Jak rozliczać sprzedaż kart podarunkowych dla klientów?
Karty podarunkowe zyskują coraz większą popularność. Są doskonałym pomysłem na prezent. Ich zakupem interesują się zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Jak należy prawidłowo rozliczyć sprzedaż kart podarunkowych?
Karty podarunkowe popularnie nazywane również bonami podarunkowymi lub voucherami uprawniają do otrzymania określonego towaru lub usługi u danego podmiotu gospodarczego. Na karcie zakodowane są środki finansowe, którymi można w całości lub w części zapłacić za towar lub usługę. Karta podarunkowa może być stosowana w różnych branżach począwszy od sklepów odzieżowych poprzez salony fryzjersko-kosmetyczne, a skończywszy na restauracjach.
Rodzaje kart podarunkowych - bony jednego lub różnego przeznaczenia
Karty podarunkowe mogą być bonami jednego przeznaczenia lub różnego przeznaczenia. Bonem jednego przeznaczenia jest bon przeznaczony na zakup określonego towaru lub usługi. W momencie jego wydania znana jest wartość podatku należnego.
Z kolei bon różnego przeznaczenia służy do zakupu różnych towarów lub usług w różnych punktach sprzedaży. W momencie jego wydania nie można określić wartości podatku należnego.
Znane są dwa główne rodzaje kart podarunkowych:
karta przeznaczona na konkretny towar lub usługę – dokładnie określa, co ma być kupione, np. masaż relaksacyjny o konkretnej wartości, przykładowo 300 zł (bon jednego przeznaczenia)
karta posiadająca określoną wartość – może zostać wykorzystana na zakup dowolnego towaru lub usługi, np. bon zakupowy o wartości 400 zł do wykorzystania w sklepie odzieżowym na zakup dowolnego towaru (bon różnego przeznaczenia).
Zarówno odpłatna dostawa towarów jak i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju podlegają pod opodatkowanie podatkiem VAT. Dostawa towarów oznacza przeniesienie prawa do rozporządzania towarami tak jak właściciel. Za towary uważa się rzeczy ruchome i różne postacie energii, budynki oraz budowle lub ich części, a także grunty. Z kolei za usługę uważa się każde odpłatne świadczenie niebędące dostawą towarów, w którym konsument może odnieść jakąkolwiek korzyść. Zgodnie z prawem świadczenie jest dwustronnym stosunkiem prawnym, w którym z jednej strony występuje odbiorca będący konsumentem, a z drugiej świadczący usługę, jako podmiot ją wykonujący.
Bon to inaczej dowód uprawniający do otrzymania w wyznaczonym okresie czasu określonych towarów, sumy pieniędzy lub usług. Przedsiębiorca, który otrzymuje bon stanowiący formę zapłaty w całości lub w części za dokonaną dostawę towaru lub świadczenie usług ma obowiązek przyjąć go w przypadku, kiedy towary te zostaną dostarczone, a usługi będą wykonane.
Karty podarunkowe – jak rozliczać?
Każda karta podarunkowa musi zostać rozliczona. Sposób tego rozliczenia w dużym stopniu zależy od rodzaju karty. Karty podarunkowe przeznaczone na zakup konkretnego towaru lub usługi stanowią dostawę towarów lub świadczenie usług. Jeżeli w momencie wydania bonu różnego przeznaczenia nie jest znana kwota podatku należnego, to wydanie takiego bonu nie będzie stanowić dostawy towarów i usług, a bon nie będzie podlegał pod opodatkowanie podatkiem VAT. W przypadku kart mających określoną wartość mówimy o transferze bonu.
