nie będzie pozycjonowany, to nie będzie widoczny w sieci, a to może przełożyć się na wysokość sprzedaży, która będzie minimalna lub w ogóle może nie mieć miejsca. Marketplace pozycjonowane są przez ich właścicieli. Może to mieć wpływ na ich większą widoczność. 

Marketplace – czy mają przyszłość? 

Marketplace zdobywają coraz większą popularność. Kupujący cenią je przede wszystkim za dostęp do wielu produktów, które znajdują się w jednym miejscu. Dzięki temu zakup jest o wiele prostszy i przebiega dużo szybciej. Z kolei sprzedawcy zyskali kolejne miejsce na przeprowadzanie sprzedaży, w którym jednocześnie mogą budować popularność swojej marki.


Data publikacji: 2024-10-21, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU