Od kilku lat prowadzenie bloga jest popularną formą zarabiania w Internecie. Cały czas wiele osób decyduje się na taką działalność. Może w ten sposób łatwo dotrzeć do określonej grupy odbiorców. Kiedy i w jaki sposób warto zacząć prowadzenie bloga i na nim zarabiać? zarabianie na blogu pomysl na biznes

Powody, dla których osoby decydują się prowadzić blog

1. Chęć dzielenia się z innymi swoją pasją
Tworzenie treści na bloga dla wielu, a zwłaszcza dla osób lubiących pisać może okazać się idealnym sposobem na przyjemne spędzanie wolnego czasu, a dodatkowo taka czynność z czasem może przynieść wymierne korzyści finansowe. Poza tym blog jest sprawdzonym i skutecznym narzędziem do promowania własnej marki. Pisanie daje szansę rozszerzenia wiedzy i jednocześnie umożliwia przekazanie jej innym osobom o podobnych zainteresowaniach 

2. Promocja własnej marki osobistej lub firmowej
Osoba prowadząca firmę, nawet tę najmniejszą może poprzez pisanie na blogu wypromować własną markę. Dobrze prowadzony blog ma szansę stać się idealnym sposobem na zdobycie klientów za pomocą wartościowej, przyciągającej treści. Dodatkowo takie działania mogą sprawić, że firma będzie pozytywnie postrzegana przez potencjalnych klientów. Udostępnianie materiałów przekazujących potrzebną wiedzę może przełożyć się na większe zainteresowanie ze strony użytkowników odwiedzających stronę. Poza tym blog znajdujący się na stronie internetowej, a właściwie jego treść mogą mieć wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych

3. Wola zarabiania w sieci
Prowadzenie bloga w zależności od stopnia zaangażowania może przynieść określone korzyści finansowe, zwłaszcza jeżeli poruszane są na nim bardziej specjalistyczne tematy skierowane w stronę określonej grupy odbiorców. Przykładowo właściciel takiego bloga może otrzymać zlecenie napisania tekstu sponsorowanego w zamian za wypłatę wynagrodzenia lub inne benefity. Na blogu można umieszczać również reklamy, co może przełożyć się na jeszcze większe kwoty wynagrodzenia, np. jedną z polecanych platform reklamowych jest Google AdSense. Popularny blog przyciąga nie tylko czytelników, ale także przedsiębiorców, których celem jest dotarcie do większej, zdefiniowanej grupy odbiorców, dlatego wpisy sponsorowane są często zlecane popularnym blogerom przez niektóre firmy 

4. Tworzenie wpisów na blog
Aby blog przyniósł sukces, a tym samym zysk warto zastosować się do pewnych zasad. Przede wszystkim należy:
  • określić cel
    blog powinien być pisany w określonym celu, dlatego twórca musi zastanowić się co chce wyrazić przez stworzoną i zamieszczoną na nim treść. Czy blog ma służyć do wyrażania własnych opinii na dane temat, czy też za jego pomocą bloger chce przekonać czytelnika do skorzystania z usług, czy raczej zależy mu na przekazaniu jakiejś konkretnej informacji. Tylko ustalenie celu jakiemu ma służyć blog sprawi, że będzie on skuteczny
  • zadbać o ciekawą treść
    blog musi wyróżniać się na tle innych, głównie interesującą treścią napisaną w taki sposób, który będzie wyróżniał tekst na tle innych podobnych napisanych przez konkurencję. Nikt bowiem nie chce czytać tego samego na różnych stronach. Na blogu powinny znaleźć się różne ciekawostki nigdzie do tej pory niepublikowane. Zadaniem wartościowego tekstu jest zainteresowanie czytelnika w taki sposób, aby ten przeczytał go z zaciekawieniem od początku do końca
  • blog musi być prosty w przekazie
    teksty muszą być napisane w sposób prosty i przystępny. Najlepiej, jeżeli będą skierowane w stronę wąskiej grupy odbiorców zainteresowanych specjalistycznym zagadnieniem. Tekst powinien być złożony z prostych i zarazem zrozumiałych dla każdego zdań. Taką treść może stworzyć jedynie osoba, która interesuje się daną tematyką i sama dla siebie wyszukuje różne ciekawostki, z którymi pragnie podzielić się z innymi. W pisaniu ciekawych tekstów zapewne pomoże:
    • obserwacja bieżących i nadchodzących wydarzeń oraz obowiązujących trendów
    • przeglądanie forów o tematyce, której dotyczyć mają teksty
      o udział w różnych szkoleniach, spotkaniach itp.
    • dołączenie do grup tematycznych.
    W oparciu o wymienione powyżej zasady można z łatwością stworzyć listę zagadnień oraz tematów, które mogą okazać się ważne dla odbiorców. 

