Niektóre państwa europejskie już wprowadziły obowiązkowe e-faktury. Mowa o Hiszpanii, Włoszech i Rumunii.
Wprowadzenie elektronicznych faktur ma wiele korzyści:- ograniczenie oszustw podatkowych,
- bezpieczeństwo w wystawianiu dokumentów,
- brak duplikatów,
- 10-letnia archiwizacja w systemie,
- szybszy zwrot podatku,
- uproszczenie księgowości,
- oszczędność czasu i pieniędzy.
OCR – co to jest?
OCR to system używany do rozpoznawania informacji widniejących w dokumencie, jego opisu, digitalizacji i kategoryzacji. Jest wykorzystywany na szeroką skalę do skanowania, a następnie odczytywania danych z faktur. W systemie dostępna jest funkcja archiwizacji dokumentów. Dowody sprzedaży w wersji papierowej mogą być rozpoznawane i wprowadzane do systemu.JobRouter a elektroniczne faktury
JobRouter jest jednym z narzędzi pośredniczych w przekazywaniu informacji pomiędzy programem do księgowości używanym przez przedsiębiorstwo a KSeF. Oznacza to brak obowiązku używania rządowego systemu webowego i integracji każdego procesu biorącego udział w obrocie faktur elektronicznych wewnątrz jednostki.
Istotną rolę odgrywa również moduł IDR (skrót od angielskich słów Intelligent Data Recognition) służący do automatyzacji obiegu faktur, rozpoznawania informacji widniejących w fakturze, a następnie ich klasyfikacji. IDR został wzbogacony w samouczące się algorytmy umożliwiające rozpoznawanie danych na różnorodnych formach dokumentów, co z kolei przekłada się na automatyczne wprowadzanie danych w pola formularzy systemów wewnętrznych.Czy OCR będzie dalej potrzebny po wprowadzeniu obowiązkowego KSeF?
Po wprowadzeniu obowiązkowych faktur ustrukturyzowanych każdy dowód sprzedaży będzie wyglądał tak samo, zawierał identyczne informacje, stąd korzystanie z OCR zostanie ograniczone, jednak technologia nie będzie całkowicie zbędna, gdyż obowiązek używania KSeF nie spocznie na wszystkich przedsiębiorcach – zgodnie z przepisami faktury ustrukturyzowane będą obowiązkowe dla czynnych i zwolnionych podatników VAT. Pozostałe podmioty nie będą korzystać z KSeF, co jest równoznaczne z występowaniem dowodów sprzedaży w wewnętrznych procesach, a więc i dalszego używania OCR.
KSeF nie umożliwia dodawania do faktur ustrukturyzowanych żadnych załączników. Jeśli zaistnieje taka konieczność, trzeba tego dokonać w formie wiadomości e-mail albo dostarczyć listownie. Załączniki muszą być zapisane w archiwum firmowym razem z opisem ręcznym albo napisem przygotowanym przez OCR.
Wiele dokumentów nie funkcjonuje i w najbliższej przyszłości nie będzie występować w formie ustrukturyzowanej:- dowody magazynowe,
- umowy,
- dokumenty kadrowe.
Data publikacji: 2024-02-04, autor: FakturaXL