Ciepłe, letnie dni to trudny okres dla pracowników. Praca w upale nie należy do łatwych. Pomimo wysokich temperatur istnieją sposoby, które mogą pomóc przetrwać ten czas w biurze. Wystarczy, że w pomieszczeniu zostaną zainstalowane różne urządzenia chłodzące, a praca zapewne będzie bardziej przyjemna.
Temperaturę w biurze można obniżyć nie tylko za pomocą klimatyzacji, ale również można w tym celu użyć wiatraków chłodzących lub wentylatorów. Jednocześnie dodatkowo w miarę możliwości podczas upałów należy stosować się do następujących zasad:
Przy zakupie przede wszystkim warto zwrócić uwagę na takie parametry jak:
Pobór mocy, czyli moc wentylatora wiąże się z ilością zużytej energii przez dane urządzenie w czasie godziny. Przeważnie wynosi ona od 15 W do 70 W, co niewątpliwie ma znaczenie w sezonie letnim, kiedy to wentylator praktycznie działa przez cały dzień pracy.
Ważną rzeczą jest też głośność wentylatora i związany z tym hałas. Do biur najczęściej zalecane są wentylatory chłodzące o mniejszej lub średniej głośności wynoszącej do 50 dB.
Z innych parametrów warto wziąć pod uwagę: intensywność wentylacji, wytrzymałość wentylatora, a także jego stabilność.
Strefa relaksu może zostać zorganizowana nie tylko w pomieszczeniu zamkniętym, ale również może zostać urządzona na świeżym powietrzu. Jednak w tym przypadku pracodawca powinien dokładniej przeanalizować kwestię jak często pracownicy będą korzystali z zewnętrznej strefy relaksu. Chodzi o to czy strefa będzie użytkowana codziennie, czy raczej będzie służyła do organizowania cyklicznych spotkań pracowników podczas imprez firmowych. Od tego zależy wyposażenie takiego miejsca w odpowiednie meble oraz sprzęt.
Na skróty
Jaka powinna być temperatura w miejscu pracy?
W pomieszczeniach biurowych powinna panować odpowiednia temperatura, która będzie sprzyjała wykonywaniu czynności służbowych. W utrzymaniu właściwej temperatury może pomóc zastosowanie się do kilku cennych wskazówek, takich jak np.:- zainstalowanie w oknach i stosowanie rolet wewnętrznych wykonanych z tkanin zaciemniających lub zainstalowanie żaluzji aluminiowych
- unikanie bezpośredniego kontaktu ze słońcem. Warto w tym celu zainstalować w oknach rolety lub markizy zewnętrzne
- wietrzenie pomieszczeń biurowych wczesnym rankiem i wieczorem
- w przypadku spadku na zewnątrz temperatury poniżej 25 stopni Celsjusza warto otworzyć okna i drzwi celem wywołania przeciągów.
Temperaturę w biurze można obniżyć nie tylko za pomocą klimatyzacji, ale również można w tym celu użyć wiatraków chłodzących lub wentylatorów. Jednocześnie dodatkowo w miarę możliwości podczas upałów należy stosować się do następujących zasad:
- należy rozpoczynać pracę tak wcześnie jak tylko jest to możliwe
- należy pić duże ilości płynów, głównie wody oraz wody mineralnej. Wskazane jest ograniczenie spożywania napojów zawierających kofeinę
- należy zasłaniać okna i nie otwierać ich, kiedy na zewnątrz temperatury są wysokie
- należy ubierać luźne ubrania wykonane z przewiewnych materiałów
- należy używać przedmiotów chłodzących takich jak: wiatraki chłodzące lub wentylatory.
Wybór odpowiedniego wentylatora do biura
W biurze sprawdzi się wentylator chłodzący wyposażony w kilka przydatnych funkcji.Przy zakupie przede wszystkim warto zwrócić uwagę na takie parametry jak:
- przepływ powietrza
- wielkość oraz typ wentylatora
- pobór mocy
- poziom hałasu
- inne funkcje.
- dla salonu wynosi 1 – 2 wymian
- dla łazienek wynosi 5 - 8 wymian (podwyższona wilgotność)
- dla powierzchni biurowych wynosi 5 – 9 wymian
- dla kuchni wynosi 6 – 10 wymian (podwyższona wilgotność).
Pobór mocy, czyli moc wentylatora wiąże się z ilością zużytej energii przez dane urządzenie w czasie godziny. Przeważnie wynosi ona od 15 W do 70 W, co niewątpliwie ma znaczenie w sezonie letnim, kiedy to wentylator praktycznie działa przez cały dzień pracy.
Ważną rzeczą jest też głośność wentylatora i związany z tym hałas. Do biur najczęściej zalecane są wentylatory chłodzące o mniejszej lub średniej głośności wynoszącej do 50 dB.
Z innych parametrów warto wziąć pod uwagę: intensywność wentylacji, wytrzymałość wentylatora, a także jego stabilność.
Strefa relaksu dla pracowników dobrym pomysłem na odpoczynek
Dobrym pomysłem na odpoczynek pracowników w pracy podczas długotrwałych upałów jest zorganizowanie dla nich miejsca, najlepiej w odrębnym pomieszczeniu, w którym podczas przerwy będą mogli odpocząć. Strefa relaksu jest dobrym pomysłem na odpoczynek zwłaszcza w przypadku pracowników mających kontakt z klientami przez większą część dnia pracy. Osobne pomieszczenie do odpoczynku może zostać wyposażone między innymi w wygodne kanapy, fotele, a także stoliki, przy których możliwe będzie spożycie posiłku czy wypicie kawy podczas przerwy. Pracownicy, którzy większość czasu w pracy spędzają przed komputerem lub w pozycji siedzącej bądź na rozmowach z klientami będą mogli w takim miejscu zrelaksować się i oderwać od czynności zawodowych. Dodatkowo w wydzielonym pomieszczeniu na relaks, jeżeli pozwala na to miejsce można umieścić lekki sprzęt sportowy taki jak przykładowo piłki gimnastyczne, maty itp. Dzięki temu część pracowników będzie miała możliwość pełnego relaksu i odpoczynku od upału, co powinno przełożyć się na zwiększoną wydajność w pracy. Dobrze, jeżeli pomieszczenie relaksacyjne będzie klimatyzowane.Strefa relaksu może zostać zorganizowana nie tylko w pomieszczeniu zamkniętym, ale również może zostać urządzona na świeżym powietrzu. Jednak w tym przypadku pracodawca powinien dokładniej przeanalizować kwestię jak często pracownicy będą korzystali z zewnętrznej strefy relaksu. Chodzi o to czy strefa będzie użytkowana codziennie, czy raczej będzie służyła do organizowania cyklicznych spotkań pracowników podczas imprez firmowych. Od tego zależy wyposażenie takiego miejsca w odpowiednie meble oraz sprzęt.
Data publikacji: 2023-09-06, autor: FakturaXL