Internet jest tym narzędziem, które przynosi sporo korzyści wielu użytkownikom na różnych płaszczyznach. W sieci z powodzeniem można prowadzić działania sprzedażowe. Obecnie coraz większym zainteresowaniem cieszy się sprzedaż za pośrednictwem wielu kanałów. Sprzedawcy często razem ze swoimi towarami skupiają się wokół Marketplaców.
Sposób działania Marketplacy - przykłady modeli
Z zasady Marketplace działają w trzech podstawowych modelach:
AMAZON
Amazon, to najbardziej popularna platforma sprzedażowa na świecie. Miesięcznie odwiedza ją ponad 5 miliardów osób. Sklepy może otworzyć każdy zainteresowany, niezależnie od tego jaka będzie jego lokalizacja. Amazon został założony w 1994 roku. Na początku funkcjonował jako księgarnia internetowa. Kolejne lata, to ciągłe poszerzanie asortymentu.
EBAY
eBay, to kolejna popularna platforma amerykańska o światowym zasięgu. Została założona w 1995 roku. Posiada bardzo szeroki asortyment. Udostępnia sprzedaż zarówno nowych jak i używanych przedmiotów. Globalnie funkcjonuje jako ebay.com. Dodatkowo posiada adresy lokalne, co oznacza, że stawki oraz prowizje za prowadzenie sklepu zróżnicowane są w zależności od kraju.
ETSY
Etsy jest serwisem o zasięgu międzynarodowym. Publicznie działa od 2005 roku. Rozwija się bardzo dynamicznie. Z roku na rok powiększa grono aktywnych sprzedawców i kupujących.
Etsy działa jako Marketplace gromadzący sprzedawców posiadających w ofercie rękodzieła, zestawy DIY oraz przedmioty vintage. Skierowana głównie w stronę artystów i rzemieślników. Na platformie Etsy do najbardziej popularnych kategorii należą: materiały i przybory do rękodzieła, biżuteria, dom i styl życia.
Wady marketplace:
Wady marketplace:
Na skróty
Co to takiego Marketplace?
Marketplace inaczej elektroniczna platforma sprzedażowa, czyli strona internetowa, która pozwala na sprzedaż własnych produktów wielu sprzedawcom jednocześnie. W jednym miejscu spotykają się różne kategorie produktów pochodzące od różnych sprzedawców. Platforma została stworzona w celu udostępnienia sprzedaży i kupna prawie każdego rodzaju towarów. Sprzedaż lub zakup dokonywane za pomocą Marketplacy jest rozwiązaniem przynoszącym korzyści obu stronom transakcji. Wiąże się z niższymi kosztami operacyjnymi w porównaniu z tymi ponoszonymi przy zakładaniu, prowadzeniu i utrzymaniu własnego sklepu internetowego. Jedną z korzyści wynikających z prowadzenia sprzedaży za pośrednictwem platform, to dość spora rozpoznawalność, co przekłada się na dużo większą wiarygodność wśród kupujących. Klienci z chęcią odwiedzają tego typu platformy sprzedażowe, ponieważ w jednym miejscu mają dostęp do wielu ofert i mają możliwość do porównywania produktów z różnych kategorii. Minusem tego rozwiązania jest duża konkurencyjność i ciągła walka cenowa.Sposób działania Marketplace
Wszystkie Marketplace działają w podobny sposób, prosto i całkowicie intuicyjnie. Kupujący wyszukuje towar, składa zamówienie i dokonuje opłaty. Następnie zamówienie zostaje przekierowane do konkretnego sprzedawcy, który wysyła je do kupującego. Marketplace oprócz udostępnienia ofert wielu sprzedawców w jednym miejscu przenosi odpowiedzialność za przetwarzanie transakcji na operatora sklepu. Za realizację złożonego zamówienia odpowiadają hurtownicy, detaliści lub inne firmy. Rozliczenia pomiędzy platformą, a sprzedawcami najczęściej opierają się na prowizji. Sklep płaci prowizję dopiero w momencie zakupu produktu przez kupującego. Dla sprzedającego jest to wygodna i bezpieczna forma regulowania należności. Sprzedawca nie ponosi ryzyka związanego z tym, że kupujący z jakiegoś powodu nie sfinalizuje transakcji.Sposób działania Marketplacy - przykłady modeli
Z zasady Marketplace działają w trzech podstawowych modelach:
- B2B - Alibaba
- B2C – Amazon, Allegro, Zalando
- C2C – Vinted, OLX.