Karty podarunkowe w świetle podatku dochodowego PIT
W stosunku do kart podarunkowych podatek dochodowy nalicza się w momencie rozpoznania przychodu. W kartach podarunkowych przeznaczonych na zakup konkretnego towaru/usługi przychód ma miejsce w momencie sprzedaży karty, a w kartach posiadających określoną wartość przychód powstanie w momencie wymiany karty na towar lub usługę. Każda sprzedaż dokumentów oraz postaci niematerialnych na podstawie, których dochodzi do wymiany na towary lub usługi bądź wtedy, kiedy mogą one zostać nabyte z rabatem, to uzyskany w ten sposób przychód nie będzie podlegał pod opodatkowanie podatkiem dochodowym. W tej sytuacji przychód powstanie dopiero w chwili realizacji karty. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy w terminie obowiązywania ważności karty klient jej nie wykorzysta. Kwota na karcie opłacona przez klienta staje się przychodem podatkowym w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego. Potwierdzeniem prawidłowości takiego postępowania może być pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 października 2014 roku o nr sygn. ITPB1/415-886/14/MW. Organ podatkowy napisał w nim między innymi:
przychód podatkowy winien być rozpoznany w momencie wykonania usługi, to otrzymaną zapłatę za Voucher należy traktować, jako zaliczkę na poczet późniejszego wykonania usługi. Tego rodzaju przysporzenia są wyłączone z przychodów na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl, którego do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 (tj. przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej), nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.
Zgodnie z powyższym, w przypadku niezrealizowania karty przychód powinien zostać rozpoznany na ostatni dzień okresu rozliczeniowego w wysokości niewykorzystanej przez klienta. Oznacza to, że przychód związany z kartą upominkową powstaje dopiero w momencie wykonania usługi lub w momencie upływu terminu ważności bonu, jeżeli karta upominkowa nie została wykorzystana w wyznaczonym terminie ważności.
Karty podarunkowe w świetle podatku VAT
To, kiedy podatek VAT zostanie naliczony zależy od rodzaju karty podarunkowej, czy jest to bon jednego przeznaczenia czy bon różnego przeznaczenia. W przypadku kart na konkretny towar lub usługę, podatek od towarów i usług nalicza się w momencie sprzedaży karty. Przekazanie bonu jednego przeznaczenia traktowane jest jak dostawa towarów i usług opodatkowana podatkiem VAT. Oznacza to, że w momencie wymiany bonu na towar dostawa nie podlega już pod opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Zasada ta zgodna jest z art. 8a ust. ustawy o VAT.
W przypadku kart o określonej wartości podatek naliczany jest w chwili wymiany karty na towar lub usługę. Na podstawie art. 8b ust. 1 ustawy o VAT przekazanie bonu różnego przeznaczenia nie jest dostawą towarów i usług, co oznacza, że taka czynność nie jest opodatkowana w momencie przekazania bonu, a dopiero w chwili wymiany bonu na towar lub usługę. Podsumowując, jeżeli klient otrzymuje kartę upominkową różnego przeznaczenia i w chwili jej przekazania nie jest jeszcze znany towar ani usługa, jakie zostaną zakupione w ramach tego bonu, to w tej sytuacji trudno jest określić wysokość podatku należnego. W takim przypadku w świetle ustawy o VAT nie można mówić o dostawie towarów i usług. Taka transakcja nie będzie podlegała pod opodatkowanie podatkiem VAT w chwili przekazania bonu. Właściwym momentem do wykazania należnego podatku od towarów i usług będzie moment wymiany bonów na towary lub usługi.
Sprzedaż kart podarunkowych – jak udokumentować?
Dokumentem potwierdzającym sprzedaż kart podarunkowych na konkretny towar lub usługę jest paragon lub faktura. Z kolei sprzedaż kart o określonej wartości dokumentowana jest notą księgową, inaczej notą obciążeniową.
Karta podarunkowa – ujmowanie w JPK_V7 (oznaczenia)
Ujęcie kart podarunkowych w pliku JPK_V7 wymaga zastosowania określonych oznaczeń, jak:
„B_SPV” – transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu, opodatkowany zgodnie z art. 8a ust. 1 ustawy o VAT
„B_SPV_DOSTAWA” – dostawa towarów oraz świadczenie usług obejmująca bon jednego przeznaczenia na rzecz podatnika, który wyemitował bon zgodnie z art. 8a ust. 4 ustawy o VAT
„B_MPV_PROWIZJA” – świadczenie usług pośrednictwa oraz innych usług dotyczących transferu bonu różnego przeznaczenia, opodatkowane zgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy o VAT.
Oznaczenia dotyczące faktury sprzedaży stosowane są w części ewidencyjnej pliku.