Limity wydatków związanych z samochodami osobowymi
Samochody osobowe używane w firmie są rozliczane na zupełnie innych zasadach od 2019 roku. W celu lepszego zrozumienia przepisów Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe związane z analizowanym tematem.Poniżej przedstawiamy krótkie przypomnienie limitów dotyczących odpisów amortyzacyjnych oraz opłat leasingowych:
Rodzaj samochodu osobowego | Limity odpisów amortyzacyjnych | Limity opłat wynikających z umów leasingowych, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze |
Samochód osobowy z silnikiem spalinowym | 150.000 zł | 150.000 zł |
Samochód osobowy będący pojazdem elektrycznym lub napędzany wodorem | 225.000 zł | 225.000 zł |
Wymienione limity dotyczą wartości pojazdu wyznaczonej w dowodzie zakupu, czyli w fakturze albo podpisanej umowie. W praktyce oznacza to, że limitowane są tylko opłaty uwarunkowane podaną wartością. Limity są takie same i nie ma znaczenia, czy przedsiębiorca zdecydował się wykonywać odpisy amortyzacyjne albo zawarł umowę leasingową czy inny kontrakt. Emisja spalin, a raczej próby jej ograniczenia i co za tym idzie ochrona środowiska to zagadnienia, o których jest coraz głośniej. Z tego względu przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na pojazdy ekologiczne, do których zaliczamy samochód o napędzie elektrycznym oraz wodorowym. Niestety są one bardzo drogie, kiedy porównać z pojazdami wyposażonymi w silnik spalinowy.
Podane limity zostaną zmienione już w 2026 roku, na ustawie został już złożony wymagany podpis.
Zmiany w limicie wydatków związanych z autami osobowymi od 2026 roku
Zmiany w przepisach dotyczących limitów są uwarunkowane koniecznością dostosowania przepisów krajowych do przepisów unijnych. Ta informacja została podana w uzasadnieniu do ustawy, która zacznie obowiązywać w 2026 roku. Zmiana wysokości limitów jest ściśle związana z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz limitami dla samochodów elektrycznych, wodorowych oraz niskoemisyjnych, których główną zaletą jest niska emisja CO2 nieprzekraczająca 50g/km.
W przepisach widnieje podział na pojazdy nisko oraz wysokoemisyjne, a limity będą przedstawiać się następująco:
Limity/rodzaje pojazdów | Samochód osobowy z silnikiem spalinowym emitującym CO2 | Samochód osobowy będący pojazdem elektrycznym lub napędzany wodorem | |
Do 50g/km | Powyżej 50g/km | ||
Limity odpisów amortyzacyjnych | 150.000 zł | 100.000 zł od 2026 r. | 225.000 zł |
Limity opłat wynikających z umów leasingowych, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze | 150.000 zł | 100.000 zł od 2026 r. | 225.000 zł |
Przepisy przejściowe dotyczące limitu wydatków
Przedsiębiorcy obawiali się, że pominięte zostaną przepisy przejściowe. Na szczęście w ustawie zmieniającej (art.30) wskazano, iż do pojazdów wpisanych do ewidencji środków trwałych jeszcze przed wprowadzeniem w życie nowych przepisów, należy używać wcześniejszych zasad i ustaleń. Ten zapis odnosi się także do umów leasingowych podpisanych do końca 2025 roku.Kilka słów podsumowania
Zmiana limitów dotknie każdego przedsiębiorcę, ale najbardziej ucierpią właściciele małych firm, którzy nie będą mieli wystarczających środków na nabycie samochodów z silnikiem elektrycznym albo wodorowym.
Omawiane przepisy są ważne dla przedsiębiorców pragnących zakupić samochody do końca 2025 roku. Limity dotyczą przedsiębiorców prowadzących firmę na zasadach ogólnych, według skali podatkowej oraz na podatku liniowym. Oczywiście pozostało jeszcze kilka lat do wprowadzenia nowych zasad, ale już teraz trzeba je uwzględnić w planach i prognozach finansowych. Kiedy dojdzie do obniżenia limitów, dla wielu przedsiębiorców będzie to jednoznaczne z wyższą kwotą dochodu, czyli podstawy do opodatkowania (koszty uzyskania przychodu będą niższe). Niestety, będzie to jednoznaczne także z podwyższeniem składki zdrowotnej, którą oblicza się na podstawie uzyskanego dochodu.
Data publikacji: 2023-02-27, autor: FakturaXL