Najbardziej popularne Marketplace na świecie
Na świecie do najbardziej popularnych platform należą: Amazon, eBay, Etsy, Mercado Libre.AMAZON
Amazon, to najbardziej popularna platforma sprzedażowa na świecie. Miesięcznie odwiedza ją ponad 5 miliardów osób. Sklepy może otworzyć każdy zainteresowany, niezależnie od tego jaka będzie jego lokalizacja. Amazon został założony w 1994 roku. Na początku funkcjonował jako księgarnia internetowa. Kolejne lata, to ciągłe poszerzanie asortymentu.
EBAY
eBay, to kolejna popularna platforma amerykańska o światowym zasięgu. Została założona w 1995 roku. Posiada bardzo szeroki asortyment. Udostępnia sprzedaż zarówno nowych jak i używanych przedmiotów. Globalnie funkcjonuje jako ebay.com. Dodatkowo posiada adresy lokalne, co oznacza, że stawki oraz prowizje za prowadzenie sklepu zróżnicowane są w zależności od kraju.
ETSY
Etsy jest serwisem o zasięgu międzynarodowym. Publicznie działa od 2005 roku. Rozwija się bardzo dynamicznie. Z roku na rok powiększa grono aktywnych sprzedawców i kupujących.
Etsy działa jako Marketplace gromadzący sprzedawców posiadających w ofercie rękodzieła, zestawy DIY oraz przedmioty vintage. Skierowana głównie w stronę artystów i rzemieślników. Na platformie Etsy do najbardziej popularnych kategorii należą: materiały i przybory do rękodzieła, biżuteria, dom i styl życia.
Zalety i wady marketplace - dla sprzedawcy
Zalety marketplace:- możliwość korzystania z rozpoznawalności Marketplace
- możliwość sprzedaży różnych rodzajów produktów: fizycznych, cyfrowych, a także usług
- dostęp do rozbudowanej bazy klientów
- możliwość korzystania z profesjonalnej pomocy i poradników
- intuicyjna obsługa sklepu, co pozwala na łatwą kontrolę w zakresie liczby zamówień oraz zysków
- oferowane produkty można łatwo zobaczyć w wyszukiwarkach
- brak kosztów związanych z obsługą platformy, realizacją zamówienia oraz marketingiem.
Wady marketplace:
- silna i cały czas rosnąca konkurencja
- konieczność stosowania się do zasad ustalonych przez platformę
- opłaty za wystawienie przedmiotu i pobór prowizji od sprzedaży
- brak własnej bazy danych
- sprzedający nie jest właścicielem sklepu
- problem z wyróżnieniem się, zbyt duża konkurencja.
Zalety i wady Marketplace – dla kupującego
Zalety marketplace:- w jednym miejscu dostęp do wielu sprzedawców oraz ofert
- niższe ceny w porównaniu ze sklepami internetowymi i stacjonarnymi
- duże bezpieczeństwo danych
- możliwość porównania kilku ofert i wybrania tej najkorzystniejszej
- dostęp do recenzji produktów i sprzedawców opublikowanych przez innych klientów.
Wady marketplace:
- ponoszenie kosztów dostawy dla każdego produktu pochodzącego od rożnych sprzedawców.
Data publikacji: 2022-09-17, autor: FakturaXL
ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU
ttyty
29 Maj 2023
a jak ksiegować te przychody np. z marketplace microsoft, żadnych faktury (na klienta) nie mogę im wystawić, mam tylko zestawienia płatności od klientów?