W lutym 2024 roku 130 tys. osób zgodziło się na e-Korespondencję z organami podatkowymi. Jako ciekawostkę należy zaznaczyć, że od chwili działania usługi, została ona aktywowana już przez 1,7 mln użytkowników. Dostępnych jest 14 różnych wniosków, które umożliwiają załatwienie formalności z urzędem skarbowym. Jakie są korzyści e-Korespondencji? e-korespondencja z urzedem skarbowym

e-Korespondencja z urzędem skarbowym – wzrost popularności

Zgoda na e-Korespondencję stała się popularna w okresie rozliczeń PIT. Po zalogowaniu się do e-urzędu skarbowego, aktywowana jest usługa, która pozwala, aby cała korespondencja z fiskusem została przekazana na ich konto. Z kolei informacja o jej uzyskaniu zostaje dostarczona na adres e-mail oraz SMS. Jaka jest korzyść tego rozwiązania? Przede wszystkim nie trzeba załatwiać wszystkich formalności na papierze, co jest nie tylko bezpieczniejsze i sprawniejsze, ale także jest działaniem proekologicznym.

Statystyki udostępnione przez Ministerstwo Finansów wskazują, że w styczniu 2024 roku jedynie 48 tysięcy osób wykazało zainteresowanie kontaktem w takiej formie z urzędem skarbowym, a z kolei miesiąc później, czyli w lutym 2024 roku liczba ta wzrosła do 130 tysięcy osób fizycznych oraz organizacji.

Podczas logowania do e-US przy rozliczaniu podatku, petenci wybierali dodatkową usługę, gdyż coraz więcej osób ma świadomość korzyści tego rozwiązania. Od początku wprowadzenia tej funkcji, zgoda została wyrażona 1,7 mln razy.

Jakie formalności można załatwić przy pomocy e-Korespondencji?

Największą popularnością cieszą się następujące wnioski elektroniczne:
  • aktualizacja danych w urzędzie skarbowym (ZAP-3) – 30%,
  • wydanie zaświadczenia o zaległościach podatkowych albo ich braku (ZAS-W) – 18%,
  • wydanie zaświadczenia o wysokości dochodu podatnika w PIT – 13%.
Pisma ogólne to z kolei 22% wszystkich zgłoszeń.

Dlaczego warto korzystać z e-Korespondencji?

Podczas rozliczania podatku, urząd skarbowy w ciągu miesiąca od zakończenia terminu płatności przekaże podatnikowi informację o obowiązku zapłacenia zobowiązania. W takiej sytuacji informacja zostaje przekazana właśnie poprzez korespondencję elektroniczną, która skutecznie zastępuje wersję papierową.

Kolejną korzyścią, która wynika z zastosowania e-Korespondencji jest sprawna komunikacja z urzędem skarbowym bez względu na lokalizację. Kiedy zgoda zostanie wyrażona, użytkownik niemalże natychmiast otrzymuje potrzebne dokumenty.  

Zainteresowana osoba oszczędza sporo czasu i komfort w przygotowaniu pism. Usługa umożliwia także przechowywanie korespondencji z urzędem skarbowym w jednym miejscu i w każdej chwili można do niej wrócić. Komunikacja z urzędem skarbowym nie generuje żadnych opłat i jest po prostu bardziej opłacalna niż załatwianie formalności w inny sposób.

Aby skorzystać z zalet, wystarczy wyrazić zgodę na korespondencję elektroniczną. To tak proste, a tak przydatne.

Jak załatwić formalności związane z e-Korespondencją?

Warunkiem skorzystania z e-Korespondencji jest zalogowanie się na konto w e-urzędzie skarbowym, a następnie aktywacja usługi, którą jest zainteresowany.

W celu zalogowania się wystarczy zastosować login.gov.pl na jeden z dostępnych sposobów:
  • poprzez logowanie się przy pomocy Profilu Zaufanego (PZ),
  • za pomocą e-Dowodu,
  • z wykorzystaniem bankowości elektronicznej,
  • Poprzez aplikację mObywatel.
Niniejsze sposoby logowania stanowią podstawę do wykorzystania usługi on-line w urzędzie skarbowym.


Data publikacji: 2024-05-10, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU