Kto może szukać pracowników poprzez urząd pracy?
Powiatowy urząd pracy otrzymuje ofert pracy, które dostarczają pracodawcy mający zarejestrowaną działalność gospodarczą na obszarze Polski. Dla pracodawcy oznacza to szereg korzyści - przede wszystkim dostęp do osób szukających zatrudnienia i to bez ponoszenia kosztów. Warto podkreślić, że kandydaci, którzy zgłaszają się do urzędu, pochodzą nie tylko z Polski, ale również Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którego skład wchodzi Islandia, Norwegia i Liechtenstein. Dostęp do pracowników umożliwia sieć Europejskich Służb Zatrudnienia - EURES.
Centralna Baza Ofert Pracy stanowi pośrednika dla ofert pracy, które w dalszej kolejności są przekazywane na portal EURES.Jak zgłosić ofertę pracy?
Oferty pracy są zgłaszane w powiatowym urzędzie pracy właściwym ze względu na siedzibę pracodawcy lub miejsce wykonywania pracy albo innego wybranego przez siebie urzędu.
Oferta zostaje zgłoszona osobiście, ale można ją także wysłać pocztą, faksem albo e-mailem. Ostatnim rozwiązaniem jest skorzystanie ze strony internetowej praca.gov.pl, z zastrzeżeniem, iż konieczne jest założenie konta. Pracodawca musi pamiętać, iż ma możliwość zgłosić tylko jedną ofertę do jednego powiatowego urzędu pracy.
Zgłoszenie oferty pracy musi zawierać następujące informacje:- nazwa, adres, numer telefonu, numer identyfikacji podatkowej,
- informacja o ukaraniu lub skazaniu prawomocnym wyrokiem za naruszenie przepisów prawa pracy albo objęcia postępowaniem dotyczącym naruszenia przepisów prawa pracy w okresie 365 dni przed dniem zgłoszenia oferty pracy,
- czy pracodawca jest agencją zatrudnienia zgłaszającą ofertę pracy tymczasowej,
- informacje na temat zgłaszanego miejsca pracy, czyli: nazwy stanowiska, liczby wolnych miejsc pracy w ramach stanowiska z uwzględnieniem liczby miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych, ogólnego zakresu obowiązków, miejsca wykonywania pracy, rodzaju umowy w oparciu, o którą będzie wykonywana praca, wysokości proponowanego wynagrodzenia brutto, daty rozpoczęcia pracy, informacji o systemie i rozkładzie czasu pracy, systemie wynagradzania, wymiarze czasu pracy i okresie zatrudnienia w przypadku pracy na podstawie umowy o pracę albo okres wykonywania umowy w przypadku umowy cywilnoprawnej
- oczekiwania względem kandydatów do pracy, czyli: poziom wykształcenia, umiejętności, uprawnienia, doświadczenie zawodowe, znajomości języków obcych z określeniem poziomu ich znajomości,
- informacja, czy pracodawca jest zainteresowany zatrudnieniem kandydatów z państw UE lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
- okres obowiązywania oferty,
- częstotliwość kontaktów w sprawie oferty pracy,
- potwierdzenie, że oferta nie jest w tym samym czasie zgłoszona do innego powiatowego urzędu pracy na terenie kraju,
- możliwość upowszechniania informacji identyfikujących pracodawcę krajowego,
- oczekiwania dotyczące dodatkowego:
- upowszechniania oferty pracy w wybranych państwach UE lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego
- przekazania oferty pracy do wskazanych powiatowych urzędów pracy w celu upowszechnienia jej w ich siedzibach.
- precyzyjne dane na temat pracodawcy (m.in. dane teleadresowe, formy kontaktów i osoby uprawnione do kontaktów, forma prawna prowadzonej działalności, PKD),
- wymagania w zakresie znajomości języka polskiego, z określeniem poziomu jego znajomości,
- wymagania dotyczące języka, w jakim kandydaci z państw UE lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego zainteresowani ofertą pracy mają przekazywać pracodawcy krajowemu podania o pracę, życiorysy lub inne wymagane dokumenty,
- możliwości zapewnienia pracownikowi zakwaterowania lub wyżywienia z informacją, kto ponosi koszty w tym zakresie,
- możliwości i warunki sfinansowania lub dofinansowania kosztów podróży lub przeprowadzki, ponoszonych przez pracownika,
- przyczyny wykonywania pracy w innym miejscu niż siedziba pracodawcy krajowego w przypadku zaistnienia takiej sytuacji,
- wskazanie państw UE lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w których oferta ma zostać dodatkowo upowszechniona,
- innych, niezbędnych faktów ze względu na charakter wykonywanej pracy.
Urząd, do którego dostarczono ofertę, sprawdza dane widniejące w ofercie pracy.
W sytuacji, gdy w ofercie pracy znajdują się wymagania naruszające zasadę równego traktowania pracowników w rozumieniu przepisów prawa pracy i mogą dyskryminować kandydatów do pracy ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie lub orientację seksualną urząd pracy nie zaakceptuje takiej oferty. Dodatkowo oferta pracy zostanie odrzucona, kiedy została już zgłoszona w innym powiatowym urzędzie pracy.
Pracodawca, który w terminie 365 dni od dnia zgłoszenia oferty pracy otrzymał wyrok skazujący za naruszenie praw pracowniczych lub bierze udział w postępowaniu wyjaśniającym w danej sprawie, może spodziewać się odmówienia przyjęcia do realizacji ofert.
Kolejnym etapem jest publikacja oferty pracy. W praktyce oznacza to:- udostępnienie informacji o ofercie w miejscu ogólnie dostępnym w siedzibie powiatowego urzędu pracy,
- podanie informacji do Centralnej Bazy Ofert Pracy i w bazie ofert na pracy na portalu EURES,
- dostarczenie informacji w formie elektronicznej do powiatowych urzędów pracy wskazanych w zgłoszeniu przez pracodawcę, w celu upowszechnienia jej w ich siedzibach,
- pozostałe formy przekazu jak, chociażby strony internetowe.
Dodatkowe informacje
Skorzystanie ze wsparcia powiatowego urzędu pracy w znalezieniu pracowników nie generuje żadnych kosztów. Jedyne wydatki pojawią się w przypadku, gdy wykorzystywane jest wsparcie pełnomocnika.
Podanie ofert pracy do wiadomości publicznej następuje następnego dnia po dniu przyjęcia do realizacji przez powiatowy urząd pracy.
Jeżeli urząd pracy odmówi opublikowania oferty pracy, jest zobligowany dostarczyć uzasadnienie. Od odmowy nie można się odwoływać.
Data publikacji: 2024-08-05, autor: FakturaXL