Sposób prowadzenia bloga

Na początkowym etapie prowadzenie bloga może być trudnym zadaniem, a jego rozwój może wymagać cierpliwości. Z reguły na efekty trzeba trochę poczekać, ale jeżeli pisze się na temat, który interesuje i sprawia przyjemność, to nie powinno być to problemem. Pisanie wymaga od piszącego systematyczności i konsekwencji w działaniu. Teksty powinny być publikowane co pewien określony czas. Częstotliwość ich zamieszczania zależy od wielu czynników, między innymi: od długości zamieszczanych artykułów, od czasu jaki trzeba poświęcić na ich pisanie. Jednak najważniejsze, aby były one wysokiej jakości i pisane zgodnie z tym czego oczekują odbiorcy. Powinny zawierać odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Jest to powód, dla którego warto śledzić różne fora internetowe, aby w pełni poznać zainteresowania oraz problemy odbiorców. Ważne, aby stworzyć blog, który będzie cennym źródłem informacji dla czytających go osób. 

Sposób na promocję bloga

Sama publikacja treści na blogu może nie wystarczyć. Ważną sprawą jest też jego promocja. W tym celu można wykorzystać różne metody, a także promowanie z wykorzystaniem kilku kanałów, takich jak np.: Google Ads, Facebook, Instagram, Tik Tok, czy reklamy w sieci partnerów Google, a także linki sponsorowane.


Google Ads
Dzięki Google można łatwo dotrzeć do dużej grupy klientów, ponieważ jest to najbardziej popularna wyszukiwarka internetowa, z której korzysta nawet 90% użytkowników internetowych.
Reklamy za pośrednictwem Google można podzielić na: 
  • reklamy w sieci partnerów Google
  • reklamy na Facebooku, Instagramie lub Tik Toku
  • linki sponsorowane.

Reklamy w sieci partnerów Google, GDN
GDN, czyli Google Display Networks oznacza reklamy w formie grafiki, które wyświetlają się na stronach wydawców korzystających z Google AdSense. Sieć tworzą między innymi Gmail, YouTube, a także inni partnerzy zewnętrzni, głównie najwięksi wydawcy.  


Reklamy na Facebooku, Instagramie i TikToku
Obecnie najbardziej popularną formą reklamy jest marketing w mediach społecznościowych. Stworzenie profilu w tych miejscach pozwala dotrzeć do sporej grupy odbiorców. Aby tak się stało należy podjąć odpowiednie promujące działania marketingowe, które czasami mogą być odpłatne. Dane pozyskuje się korzystając z informacji jakie podają użytkownicy w celu założenia profilu. Są to głównie dane informujące między innymi o wieku, płci czy miejscu zamieszkania. Na ich podstawie można dokładnie określić zainteresowania danej osoby i przyporządkować ją do odpowiedniej grupy docelowej. Działania marketingowe prowadzone w mediach społecznościowych służą przede wszystkim budowaniu marki oraz pozytywnego wizerunku. Bardzo dobrym źródłem informacji o potencjalnych klientach mogą być komentarze, polubienia oraz wiadomości.

Reklamy te mogą przykładowo przybierać formę: 
  • promocji Insta Stories/TikToka
  • promocji postów
  • reklamy graficznej lub video.

Linki sponsorowane
Linki sponsorowane są płatnymi wynikami wyszukiwania, które pojawiają się, kiedy użytkownik szuka jakiegoś produktu lub usługi. Zwykle znajdują się na początku listy wyników wyszukiwania, na jej końcu oraz po prawej stronie okna przeglądarki. Przeciętny użytkownik najwcześniej widzi linki znajdujące się na górze listy wyników. 

Jak zarabiać na blogu? 

Na blogu można zarabiać na kilka sposobów. Najbardziej popularne rozwiązania to: 
  • programy partnerskie – zarobek w formie prowizji wypłacanej za sprzedaż produktów lub usług innych firm
  • reklamy, które można umieścić na blogu - wynagrodzenie otrzymuje się za każde kliknięcie lub wyświetlenie
  • sprzedaż produktów cyfrowych, takich jak: e-booki, kursy online, muzyka lub programy komputerowe
  • współpraca z firmami i markami, które płacą za sponsorowany post lub recenzję produktu
  • zamieszczanie ofert usług takich jak: konsultacje, szkolenia, copywriting
    • prowadzenie subskrypcji premium.

Podsumowanie

Prowadzenie bloga może być przyjemnym sposobem na zarabianie. Jednak wymaga, zwłaszcza na początku dużego zaangażowania i poświęcenia sporej ilości czasu. Sukces może zależeć między innymi od wyboru właściwej platformy, znalezieniu odpowiedniego tematu, którym może zainteresować się spora grupa docelowa potencjalnych klientów. Podstawowa zasada obwiązująca w przypadku każdego bloga to tworzenie wartościowych treści prostych w przekazie. Dobrym pomysłem jest promocja na platformach społecznościowych oraz forach internetowych. Na blogu można zarabiać między innymi za pomocą programów partnerskich, czy reklam produktów cyfrowych.


Data publikacji: 2023-05-05, autor: FakturaXL

ZADAJ PYTANIE DO ARTYKUŁU