W celu złożenia deklaracji przez Internet konieczne jest dopełnienie kilku formalności wyznaczonych przez ustawodawcę. Warto się z nimi zapoznać, aby uniknąć błędów i postępować zgodnie z wyznaczonymi zasadami. e-deklaracje sposob wysylki do urzedu

Jak wysyłać e-Deklarację?

e-Deklaracja zostaje złożona w następujący sposób:
  • formularz interaktywny online albo PDF,
  • moduł systemu finansowo-księgowego,
  • uniwersalny system finansowo-księgowy,
  • uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD).

Formularz interaktywny online albo PDF

W celu złożenia deklaracji należy w pierwszej kolejności wejść na stronie podatki.gov.pl w zakładkę e-Deklaracje, wybrać właściwy podatek, a następnie pobrać wymagany formularz. Trzeba uzupełnić wymagane informacje, podpisać dokument podpisem kwalifikowanym bądź danymi autoryzującymi. Trzeba też pobrać i zachować Urzędowe Poświadczenie Odbioru, określane w skrócie jako UPO.

Moduł systemu finansowo-księgowego

Podczas używania aplikacji (modułów) możliwe jest dostarczenia deklaracji w formie elektronicznej, bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych np. Faktura XL (zakładka Raporty) i w sposób automatyczny złożyć podpis elektroniczny na wszystkich dostarczonych deklaracjach.

W celu dopełnienia formalności należy w pierwszej kolejności pobrać odpowiednią strukturę logiczną z sekcji Struktury dokumentów XML. Następnie wypełnić i wysłać dokument z poziomu aplikacji. Wymagane jest również pobranie i zachowanie Urzędowego Poświadczenia Odbioru.

Uniwersalne Bramki Dokumentów

W celu dopełnienia formalności związanych z e-Deklaracją należy włączyć właściwą aplikację (moduł) zgodnie ze specyfiką Wejścia-Wyjścia, którą można znaleźć w zakładce Dokumentacja IT. Wymagane jest uzupełnienie formularza, podpisanie go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi. Dokument musi zostać dostarczony do UBD, a wnioskodawca powinien pobrać i zachować Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO)

Prezentowana metoda umożliwia przekazanie maksymalnie 20 tys. deklaracji jednocześnie. Korekty deklaracji nie mogą zostać złożone z wykorzystaniem bramki UBD. Służy ona jedynie do wysyłania pojedynczych dokumentów do systemu e-Deklaracje.

Jak dostarczyć pełnomocnictwo?

Pełnomocnik to osoba, która wspiera przedsiębiorcę w podejmowaniu tego typu działań. Aby przekazać pełnomocnikowi prawo do wykonania, do urzędu skarbowego musi trafić kompletny druk UPL-1, który składa się w formie papierowej albo elektronicznie z wykorzystaniem ePUAP albo za pomocą serwisu e-Urząd Skarbowy.

Jedno pełnomocnictwo upoważnia do składania deklaracji we wszystkich urzędach skarbowych. Zarówno informacje o pełnomocnictwach, jak i aktualne formularze są dostępne w zakładce Pełnomocnictwa.

W celu wysyłania formularzy, konieczna jest instalacja w systemie:
  • Dla formularzy online albo PDF, które są potwierdzane kwalifikowanym podpisem elektronicznym niezbędny jest zestaw do składania podpisu elektronicznego, co oznacza czytnik i oprogramowanie.
  • Dla formularzy PDF niezbędny jest program Adobe Reader, który można pobrać ze strony Adobe bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Wersja DC jest potrzebna do uzupełniania interaktywnych formularzy PDF.
  • Dla formularzy PDF konieczna jest wtyczka plug-in, która jest wymagana podczas przekazywania  dokumentów podatkowych drogą elektroniczną.
  • Podczas wysyłania drogą elektroniczną formularzy PDF, dokumenty które są potwierdzone podpisem elektronicznym (autentyczność deklaracji i podań, opartych na danych autoryzujących wymagają wersji 9.0.0 wtyczki lub nowszej wersji.
Wtyczki nie są obowiązkowe dla wysyłki formularzy online, które są podpisane kwalifikowanym podpisem elektroniczny albo danymi autoryzującymi.


Data publikacji: 2024-09-05, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU